|
کدخبر: 102674 سهیل فرزین

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس اقتصادی مطرح شد:

تورم بیش از ۵۰ درصدی کشور در پایان ۹۹

کارشناس اقتصادی ضمن تشریح تاثیر شیوع ویروس کرونا در بازارهای مختلف مالی کشور از احتمال تورم بیش از ۵۰ درصدی کشور در پایان سال ۹۹ خبر داد.

تجارت تورم بیش از ۵۰ درصدی کشور در پایان ۹۹

این روزها و پس از کاهش نسبی اثرات شیوع کرونا در اقتصاد و روابط تجاری دنیا سیاست گذاران و تصمیم گیران اقتصادی کشورها برنامه های جامعی را نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی و رفاهی مردم در پیش گرفته اند.

نکته ای که باید به آن توجه داشت اطلاع از وضعیت اقتصاد کشور در دوران پساکرونا است.

از همین رو خبرنگار گسترش نیوز گفت و گویی را با حجت الله فرزانی کارشناس مسائل اقتصادی ترتیب داده است که در ادامه گزیده ای از این گفت و گو را مشاهده می کنید:

مزیت های ویروس کرونا برای اقتصاد کشور

فرزانی در ابتدای این گفت و گو اظهار داشت: ویروس کرونا برای کشور ما که قبل از شروع این ویروس با محدودیت‌های زیادی روبرو بود مزیت هایی داشت که تحکیم روابط ایران با کشورهای همسایه و کشورهای همکاری که در زمان تحریم ها به ما کمک می کردند از جمله این مزیت ها بود.

وی در ادامه به صادرات نفت ونزوئلا توسط ایران که اخیرا اتفاق افتاده است، اشاره کرد و گفت: این امر نشان‌دهنده این است که روابط تجاری ما با کشورهای دیگر در نتیجه آثار کرونا مثبت بوده است.

فرزانی در ادامه افزود: شیوع کرونا باعث شد که اتحادی در کشور به وجود بیاید و مسائل دیگر به حاشیه برود و مقداری فضای اقتصادی از نوسانات موجود دور شود ولی اکنون که مزیت‌ها نسبتاً کم شده باعث شده که فضای اقتصادی مجدداً به نوسانات و هیجانات سابق بازگردد.

 این کارشناس اقتصادی در ادامه تصریح کرد: به نوعی می توان گفت تا زمانی که آثار کرونا مشهود بود آرامش روانی نیز در اقتصاد وجود داشت ولی باید توجه داشت که مناسبات تجاری و اقتصادی دنیا تحت تاثیر شیوع این ویروس کاملا متفاوت است.

 وی در ادامه با بیان اینکه پس از این بعضی از صنایعی که مبتنی بر فناوری اطلاعات هستند پیشران اقتصاد خواهند بود بیان کرد: اکنون مشاهده می شود فروشگاههای اینترنتی درصد تقاضای خود قرار گرفته‌اند و بسیار رشد کرده اند؛ همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان نیز که در فناوری اطلاعات فعالیت می‌کردند پیشران اقتصاد خواهند شد.

 ارزانی در ادامه با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود که پس از این حوزه خدمات نیز تماما مبتنی بر اینترنت خواهد شد گفت: این تغییرات به واسطه وجود کرونا تسریع شد؛ یعنی اگر قرار بود که مردم در چند سال آینده به فرهنگ خرید اینترنتی برسند کرونا این امر را تسریع کرد و موجب شد همه افراد درگیر این موضوع شوند و به نوعی می‌توان گفت که کرونا موجب ایجاد تقاضا در این زمینه شد.

وضعیت اقتصادی کشور در سال ۹۹

 این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وضعیت اقتصادی کشور در سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: از آنجایی که شرایط کرونا در نیمه دوم سال و همزمان شدن با آنفولانزا های فصلی تشدید خواهد شد لذا پیش بینی می شود که شرایط کرونایی اعم از قرنطینه و محدودیت‌های رفت و آمد که در ابتدای شیوع این ویروس به وجود آمد مجدداً تکرار شود.

 وی در ادامه افزود: از این رو پیش‌بینی می‌شود که تقاضا برای استفاده از فروشگاه‌های اینترنتی نیز بیشتر خواهد شد.

 فرزانی در ادامه با اشاره به بازارهای اقتصادی موجود در کشور و تاثیر کرونا بر این بازارها، تصریح کرد: با توجه به اینکه شرایط کشور ما به لحاظ تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که در فروش نفت داریم و از طرفی نیز کاهش شدید قیمت نفت به علت شیوع ویروس کرونا پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری قیمت نفت در حدود ۴۰ دلار باقی بماند.

 وی در ادامه افزود: به نظر می آید که بانک مرکزی باید در مصارف ارزی احتیاط کند تا در نیمه دوم سال برای تامین کالاهای اساسی دچار مشکل نشود.

 فرزانه در ادامه گفت: به علت این محدودیت ها و با توجه به کسری بودجه‌ای که دولت با آن رو به است پیش بینی می شود که تورم ایجاد خواهد شد و این تورم به مراتب سخت‌تر از سال گذشته خواهد بود و حتی می‌توان پیش‌بینی کرد که تورم به صورت میانگین به بالای ۵۰ درصد برسد.

وی در ادامه به رشد بازار بورس در دو ماهه ابتدایی سال اشاره کرد و گفت: به نظر می‌آید که این بازار نیز در پایان سال با ریزش ناگهانی روبرو نخواهد و به علت حمایت‌هایی که از این بازار می‌شود بازار بورس دچار نوسان خاصی نخواهد بود.

این کارشناس اقتصادی به تاثیر شیوع ویروس کرونا در بازار مسکن اشاره کرد و گفت: بازار مسکن در حال حاضر دچار رکود تورمی است و با اینکه در حال حاضر معامله ای در این بازار صورت نمی‌گیرد اما به نظر می‌آید که در پایان سال قیمت‌ها در این بازار همراه با تورم رشد خواهد کرد.

 این کارشناس اقتصادی در ادامه صحبت‌های خود به احتمال نوسان نرخ دلار در بازار اشاره کرد و گفت: در بازار طلا و ارز به علت کمبود منابع ارزی در بانک مرکزی نرخ دلار افزایش خواهد یافت و این افزایش قیمت نیز بر قیمت طلا تاثیر خواهد گذاشت و قیمت این فلز گران‌بها بالا خواهد رفت.

 فرزانی در پایان اظهار داشت: چون بانک‌ها نرخ سرمایه‌گذاری خود را کاهش داده‌اند به نظر می‌آید که سیالیت ها از حالت سپرده‌گذاری سرمایه‌گذاری به سپرده های کوتاه مدت تقلیل پیدا خواهد کرد که این امر سرعت گردش پول در کشور را افزایش خواهد داد که این افزایش سرعت موجب افزایش حجم نقدینگی در کشور خواهد شد.

 

ارسال نظر