|
کدخبر: 101444

پیش بینی وضعیت بازارهای مالی در هفته آینده

در هفته اخیر در حالی که بازارها تنها سه روز کاری داشتند اما هر سه بازار روندی نزولی‌ را پشت سر گذاشتند. آیا این روند ادامه خواهد یافت؟

اقتصاد پیش بینی وضعیت بازارهای مالی در هفته آینده

پیش از شروع هفته اخیر، آخرین کارنامه هفتگی بازارها این گونه بود: بورس منفی سه درصد، دلار مثبت ۲٫۶ درصد، سکه مثبت ۷٫۳ درصد و طلا مثبت ۷٫۶ درصد.

در این شرایط تجارت‌نیوز پیش‌بینی کرده بود: هرچند به نظر می‌رسد با اقدامات حمایتی دولت از بازار سهام و تلاش برای جذب نقدینگی جهت عدم ورود به بازارهای مالی نظیر دلار و طلا روند بازارها تغییر کند اما همچنان تقاضا برای دو بازار طلا و ارز وجود دارد و تهدید اخیر مالیاتی برای بازار مسکن به این مساله ممکن است دامن بزند. با این روند و همچنین دستور فروش سهام عدالت در بورس شاید روند هفته گذشته بازارها بار دیگر در هفته پیش‌رو تکرار شود، مگر اینکه در این هفته هم بازارها خلاف آنچه از اخبار می‌توان مشاهده کرد، عمل کنند.

در عمل هرچند پیش‌بینی تداوم روند نزولی بورس در واقعیت هم رخ داد اما در دو بازار دیگر، هردو بازار طبق انتظار عمل نکردند و روند قیمت در بازار ارز و طلا نزولی شد.

در هفته اخیر همه بازارها روندی نزولی داشتند.

طی هفته اخیر بازدهی بازارها این گونه بود: بورس منفی ۴٫۸ درصد، دلار منفی ۱٫۴ درصد، طلا منفی ۲٫۱ درصد و سکه هم منفی ۰٫۷ درصد.

در این شرایط که بازارها روندی یکسان و آن هم نزولی را در پیش گرفته‌اند چه سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی برای آینده بازارها قابل مشاهده است؟

سیگنال‌هایی برای بازارها

یکی از مهمترین اتفاقات هفته آینده آغاز فروش سهام عدالت در بورس توسط بانک‌ها است. اما آن طور که یکی از اعضای شورای عالی بورس خبر داده، قرار شده کارت اعتباری برای صاحبان سهام عدالت در نظر بگیرند و بانک‌ها پس از فروش احتمالا تدریجی این سهام در بانک‌ها، مبالغ را به شکل کارت اعتباری در اختیار صاحبان سهام عدالت قرار دهند.

در کنار این رفتار حمایتی از بازار سهام، می‌توان به صعودی شدن بورس‌های کشورهای اروپایی، آمریکا و آسیایی هم اشاره کرد.

در همین حال رئیس بنیاد مستضعفان نیز اعلام کرده است: همه نیروگاه‌های بنیاد در بورس عرضه می‌شوند. علاوه بر این، انتشار اخباری درباره دو نماد «غزر» و «وپویا» حاکی از تداوم عرضه اولیه در بازار سهام است.

اما در حوزه بانکی هم در روزهای اخیر اخبار مهمی منتشر شدند. هدفگذاری تورم ۲۲ درصدی برای بازه یک ساله پیش‌رو یکی از مهمترین سیگنال‌ها برای آن دسته از فعالان بازار سهام بود که معتقدند یکی از محرک‌های اصلی رشد بورس روند تورم است. در همین حال برای دو بازار دیگر نیز این سیگنال قابل مشاهده است که سیاستگذار به دنبال کنترل روند صعودی قیمت‌هاست.

همین موضوع را رئیس کل بانک مرکزی به صراحت درباره ارز گفته و بیان کرده است: ثبات بازار ارز ادامه خواهد داشت. وی در اظهار نظری دیگر هم عنوان کرده است: آرامش در بازار ارز افزایش می‌یابد.

ادغام دو بانک در بانک سپه، آغاز حراج اوراق بدهی (از ۱۳ خرداد)، آغاز ثبت‌نام مرحله دوم مسکن ملی (از ١٣ خرداد)، اعلام نتایج قرعه‌کشی خودروهای دولتی، آغاز پیش‌فروش یکساله ۷۵ هزار دستگاه خودرو از سوی خودروسازان، تحویل ۲۲ هزار دستگاه خودرو از سوی خودروسازان و واریز مستمری بیمه بیکاری ناشی از کرونا نیز از مهمترین اتفاقات احتمالی در هفته آینده هستند.

در کنار این اخبار که احتمالا هرکدام از آنها بتوانند بر بازارها تاثیر بگذارند، اخبار مربوط به صادرات ایران نیز قابل توجه است. هرچند بانک مرکزی وعده ثبات ارزی داده است اما رئیس اتاق مشترک ایران و چین اعلام کرده که صادرات ایران به چین نصف شده است. خبری که می‌تواند ریسکی برای بازار ارز محسوب شود. با این حال، خبر ارائه تسهیلات چهار هزار میلیارد تومانی دولت به صادرکنندگان کمی از آن ریسک مورد اشاره کاسته است.

ارزانی ۲۰ میلیون تومانی خودرو پراید (طبق گزارش دنیای اقتصاد) نیز از دیگر اخبار قابل توجه چند روز اخیر است. به نظر می‌رسد ارزان شدن قیمت خودرو و تداوم پیش‌فروش خودرو خود باعث جذب بخشی از نقدینگی به سمت این بازار شود.

شروع به کار مجلس جدید به ریاست محمد باقر قالیباف نیز شاید مهمترین اتفاق سیاسی برای بازارها باشد. قالیباف در اولین توییت خود پس از ریاست مجلس، به خواسته ارزانی قیمت خودرو و رفتار دو نماد خودرویی بزرگ در بازار سهام اشاره کرده است. این اتفاق نیز نشان از مهم جلوه دادن دو بازار سهام و خودرو برای مجلس جدید می‌تواند تلقی شود.

اما در بازارهای جهانی به جز صعودی شدن بورس‌های جهانی و نزولی شدن روند قیمت نفت، درباره وضعیت آینده طلا سیتی‌بانک پیش‌بینی کرده که طلا در میان‌مدت به ۲۰۰۰ دلار می‌رسد. با این حال وعده کنترل قیمت ارز توسط سیاست‌گذاران باعث می‌شود که فعالان بازار طلا را چندان به صعودی شدن روند قیمت طلا در هفته آینده امیدوار نکند.

بدین ترتیب این بار نیز به مانند هفته گذشته به صورت همزمان سیگنال‌های حمایتی از بازار سهام و کنترل قیمت در بازار ارز مشاهده می‌شود که در صورت کنترل قیمت دلار، روند قیمت طلا نیز همچنان ممکن است نزولی باقی بماند و شاید تنها بازار سهام بتواند در هفته پیش‌رو به روند صعودی گذشته خود برگردد.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر