|
کدخبر: 310528 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس مسائل بین الملل؛

دخالت‌های آلمان در جنگ اسرائیل و غزه / پشت پرده تحریم موشکی ایران چیست؟

مجتهدی گفت: آلمانی‌ها معتقد هستند که مسئله موشکی ایران با امنیت رژیم صهیونیستی سروکار دارد و درواقع آلمان حیات رژیم صهیونیستی را جزو خط قرمزهای خود می‌داند.

بین‌الملل  دخالت‌های آلمان در جنگ اسرائیل و غزه / پشت پرده تحریم موشکی ایران چیست؟

تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی ایران، طبق مفاد ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ قرار بود بعد از ۸ سال از تاریخ امضای برجام، به طور خودکار لغو شود و این تحریم‌ها در تاریخ ۱۸ اکتبر به طور خودکار خاتمه یافت. پایان این تحریم ها، درصورتی اتفاق افتاد که طی سالیان گذشته، بسیاری از کشورها از جمله آلمان درباره پایان تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی ایران سنگ اندازی‌های بسیاری کرده‌اند.

با وجود نهایی شدن و همچنین خاتمه این محدودیت ها، بسیاری از کشورها که با یکدیگر در تشدید زمان این تحریم‌ها همسو بوده اند، سعی کردند اقداماتی را انجام دهند تا این زمان بیشتر شود. کشورهای غربی در تلاشی رسانه‌ای و با صدور بیانیه گروه محدودی از کشورها، سعی داشتند تا مانع از پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران شوند. اما در نهایت صدور یادداشت رسمی سازمان ملل، بر خاتمه محدودیت‌های مذکور تاکید کرد.

تسلیحات-تحریم

در این میان، آلمان دخالت‌های بسیاری را درباره به تعویق انداختن پایان تحریم‌های تسلیحاتی انجام داده است. به گفته بسیاری از کارشناسان، آلمان به اسرائیل مدیون است و درواقع امنیت اسرائیل برای دولت آلمان اهمیت بسیاری بالایی دارد. دلیل حمایت‌های آلمان با کشورهای مخالف پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران همین امر مهم است.

دولت جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده است ادعای امریکا و کشورهای اروپایی برای تداوم این محدودیت‌ها در ظرفیت ملی به رغم خاتمه محدودیت‌های بین‌المللی را ناقض ماده ۲۵ منشور ملل متحد می‌داند.

مسئله موشکی ایران و امنیت اسرائیل

امیر مجتهدی، کارشناس مسائل آلمان و خاورمیانه در گفت‌وگو با گسترش نیوز، در ارتباط با حمایت آلمان از تحریم‌های ایران به ویژه تحریم‌های موشکی اظهار کرد: آلمان در حوادث اخیری که در یک سال گذشته رخ داد، حمایت خود را از اعتراضات داخل ایران نشان داد و شاهد آن بودیم که چه حمایت هایی از افرادی که قصد آشوب در کشور داشتند کرد.

امیر-مجتهدی

مجتهدی ادامه داد: درباره مسئله موشکی و تحریم‌های موشکی نیز، باید این نکته را گفت که آلمانی‌ها معتقد هستند که مسئله موشکی ایران با امنیت رژیم صهیونیستی سروکار دارد و درواقع آلمان حیات رژیم صهیونیستی را جزو خط قرمزهای خود می‌داند. بعد از آنکه برجامی که آنها ( کشورهای غربی) می‌خواستند، به نتیجه نرسید، باتوجه به اینکه تحریم‌های موشکی ایران باید به پایان می‌رسید، آلمان همچنان خواستار ادامه تحریم‌ها شده است.

همبستگی آلمان با تحولات غزه و همراهی با رژیم صهیونیستی

وی افزود: علت اصلی چنین چیزی به همان نکته اهمیت حیات رژیم صهیونیستی برای آلمان بر می‌گردد. در چند روز گذشته و در طی تحولات غزه، شاهد آن بودیم که صدر اعظم آلمان خود را به تلاویو رساند تا بار دیگر اعلام همبستگی خود را برای حوادثی که در غزه اتفاق می‌افتد نشان دهد.

صدراعظم-آلمان

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ارتباط با بحث دخالت‌های آلمان در جنگ اسرائیل و غزه گفت: حوادث غزه، اتفاقاتی است که به سرعت رخ می‌دهد. تا امروز جمهوری اسلامی ایران، صرفا حمایت‌های معنوی خود را از فلسطین نشان داده است و شاید درحال‌حاضر، ایران به لحاظ آرمان‌های اعتقادی که دارد، ممکن است رفتارش به گونه‌ای دیگر تغییر کند. حتی صحبت‌ها حکایت از آن دارد که ایران در یک سری از حملات مشارکت کند.

مجتهدی ادامه داد: آلمان و امریکا و بسیاری از کشورهای دیگر، به دفعات از ایران خواسته‌اند که نسبت به این موضوع تجدید نظر کند. در خبرگزاری میدل ایست عراق، گفته شده است که امریکا پیامی را به نماینده ایران در سازمان ملل فرستاده تا ایران در این جنگ دخالت نظامی نکند. آنها بسیار وحشت دارند که اگر چنین اتفاقی رخ دهد، اوضاع از اختیارشان خارج خواهد شد.

بعد از بمباران بیمارستان همه معادلات تغییر کرد

وی گفت: این نکته را هم باید اشاره کرد که رئیس‌جمهوری فرانسه ( مکرون) در صحبت هایش با ابراهیم رئیسی به چنین نکته‌ای اشاره کرده بود. البته ناگفته نماند که تمام این موارد مربوط به قبل از بمباران بیمارستان در غزه بود. از بعد از بمباران بیمارستان تمام معادلات تغییر خواهد کرد و باید گفت که امکان دارد ایران، تمایل داشته باشد تا حمایت خود را از حالت معنوی به حالت نظامی تغییر دهد. این تحولات به اندازه‌ای سریع رخ می‌دهد که تمام موارد غیر قابل پیش‌بینی است. اما این احتمال وجود دارد تا چنین اقدامی( تبدیل حمایت معنوی به نظامی) از سوی ایران انجام شود.

مجتهدی در پایان و در پاسخ به این سوال که آیا این احتمال وجود دارد تا آلمان از موضع خود درباره تحریم‌های ایران عقب نشینی کند یا خیر گفت: به هیچ عنوان امکان چنین چیزی وجود نخواهد داشت. همانطور که در صحبت‌ها گفته شد، امنیت رژیم صهیونیستی برای آلمان یک خط قرمز بزرگ است و نخواهد گذاشت تا این امنیت خدشه دار شود. به دلیل آنکه آلمان خودش را وارث هلوکاست و مدیون رژیم صهیونیستی می‌داند از هیچ اقدامی برای تامین امنیت اسرائیل دریغ نخواهد کرد. اصلا چنین چیزی امکان ندارد که در رابطه میان ایران و امنیت و منافع اسرائیل، آلمان کوچک‌ترین حرکتی به سوی ایران داشته باشد و چنین چیزی کاملا غیر ممکن خواهد بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها