|
کدخبر: 309132 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس مسائل فلسطین؛

شرایط آتش زیر خاکستر است/ سرنوشت جنگ چه خواهد شد؟

موسوی گفت: امریکا و اسرائیل نگرانی‌های زیادی را از ورود حزب الله به درگیری دارند و اگر حزب الله وارد درگیری شود، تمام معادلات را بهم خواهد ریخت.

بین‌الملل شرایط آتش زیر خاکستر است/ سرنوشت جنگ چه خواهد شد؟

حملات حماس از بامداد شنبه به اسرائیل آغاز شد و گفته می‌شود که این حمله یک عمیلات غافلگیر‌کننده بوده است. پس آز آنکه حماس، بخشی از مناطق اسرائیل را بمباران کرد، اسرائیل هم دست به کار شد و حملاتی به سوی سرزمین‌های اشغالی داشت. در میان تعداد بالایی از نظامیان و غیر نظامیان کشته شدند. طبق اعلام رسانه ها، تعداد کشته‌های اسرائیل از فلسطین بیشتر است و کارشناسان اعلام کرده‌اند که با توجه به آمار کشته شدگان، حملات جدیدی را به فلسطین خواهند داشت تا تعداد کشته‌های فلسطین بیشتر شود.

موشک-فلسطین

عملیات غافلگیرانه و گسترده مقاومت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی تاکنون منجر به هلاکت بیش از ۷۵۰ صهیونیست و زخمی شدن بیش از ۲ هزار نفر از آنها شده است، این درحالی است که رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که کابینه امنیتی این رژیم با فعال کردن بند جنگ علیه نوار غزه موافقت کرده است.

کارشناسان بر این باور هستند که عملیات طوفان الاقصی علاوه بر این که بازنمایی گوشه‌ای از اراده جوانان فلسطین برای دفاع از آب و خاک کشور خود و مقابله با دشمن اشغالگر است، نشانگر قدرت و پیشرفت نظامی نیروی مقاومت بوده بطوری که برخی سران نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی اذعان داشتند که برای این حمله غافلگیرکننده به‌اندازه کافی آماده نبودند و این حمله بی‌تردید شکست سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی آنها را نشان می‌دهد.

جنگ-غزه

۷ نقطه از مناطق شهرک نشین در دست فلسطین

امیر موسوی، کارشناس فلسطین و خاورمیانه، در اتباط با جنگ میان اسرائیل و فلسطین به گسترش نیوز گفت: درگیری میان اسرائیل و حماس ۲ مرحله دارد و رزمندگان فلسطینی حماس در مناطق شهرک نشین حضور دارند. طبق اعلام رادیو رژیم صهیونیستی، ۷ نقطه از مناطق شهرک نشین رژیم صهیونیستی در اختیار فلسطینی‌ها قرار دارد و این درگیری ادامه دارد. در مرحله اول، چنین وضعیتی باید مشخص شود که آیا حماس پیش روی می‌کند یا مجبور به عقب نشینی خواهد شد و آیا اسرائیل می‌تواند بر این مناطق تسلط پیدا کند یا خیر.

امیر-موسوی

موسوی ادامه داد: نکته‌ای دیگر که در بحث جنگ میان اسرائیل و فلسطین وجود دارد، بحث کسانی هستند که در این جنگ اسیر شده‌اند. اسرایی که تا کنون منتقل شده اند، طبق آمار به ۱۵۰ نفر رسیده‌اند. چنین نکته‌ای بسیار دارای اهمیت است. قطر مذاکره‌ای را مبنی بر آزادی اسرا آغاز کرده است و نخستین شرطی که توسط حماس مطرح شد، آزادی اسرای زن هستند. یعنی حماس اعلام کرده است که ابتدا باید زنانی که اسیر شده‌اند به سرعت آزاد شوند.

وی افزود: نکته دیگری که در بحث اسرا و شرطی که توسط حماس اعلام شده است بسیار اهمیت دارد. اهمیت این موضوع این است که آیا نتانیاهو این شرط را خواهد پذیرفت یا خیر. اگر چنین شرطی توسط نخست وزیر رژیم صهیونیستی پذیرفته شود، دولت ائتلافی باید منحل شود؛ به دلیل آنکه تندروهایی که در این میان وجود دارند، مخالف پذیرش چنین شرطی هستند و قطعا شرایط حماس را نخواهند پذیرفت.

فلسطین-اسرائیل

این کارشناس فلسطین در ادامه اظهار کرد: بحثی که در جنگ میان اسرائیل و فلسطین مطرح شد، نقش امریکا در این درگیری است. طبق اطلاعات به‌دست آمده، نیروهای مسلح امریکا در بمباران غزه شرکت داشته‌اند. حال باید دید که چنین مشارکتی تا کجا قرار است پیش روی داشته باشد. اگر شرایط غزه سخت تر شود، باید منتظر ماند و دید که حزب الله چه واکنشی نشان خواهد داد. حزب الله اعلام کرده است که اگر غزه به صورت سخت مورد حمله قرار گیرد، دست روی دست نخواهیم گذاشت.

شرایط با ورود حزب الله تغییر می کند

موسوی خاطرنشان کرد: اگر حزب الله وارد میدان شود، شرایط به کلی عوض خواهد شد. حزب الله پیامی هم ارسال کرده و این پیام یک پیام بسیار مهمی بود که ۳ نقطه از شعبا را بمباران کرد. پس باید گفت که حزب الله اعلام آمادگی برای ورود به درگیری کرده است.

جنگ-اسرائیل

وی گفت: امریکا و اسرائیل نگرانی‌های زیادی را از ورود حزب الله به درگیری دارند و اگر حزب الله وارد درگیری شود، تمام معادلات را بهم خواهد ریخت. اگر حزب الهه وارد میدان شود، احتمال ورود گروه‌های مقاومت دیگر منطقه هم وجود دارد. تکلیف چنین شرایطی احتمالا طی روزهای آینده مشخص خواهد شد. اما درحال‌حاضر ماجرای طوفان الاقصی در ۲ مراحله پیش روی می‌کند. نخستین مرحله درگیری در ۷ نقطه سرزمین‌های اشغالی و در بیرون نوار غزه و در مناطق شهرک نشین. طبق اعلام حماس، نیروهای تازه نفس به غزه اعزام کرده است. چنین چیزی یک حرکت بسیار بزرگی به حساب می‌آید.

این کارشناس فلسطین ادامه داد: نکته دیگری که وجود دارد این است که باید دید بمباران‌های رژیم صهیونیستی و اسرائیل تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد. به دلیل آنکه در طی این بمباران ها، چندین ساختمان از بین رفته و چندین کشته هم برجای مانده است. به نظر بنده، صهیونیست‌ها این کشتارهارا ادامه خواهند داد و می‌خواهند آمار کشته‌های فلسطین را بیشتر از کشته‌های خود نشان دهند. رسانه‌های اسرائیلی تاکنون کشته‌های خود را ۷۰۰ نفر اعلام کرده‌اند و این درصورتی است که کشته‌های فلسطین به ۴۰۰ نفر هم نرسیده است. چنین چیزی برای صهیونیست‌ها و برای نخستین بار، یک شکست بزرگ محسوب می‌شود.

کشورها قصد واسطه گری دارند

وی افزود: کشورهای واسطه گر از جمله مصر و ترکیه و قطر وارد میدان شده‌اند و معلوم نیست که برای میانجی گری و واسطه گری تا چه میزان موفق باشند. اما باید گفت که دست نتانیاهو برای برخوردهای جنایتکارانه باز است. البته این نکته هم دارای اهمیت است که اسرائیل با چراغ سبز امریکا و دولت همراه است و دست باز برای هر جنایتی دارد. سفیر اسرائیل در سازمان ملل اشاره‌ای به ایران کرد و اعلام شد که ایران و کشورهای دیگر اگر دخالتی در این ماجرا داشته باشد ما به آن کشورها حمله خواهیم کرد.

فلسطین-جنگ

موسوی در ادامه این گفت‌وگو به گسترش نیوز گفت: درحال‌حاضر، شرایطی که وجود دارد، آتش زیر خاکستر است. کل محور مقاومت و ارکان محور مقاومت در حالت آماده باش هستند. کشورهای اطراف فلسطین هم از پیش روی این درگیری بسیار نگران هستند. امریکا هم در حال ارسال ناو هواپیمابر خود به سمت اقیانوس و مرزهای آبی فلسطیا اشغالی است. بنابراین روزهای آینده آبستن بسیاری از حوادث خواهد بود و تکلیف مشخص خواهد شد که به چه سمت و سویی پیش خواهد رفت.

این کارشناس مسائل فلسطین عنوان کرد: صهیونیست‌ها و امریکایی ها، تمایل چندانی به خارج شدن درگیری‌ها از مناطق سرزمین اشغالی ندارند. باید گفت که امریکا اصلا تمایل ندارد که این جنگ و درگیری از فلسطین خارج شود؛ به دلیل آنکه امریکا در منطقه شرایط خوبی ندارد. البته صهیونیست‌ها هم ثابت کردند که با حمله یک گروه مقاومت، تمام سیستم‌ها و زیرساخت‌های اسرائیل، اعم از سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی را بهم ریخت. باید گفت که در داخل سرزمین‌های اشغالی شاهد یک مهاجرت معکوس هستیم و مشاهده می‌شود که فرودگاه‌ها بسیار شلوغ است و مردم درحال فرار هستند. چنین چیزی یک شکست بزرگ و تاریخی برای اسرائیل محسوب می‌شود.

تانک-جنگ

وی افزود: به نظر بنده، گروه مقاومت، نقشه‌های (ب و ج) هم خواهد داشت. بحث هایی هم در این میان مطرح است که رژیم صهیونیستی را شگفت زده خواهد کرد. نیروهای مقاومت، امکانات بسیار خوبی در دست دارد و ممکن است در طی اجرایی کردن نقشه‌های (ب و ج)، شگفتی‌های بسیاری را به بار آورد.

نکته دیگری که در ارتباط با جنگ اسرائیل و فلسطین مطرح می‌شد این است که از دقایق ابتدایی آغاز جنگ، اسرائیل از دولت امریکا درخواست کمک کرد. این درحالی است که جنبش مقاومت تا کنون درخواست کمک نکرده است. چنین چیزی نشان دهنده قدرت و قوت و همچنین مجهز بودن جنبش مقاومت به تمام مسائل است. تاکنون فلسطین هیچ درخواست کمکی از هیچ کشوری نکرده است. نتانیاهو در طی تماسی که با بایدن داشته، درخواست کمک مالی و نظامی خود را مطرح کرده است. باید گفت وضعیت گروه مقاومت بسیار بهتر از اسرائیل است.

  • سعید ارسالی در

    زنده بادفلسطین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها