|
کدخبر: 279154 امیرمحمد درویش

گفت و گو گسترش نیوز با کارشناس مسائل بین الملل؛

اگر ایران نبود حزب الله چنین جایگاهی نداشت / نتایج توافق مرزی لبنان و اسرائیل

مصیب نعیمی به گسترش نیوز گفت: باتوجه به چنین قراردادی، موقعیت لبنان محکم تر شده است و همچنین لازم به ذکر است که دولت لبنان هیچ گونه به رسمیت شناختن دولت اسرائیل را نپذیرفته است. حتی دولت لبنان هم بر سر تقسیم بندی مرزهای زمینی، مخالفت خود را اعلام کرده و زیر بار چنین قراردادی نرفته است.

بین‌الملل اگر ایران نبود حزب الله چنین جایگاهی نداشت / نتایج توافق مرزی لبنان و اسرائیل

در حالی که تنها چند هفته‌ از امضای توافقنامه مرزهای دریایی میان دولت لبنان و رژیم صهیونیستی با میانجی‌گری آمریکا می‌گذرد و امضا طرفین روی کاغذ خشک نشده است، تحولات سیاسی در سرزمین‌های اشغالی و پیروزی جبهه‌ای از مخالفان سرسخت پذیرش این توافقنامه و در راس آنها شخص بنیامین نتانیاهو در انتخابات پارلمانی رژیم، موجب شکگلیری اما و اگرهایی در مورد امکان بقای توافق شده است.

اگرچه نتانیاهو از زمان اعلام نتایج موضع جدیدی در مورد توافقنامه با لبنان اتخاذ نکرده است اما او پیشتر این توافق را «توافق کاپیتولاسیون» خوانده بود. نتانیاهو گفته بود: «لاپید در حال تسلیم تحقیرآمیز به حسن نصرالله است. او این کار (امضا توافقنامه) را بدون رفراندوم یا بحث در کنست انجام می‌دهد». نتانیاهو در ادامه گفت بدون راه اندازی یک همه پرسی ملی ما آن را الزام آور نمی‌دانیم.

 مصیب نعیمی، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با گسترش نیوز در ارتباط با توافق مرزی لبنان و اسرائیل اظهار کرد: این توافق در دوره نخست وزیری قبلی رژیم صهیونیستی انجام شد و با تهدید و فشاری که حزب الله اعمال کرد، رژیم صهیونیستی مجبور شد که با وساطت امریکایی ها، مرز دریایی لبنان را به رسمیت بشناسد و لبنان بتواند، از گاز و نفتی که در آن منطقه کشف شده است استفاده کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه گفت: اگرچه، نتان‌یاهو که امروز نخست وزیر شده است، درگذشته اعلام کرده بود که توافق خواست حزب الله بوده است و به ضرر رژیم صهنونیستی، اما بعد از آنکه رای آورد و در سمت نخست وزیری اسرائیل انتخاب شد، صحبتی از این توافق مرزی بین اسرائیل و لبنان به میان نیاورد و گفته می‌شود که منابع امنیتی و ارتش، به نتان یاهو توصیه کرده‌اند تا بر این توافق پایبند باشد.

درصورت عدم پایبندی امکان جنگ وجود دارد

وی افزود: مقامات امنیتی و همچنین ارتش اسرائیل به نتانیاهو گفته‌اند در صورت عدم پایبندی بر این توافق مرزی، امکان پیش آمدن جنگ را نزدیک خواهند دید که رژیم صهیونیستی، آمادگی چنین جنگی را ندارد. بنابراین پیش‌بینی‌ها بر این است که دولت فعلی رژیم صهنونیستی که قبلا مانورهایی داده بود که اگر نتان یاهو به نخست وزیری برسد، لغو قرارداد را اعلام خواهد کرد، باید بگویم که چنین چیزی در توان دولت اسرائیل نیست.

مصیب-نعیمی

نعیمی گفت: امریکایی‌ها، با توجه به شرایط و مشکلاتی که در اوکراین و همچنین مرزهای غربی دارند، این توصیه را کرده‌اند که توافق پابرجا بماند. بنابراین، پیش‌بینی‌ها بر این است که رژیم صهیونیستی، بالاخره، مجبور به پذیرش قرار است و در این صورت، نخستین برد برای لبنان به حساب می‌آید.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: باتوجه به شرایط اقتصادی که در کشور لبنان حکم فرما است، قطعا این قرار‌داد می‌تواند یک تحولی بزرگ در وضعیت اقتصادی لبنان ایجاد کند، مخصوصا آنکه می‌تواند به مناطق گازیی دسترسی داشته باشد و گازی که در منطقه مدیترانه وجود دارد برای فعالیت‌های کشاورزی بسیار بهتر است. چشم انداری که وجود دارد این است که این قرارداد پابرجا بماند.

وی در ارتباط با تاثیر این قرارداد بر روابط دیپلماتیک لبنان با سایر کشورها اظهار کرد: تمام لبنانی‌ها درحال‌حاضر اذعان دارند که اگر تهدید حزب الله مبنی بر آنکه اگر یک متر مکعب گاز آن منطقه توسط رژیم صهیونیستی خارج شود و لبنان از آن محروم باشد، قطعا آن سکوهارا مورد هدف قرار خواهد داد و مشاهده شد که کشتی حفاری که قبل‌ها، جهت استخراج آمده بود، از منطقه خارج شد و بعد از آن شرکت‌های فرانسوی با دولت لبنان توافق‌هایی را ترتیب داده‌اند و قرار است که این کار به صورت همزمان انجام شود.

نعیمی گفت: باتوجه به چنین قراردادی، موقعیت لبنان محکم تر شده است و همچنین لازم به ذکر است که دولت لبنان هیچ گونه به رسمیت شناختن دولت اسرائیل را نپذیرفته است. حتی دولت لبنان هم بر سر تقسیم بندی مرزهای زمینی، مخالفت خود را اعلام کرده و زیر بار چنین قراردادی نرفته است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: بنابراین این توافق مرزی فقط مربوط به منطقه دریایی است و به طور دقیق، همان خط مرزی است که بین فلسطین و لبنان وجود دارد. طبق کارشناسی که درگذشته انجام شده بود از همان مرز به طور مستقیم تا آب‌های بین‌المللی علامت‌گذاری شده است و این علامت‌گذاری مورد قبول لبنانی‌ها قرار گرفته است.

وی افزود: باتوجه به مشکلاتی که برای رژیم صهیونیستی در بحران اوکران پیش آمده است و متهم شده به حمایت از اوکراین و روسیه هم نسبت به آنها اندکی برخورد منفی دارد و همچنین گرفتاری هایی که برای اروپایی‌ها پیش آمده است که باتوجه به آن نمی‌توانند هزینه‌های سنگین اسرائیل را بدهند، تمام این عوامل دست به‌دست هم داده، تا تاکید شود که این توافق پابرجا خواهد بود و اگر زمانی، دولت اسرائیل بخواهد چنین چیزی را تغییر دهد قطعا قاعده بازی فرق خواهد داشت.

نعیمی در ارتباط با اینکه این توافق آیا تاثیری بر بازار انرژی جهان خواهد داشت اظهار کرد: هرچه بازار انرژی در دنیا به وجود بیاید، قطعا جایگزین روسیه نخواهد شد. چراکه روسیه بخش اعظم منابع گاز خود را با اروپا بسته است و درحال‌حاضر اگر قرار باشد مصالحه‌ای صورت گیرد، نمی‌تواند تمام آن را برگرداند. روسیه بیشتر به دنبال این است که داده‌های باثبات تری در شرق داشته باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: بنابراین، اینکه بازار بخواهد از منابع انرژی در طی این قرار داد اشباع شود، چنین چیزی وجود ندارد. بنابراین بازار اشباع نخواهد و این وضعیت خود اروپارا هم نمی‌تواند از بحران نجات دهد، بلکه می‌تواند در آینده‌ای دور دست، تاثیرگذار باشد.

وی افزود: امریکایی‌ها امیدوار هستند، که چنین چیزی امکان پیش آمدن جنگ را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. و اکثریت لبنانی‌ها بر این باور هستند که اگر حزب الله نبود، چنین اتفاقی رخ نمی‌داد و لبنان از بحران خارج نمی‌شد. اگر هم ایران نبود، حزب الله یک چنین موقعیتی پیدا نمی‌کرد. در نهایت چنین دستاوردی به نام ایران تمام می‌شود. چنین قراردادی برای روابط ایران بسیار خوب خواهد بود و آنچه ایران می‌خواهد، خودکفایی کشورهای منطقه است. رژیم صهیونیستی چنین چیزی را برای لبنان نمی‌خواست به دلیل آنکه بتواند لبنان را فقیر نگه دارد و بتواند فشارهای زیادی را بیاورد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها