|
کدخبر: 305396

پوشیدن لباس عربی در این کشور ممنوع می شود

رئیس جمهور فرانسه گفت، دولتش بر سر ممنوعیتی که علیه پوشش عربی زنانه در مدارس این کشور وضع کرده، سازش نخواهد کرد.

بین‌الملل پوشیدن لباس عربی در این کشور ممنوع می شود

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه مدعی شد، دولتش بر سر ممنوعیتی که علیه پوشش عبای عربی زنانه در مدارس وضع کرده سازش نخواهد کرد.

ماکرون در بازدیدش از دبیرستانی در شهر "اورانژ" واقع در جنوب فرانسه به صحبت درباره ممنوعیت جنجالی دولتش علیه پوشش تن پوش عربی در مدارس فرانسه پرداخت.

روز یکشنبه گذشته گابریل آتال، وزیر آموزش فرانسه در مصاحبه با شبکه یک تلویزیون این کشور اعلام کرد که پوشیدن لباس عربی توسط دختران در مدارس این کشور ممنوع خواهد شد و پوشیدن این نوع لباس اسلامی به منزله نقض قوانین سختگیرانه سکولاریسم است که در حوزه آموزش در کشور اجرا می‌شوند.

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانسوی "بی.اف.ام.تی.وی" ماکرون در توجیه این حکم دولتش مدعی شد: "مدارس در کشور ما سکولار، آزاد و اجباری هستند. اما مهمترین جنبه، سکولار بودن است و علائم مذهبی، هر چه که باشند، جایی در آنجا ندارند."

ماکرون با گفتن این که از موضع گابریل آتال، وزیر آموزش در صدور این ممنوعیت حمایت می‌کند، ادعا کرد: "ما نسبت به این موضوع سازش ناپذیر هستیم. ما فراتر از حرف زدن، عمل می‌کنیم."

ماکرون ادامه داد، کارمندان مخصوصی به حمایت از مدیران مدارس حساس به کار گرفته شده تا با دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها گفتگو ایجاد کنند.

او مدعی شد: "اجازه نخواهیم داد که چیزی از قلم بیفتد."

وزیر آموزش فرانسه گفت، دانش آموزان با پوشش عربی سنتی نخواهند توانست از روز دوشنبه، همزمان با شروع سال تحصیلی در این کشور در کلاسها حضور پیدا کنند.

آتال اضافه کرد: "مدارس از آنها استقبال خواهند کرد و با آنها برای توضیح درباره دلیل این حکم، اینکه چرا چنین تصمیمی اتخاذ شده و چرا آنها نمی‌توانند در مدارس لباس عربی بپوشند وارد بحث می‌شوند."

چهارشنبه هفته گذشته سازمان ملل از این تصمیم فرانسه برای ممنوعیت پوشیدن تن‌پوش عربی در مدارس ابتدایی و متوسطه انتقاد کرد.

همچنین ژان لوک ملانشون، رهبر حزب چپگرای "فرانسه تسلیم‌ناپذیر" نیز به تصمیم وزیر آموزش این کشور برای ممنوع کردن پوشیدن تنش پوش عربی یا عبای اسلامی زنانه در مدارس فرانسه اعتراض کرد و آن را به منزله یک جنگ مذهبی پوچ دانست.

فرانسه که از قرن نوزدهم میلادی هرگونه تاثیر و نفود مذهب کاتولیک در آموزش عمومی را منع و محدودیت‌های شدید بر علایم و نشانه‌های مذهبی وضع کرده، برای به‌روز رسانی خط مشی‌ها و رویکردها به منظور رویارویی با اقلیت رو به رشد مسلمانان در این کشور در چالش است.

در سال ۲۰۰۴، این کشور استفاده از روسری را در مدارس و در سال ۲۰۱۰ استفاده از پوشش کامل صورت را در انظار عمومی منع کرد که باعث خشم اجتماع پنج میلیونی مسلمانان در فرانسه شد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها