|
کدخبر: 300892 امیرمحمد درویش

گفتگو گسترش نیوز با کارشناس مسائل بین الملل؛

سیاست خارجه با ضعف همراه است / در بحث جزایر ۳گانه پای میز مذاکره نمی رویم

ساجدی گفت: ما درباره سرنوشت جزایر ۳گانه، با هیچ کس نه مذاکره کرده‌ایم و نه مذاکره خواهیم کرد و هرگز در این زمینه، پای معامله نخواهیم نشست.

بین‌الملل سیاست خارجه با ضعف همراه است /  در بحث جزایر ۳گانه پای میز مذاکره نمی رویم

نشست شورای همکاری خلیج فارس و روسیه برگزار شد و در پایان این نشست، وزرای امور خارجه روسیه و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، در بیانیه پایانی این نشست، به مسائل مربوط به ایران نیز پرداختند.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده است، شرکت کنندگان در این نشست یک روزه ضمن استقبال از توافق میان عربستان و ایران با میانجیگری عمان، عراق و چین که سبب شد تا روابط دیپلماتیک میان این ۲ کشور از سر گرفته شود، این نکته را گامی مثبت و همچنین حل و فصل اختلافات‌های منطقه‌ای دانسته‌اند.

همکاری-خلیج

وزرای امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس و روسیه بر پشتیبانی خود از همه تلاش های صلح آمیز از جمله اقدامات امارات و تلاش های آن در جهت دستیابی به یک راه حل صلح آمیز برای مسئله جزایر ۳ گانه، تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات ۲جانبه با دیوان بین‌المللی دادگستری بر اساس مقررات حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد برای برطرف شدن این مسئله مطابق با مشروعیت بین المللی نیز تاکید کردند.

وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و روسیه ضمن تاکید بر اهمیت این که روابط میان کشورها بر اساس تفاهم، احترام متقابل، حسن همجواری، احترام به حاکمیت، عدم دخالت در امور داخلی و پایبندی به منشور سازمان ملل متحد و قوانین و هنجارهای بین‌المللی باشد، خاطرنشان ساختند که از کاهش تنش و اقدامات اعتمادسازی میان کشورهای منطقه در راستای تقویت و تضمین امنیت در این منطقه دارای اهمیت راهبردی در جهان پشتیبانی می‌کنند.

سیاست خارجی ایران ضعف دارد

محمد ساجدی، کارشناس روابط بین‌الملل، در ارتباط با نشست شورای همکاری و همچنین جزایر ۳گانه ایران به گسترش نیوز گفت: متاسفانه ما در سیاست‌های خارجی، گاهی اوقات با ضعف هایی همراه هستیم. آقایانی که در شورای همکاری خلیج‌فارس حضور دارند، در مسکو نشسته‌اند و صحبت‌های بسیاری انجام داده‌اند. با کمال تاسف باید گفت که روس‌ها هم از این فرصت استفاده کرده و موافقت کردند که بحث جزایر ۳گانه، در دادگاه لاهه مطرح شود.

ساجدی ادامه داد: مشابه این اشتباه را چینی‌ها مرتکب شدند و ما اعترض‌های خود را مطرح کردیم و از این غفلت ما استفاده‌های بسیاری شد. اکنون این نکته را باید گفت که مشابه همان ماجرا، درحال‌حاضر و توسط روس‌ها را شاهد هستیم.

محمد-ساجدی

وی افزود: ما اگر می‌توانستیم مانند خودشان بدل می‌زدیم، بسیار اتفاقات خوبی در پیش رویمان بود اما متاسفانه به دلیل ضعف‌های سیاست خارجه، چنین اقدامب را انجام ندادیم. چرا ما نباید بحث جزایر شرق روسیه را مطرح کنیم که اختلافاتشان با ژاپن سر چی چیزی است؟ چرا ما نباید بحث کریمه را مطرح کنیم که چرا با اوکراین اختلاف دارند؟ اصلا چرا ما نباید با زلنسکی مصاحبه کنیم؟ رئیس‌جمهوری اوکراین دریایی از حرف هاست.

باید مانند خودشان رفتار کنیم

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: روس‌ها که با ما به دلیل ضعف سستی، اینگونه برخورد می‌کنند، ماهم باید مانند خوشان برخورد کنیم. متاسفانه ما برخوردی نکردیم و در حوزه ضعف قرار گرفتیم و آقای لاوروف ( وزیر امور خارجه روسیه ) نه تنها عذرخواهی نکرد، بلکه از جمله خلیج عربی استفاده کرد. باید گفت، این حال و روز کشورمان می‌شود زمانی که در سیاست خارجه از ضعف استفاده می‌کنیم.

ساجدی در ادامه این گفت‌وگو به گسترش نیوز گفت: برای اقدامات جدی از سوی ایران هنوز دیر نشده است. همانطور که شاهد آن بودیم عربستان از غفلت ایران استفاده کرد و در سفر اردوغان به این کشور، قرارداد ۴۰میلیارد دلاری امضا شد. ایران هم در هیچ کجای این معاملات نقشی ندارد و تمام این‌ها نتیجه یک غفلت بزرگی است که ایران مرتکب آن شد وگرنه چنین قراردادی باید با کشورمان انجام می‌شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: نخست وزیر هند در امارات ۶۰ میلیارد دلار قرارداد امضا کرد در صورتی که می‌توانستیم با یک سیاست خارجه قوی، این قرارداد را در کشور منعقد می‌کردیم و به چرخه اقتصادی کشور کمک می‌کردیم. در بحث همین جزایر ۳ گانه هم به دلیل ضعف سیاست خارجه، شرایط فعلی پیش آمده است.

نیاز به تحرکات جدی‌تر در سیاست خارجه

وی افزود: مجموع این اتفاقات نشان می‌دهد که ما باید یک تحرک جدی‌تری در سیاست خارجه داشته باشیم، درغیر این صورت هرلحظه امکان دارد، مسائل این چنینی اتفاق بی‌افتد. ما در بحث مسائل حاکمیت مالی، با هیچ کس عهد اخوت نبسته‌ایم. روسیه، چین و امریکا بدانند که هرگونه تعلیم در این زمینه منجر به زیان‌های جبران ناپذیری خواهد شد و ما درباره سرنوشت جزایر ۳گانه، با هیچ کس نه مذاکره کرده‌ایم و نه مذاکره خواهیم کرد و هرگز در این زمینه، پای معامله نخواهیم نشست.

ساجدی در پاسخ به این سوال که ضعف‌های سیاست خارجه ایران چه چیزهایی می‌تواند باشد گفت: یکی از ضعف‌هایی که در بحث سیاست خارجه کشورمان وجود دارد، آدم‌های ضعیفی هستند که حضور دارند و نمی‌توانند به موقع تصمیم درستی بگیرند، در واقع باید گفت شجاعت و جسارت لازم را ندارند. در اوایل انقلاب، امام می‌گفت که اگر یک قدم عقب بروید، ۱۰ قدم جلو خواهند آمند. ما همیشه در مقام دفاع هستیم و در این صورت هیچ پیشرفتی در زمینه سیاست خارجه نخواهیم کرد.

  • محمودزاده ارسالی در

    در سال ۱۳۵۳ محمد رضا شاه در یک اقدام شاه انه بحرین را به اعراب داد و در قبال آن ا ین دو جزایر را گرفت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها