|
کدخبر: 251655

​چین هم روسیه را تحریم می کند؟

گروه دولتی سینوپک چین در پی تشدید تحریمها بر سر حمله نظامی مسکو به اوکراین، مذاکرات برای یک سرمایه گذاری بزرگ پتروشیمی و یک کسب و کار فروش گاز روسیه را متوقف کرد.

هر چند روسیه مهمترین شریک دیپلماتیک چین به شمار می رود اما اقدام بزرگترین پالایشگر نفت آسیا برای متوقف کردن سرمایه گذاری نیم میلیارد دلاری در کارخانه پتروشیمی و کسب و کار فروش گاز روسیه در چین، ریسکهای موجود را بارز می کند

پکن مکررا با تحریم های غربی علیه روسیه مخالفت و تاکید کرده که مبادلات اقتصادی و تجاری عادی با روسیه را حفظ خواهد کرد و حاضر نشده است اقدامات روسیه در اوکراین را محکوم کرده یا آن را تهاجم بخواند. اما پشت صحنه دولت چین نگران تحریم شدن شرکتهای چینی بوده و از آنها خواسته است در سرمایه گذاریهایشان در روسیه محتاطانه عمل کنند.

منابع آگاه اظهار کردند: از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، سه غول انرژی دولتی چین شامل سینوپک، شرکت ملی نفت چین (CNPC) و شرکت ملی نفت فراساحلی (CNOOC) در حال ارزیابی تاثیر تحریم ها بر سرمایه گذاریهای چند میلیارد دلاری خود در روسیه بوده اند.

مدیر یک شرکت نفتی دولتی گفت: شرکتها در این بحران سیاست خارجی پکن را با جدیت دنبال می کنند. هیچ فضایی برای شرکتها برای دست زدن به ابتکاری در خصوص سرمایه گذاری جدید وجود ندارد.

بر اساس گزارش رویترز، منابع آگاه اظهار کردند شرکتهای چینی گروه ویژه مربوط به مسائل روسیه تشکیل داده و سرگرم کار روی طرحهای اضطراری برای اختلال احتمالی کسب و کار و تحریمهای ثانویه هستند.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها