|
کدخبر: 37766

در هفته انرژی روسیه چه گذشت؟

پوتین ترامپ را عامل افزایش بهای نفت می‌داند

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در هفته انرژی روسیه، برخورد و سیاست‌های رئیس‌جمهوری ایالات متحده در قبال تولید‌کنندگان بزرگ بازار جهانی نفت به ویژه ایران و ونزوئلا را عامل افزایش نرخ جهانی نفت خام و محصولات دیگر آن دانست.

گسترش نیوز: پوتین در این نشست و در آغاز صحبت‌های خود گفت: رئیس‌جمهوری ترامپ گفته فکر می‌کنم نرخ نفت خام خیلی بالاست! خب، این درست است و ما هم فکر می‌کنیم تا حدودی حق دارد. ما با ۶۵ تا ۷۵ دلار برای هر بشکه راضی هستیم تا از این طریق بتوان سودآوری پروژه‌ها و تضمین سرمایه‌گذاری شرکت‌های نفتی را تضمین کرد.

اگر بخواهم واضح تر بگویم، این افزایش نرخ که باعث بروز نابسامانی در بازار و نگرانی مشتریان عمده شده نتیجه مدیریت امریکایی‌ها است. به طور مشخص منظورم تحریم‌های علیه ایران و مشکلات سیاسی آنها با ونروئلا و آنچه در لیبی اتفاق می‌افتد. اتهامات ترامپ به سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت خام (اوپک) در پاسخ به اتخاذ تصمیم جمعی سال ۲۰۱۶ به منظور محدود کردن تولید نفت خام در جهت کمک به صنایع و بهبود عملکرد آنها بود.

پوتین در هفته انرژی روسیه از عملکرد اوپک دفاع کرد و گفت این تلاشی برای ایجاد تعادل در بازار بود.

او ادامه داد: تعیین سقف تولید و کاهش عرضه کشورهای تولیدکننده ابزاری برای پایین نگه داشتن قیمت‌ها بود و به عنوان هدف جامعه جهانی مطرح نیست.» هدف ما ایجاد تعادل در بازار است و تا زمانی که بتوانیم توافق با همکارانمان در اوپک را همانگونه که صحبت کردیم به منظور کنترل قیمت‌ها ادامه می‌دهیم. حذف تولید مازاد ارتباطی به درآمد شرکت‌های نفتی ندارد!

اگر بازار تعادل لازم را نداشته باشد موقعیتی ایجاد خواهد شد که نتیجه آن کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه، ایجاد تضاد در بازار و نهایتا جهش قیمت‌ها خواهد بود.

هفته انرژی روسیه کنفرانس سالانه‌ای در مسکو است که در آن پیشرفت‌ها و آخرین تحولات صنایع انرژی جهان در حوزه‌های نفت خام، گاز، پتروشیمی، ذغال سنگ، برق و امنیت انرژی بررسی می‌شود.

صحبت از نفت ۱۰۰ دلاری است

قیمت‌های آتی نفت خام دریای برنت به ۸۴.۹۸ دلار صعود کرده و براساس اخیر آمارها این افزایش نرخ رشد خود را ادامه خواهد داد.

PutinEnergy.jpg

مشاور انرژی ولادیمیر پوتین و تحلیلگر ارشد بازار نفت، استیو برنوک در یادداشتی که هفته گذشته منتشر شد آورده است: «با وجود عقب نشینی ارزش دلار در ماه‌های اخیر و کاهش تقاضای بالقوه نفت خام، صحبت از نفت ۱۰۰ دلاری چیز عجیبی نیست! » هنگامی که پیش‌بینی‌ها را بررسی می‌کنیم یک چیز به طور مشخص روشن است و آن اینکه افزایش قیمت‌ها نشانه کاهش تمایل به سرمایه‌گذاری است.

ترامپ تصمیم گرفته محدودیت‌هایی از طریق وضع تحریم برای صادرات نفت خام ایران ایجاد کند و سیاست‌ تنبیهی برای کشورهای خریدار نفت خاورمیانه در نظر گرفته است ار سوی دیگر ونزوئلا را به تحریم نفتی تهدید می‌کند تا از این طریق نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری را تضعیف کند.

جنگ داخلی سال ۲۰۱۱ در لیبی و همچنین مداخله ایالات متحده در زمان باراک اوباما ناشی از آن، تولید نفت این کشور را نیز محدود کرد. در مجموع سیاست خارجی امریکا اوپک را مجبور به ایجاد محدودیت در تولید و تعیین سقف برای کشورهای عضو کرد.

در پاسخ، دونالد ترامپ متعهد شد عربستان سعودی می‌تواند جای خالی ایران را در بازار جهانی پر کند اما براساس آمار و گزارش‌های موجود این امر فقط در صورتی ممکن است که پادشاه عربستان بتواند زیر ساخت کافی را برای تحقق تعهد مد نظر ظرف مدت کوتاهی ایجاد کند.

هلنا کرافت تحلیلگر ارشد بازار جهانی ماه پیش به شبکه خبری NBC گفت: در صورتی می‌توان روی حذف بشکه‌های ایران حساب کرد که شما از نظر توانایی فراهم کردن بشکه‌های اضافی در بازار، به زیر ساخت و تجهیزات زیربنایی لازم برسید. البته فراموش نکنیم ونزوئلا که نقش مهمی در تعادل بازار دارد نیز در لیست سیاه قرار گرفته و اوپک باید بتواند تحمل حذف یک میلیون بشکه از تولیدات را سال به سال به‌دست آورد.

بنابراین برای اجتناب از رسیدن به نفت ۱۰۰ دلاری باید به عربستان سعودی بازگشت و از آنها خواست تا تولید مازاد خود را به بازار جهانی تزریق کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها