|
کدخبر: 198256

حکم اعدام ۲۵ هزار نفر در عراق صادر شد

وزارت دادگستری عراق با اعلام حضور بیش از ۵۰ هزار تروریست در زندانهای این کشور اعلام کرد که حکم اعدام نیمی از این تروریست‌ها صادر شده است.

بین‌الملل حکم اعدام ۲۵ هزار نفر در عراق صادر شد

وزارت دادگستری عراق امروز (دوشنبه، ۶ سپتامبر)، جدیدترین آمار از تروریست‌های زندانی در این کشور را ارائه کرد.

«احمد لعیبی» سخنگوی وزارت دادگستری عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق (واع)، تصریح کرد: «تقریبا بیش از ۵۰ هزار تروریست زندانی نزد ما هستند و نیمی از آنها به اعدام محکوم شده‌اند».

وی افزود: «حکم‌های اعدام به دلیل عدم قطعی شدن یا عدم امضای نهایی توسط رئیس‌جمهور، اجرایی نشده است. هر حکمی که به درجه قطعیت برسد و رئیس‌جمهوری آن را امضا کند، اجرایی می‌شود. اما نزدیک به ۹۰ درصد حکم‌ها شامل چنین وضعیتی نیست.

از زمان اعلام پیروزی عراق بر داعش در سال ۲۰۱۷، دادگاه‌های عراق صدها حکم اعدام علیه عناصر این گروه تروریستی را صادر کردند اما اجرای این احکام تنها در حق شمار اندکی از این تروریست‌ها اجرا شد. زیرا اجرای این حکم نیازمند امضای نهایی رئیس‌جمهور است.

تاکنون حکم اعدام هیچ‌یک از عناصر خارجی داعش در عراق اجرا نشده است و هنوز یازده فرانسوی و بلژیکی در انتظار اجرای حکم اعدام خود هستند.

گفته می‌شود که با وجود پافشاری شمار زیادی از نمایندگان پارلمان عراق بر امضای نهایی حکم اعدام از سوی «برهم صالح» رئیس‌جمهور، وی در امضای حکم اعدام تعلل می‌کنند.

«بدر الزیادی» رئیس فراکسیون سائرون پیشتر گفته بود که برخی فشارهای خارجی مانع اجرای احکام اعدام تروریست‌های خارجی است. بیشتر تروریست‌های وابسته به داعش که در کشتار مردم عراق دست داشتند، همگی از اتباع چند کشور حاشیه خلیج‌فارس و دیگر کشورها هستند.

وی که عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق است، با اشاره به وجود فشارهای خارجی بر صالح به منظور ممانعت از اجرای حکم اعدام تروریست‌های خارجی، از وی خواست تا سریعا حکم اعدام این تروریست‌ها را تأیید کند. زیرا تأخیر در تأیید اجرای حکم اعدام تروریست‌های خارجی، به گروه‌های تروریستی این امید را می‌دهد که بتوانند اهداف تروریستی خود علیه ملت عراق را اجرا کنند.

 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها