|
کدخبر: 144332

برنامه‌های مقابله با کرونا در سال ۲۰۲۱

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران، ۱۰ برنامه محوری سازمان بهداشت جهانی برای پیگیری مقابله با کرونا در سال ۲۰۲۱ ‌را تشریح کرد.

بین‌الملل برنامه‌های مقابله با کرونا در سال ۲۰۲۱

احمد قویدل درباره انتشار سند جدیدی توسط سازمان بهداشت ‌جهانی در آستانه ورود به سال ۲۰۲۱، گفت: سازمان بهداشت جهانی در مقدمه این سند نوشته است سال ۲۰۲۰ برای سلامت جهانی سال ویرانگری بود. ویروسی که ناشناخته بود، در سراسر جهان شیوع پیدا کرد و به سرعت سیستم‌های بهداشتی کشورها را تهدید و به عنوان یکی از مهم‌ترین قاتلان انسان‌ها شناخته شد.

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی در ادامه مقدمه این سند ‌افزوده است: ‌امروز تمامی ساختارهای بهداشتی در کشورهای جهان و در حوزه بین‌المللی در تلاشند تا هم شیوع ویروس را ‌مهار کنند و هم مراقبت‌های حیاتی را برای مردم جهان فراهم کنند.

قویدل ادامه داد: یک ضربه دیگر این همه گیری عقب افتادن برنامه‌های ‌جاری سازمان بهداشت جهانی از جمله در حوزه مبارزه با بیماری‌های عفونی و سلامت مادر و کودک بوده است.‌

وی گفت: سازمان بهداشت جهانی با همین مقدمه کوتاه نتیجه گرفته است که در سال ۲۰۲۱، کشورهای جهان باید مقابله با ‌ویروس را با آگاهی و بهره‌مندی از ابزارهای جدید ادامه داده و برای بازسازی و تقویت سیستم‌های بهداشتی خود با ‌سرعت حرکت کنند. باید دستاوردهای جدید در دسترس همه کشورها قرار گرفته و در عین حال به این نکته توجه کنند که برخی ‌از مردم بیشتر از دیگران در رنج هستند.

قویدل افزود: سازمان بهداشت جهانی و شرکای این سازمان در کنار همه کشورها خواهند بود و به آنها ‌کمک خواهند کرد که ساختارهای بهداشتی خود را برای مهار ویروس کرونا تقویت نمایند. سازمان بهداشت جهانی اعتقاد به مشارکت ‌کل ساختار دولت‌ها نه صرفاً بخش بهداشت درمان کشورها در مهار همه گیری کرونا تاکید دارد و در رهنمودهای خود به طور منظم ‌یادآوری می‌نماید.‌

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران افزود: سازمان بهداشت جهانی برای سال ۲۰۲۱ میلادی، ۱۰ برنامه مهم را در دستور کار دولت‌های عضو WHO قرار داده است.

‌۱- ایجاد همبستگی جهانی برای تأمین امنیت بهداشتی در سراسر جهان

۲- تأمین دسترسی با سرعت مردم همه کشورهای عضو به آزمایش‌های کووید ۱۹، داروها و واکسن‌ها

۳- سلامت برای همه - شعار محوری سازمان بهداشت جهانی

۴- مقابله با نابرابری‌های ‌بهداشتی و دسترسی عادلانه مردم به امکانات بهداشتی

۵- ایجاد سیستم‌های سخن افزاری و نرم افزاری در جمع آوری داده‌ها و داده ‌پردازی با رهبری سازمان بهداشت جهانی

۶- احیای تلاش‌ها برای مقابله با بیماری‌های واگیر دار

۷- مبارزه با مقاومت دارویی

۸- ‌پیشگیری و درمان NCDS و شرایط بهداشت روانی

۹- ساختارهای بهتری بسازید

۱۰- اجرای برنامه‌ها در سایه همبستگی بین ‌المللی (هیچ کشوری به تنهایی قادر به مهار کرونا نیست)

قویدل در ادامه افزود: سازمان بهداشت جهانی در رابطه هر بخش از برنامه‌های توضیحاتی ارائه نموده که در سایت سازمان بهداشت جهانی در دسترس است.

وی گفت: همه دولت‌های عضو سازمان بهداشت جهانی باید بر این باور باشند که مهار بیماری همه گیر کرونا یک اراده بین‌المللی و همبستگی دولت‌ها و ملل ‌دنیا را نیاز دارد. بدون این همبستگی و هماهنگی قادر نیستیم ویروس کرونا را مهار کنیم.

قویدل افزود: مسئولان کشور ما می‌بایست هر چه سریع‌تر امکان دسترسی حداقل ۷۰ درصد از جمعیت کشور به واکسن کرونا را فراهم کنند. کادر بهداشت ‌و درمان ما که به حق مدافعان سلامت نام گرفته و شهدای بسیاری برای تأمین سلامت مردم داده‌اند و روزانه جان آنها در ‌مخاطره است باید به عنوان نخستین گروه در اولویت هرچه زودتر از واکسن‌های دارای تاییدیه بین‌المللی بهرمند شوند.

وی در پایان گفت: دولت باید به این ‌امر مهم اهتمام جدی داشته باشد که ۲ درصد جمعیت کشور کادر درمان و حوزه سلامت هستند و تأمین واکسن این گروه در اولویت می‌بایست ‌تا کنون تأمین می‌گردید.

منبع: مهر

ارسال نظر