|
کدخبر: 143994

تب کرونای انگلیسی لرزه به بازارهای جهانی انداخت

در آستانه سال ۲۰۲۱ میلادی، اخبار مربوط به شیوع کرونای انگلیسی پیامدهایش را آشکار و چشم‌اندازهای اقتصاد جهانی را از خود متاثر ساخته است.

بین‌الملل تب کرونای انگلیسی لرزه به بازارهای جهانی انداخت

شیوع کووید ۱۹ هرچند در ابتدای کار، شهروندان جوامع مختلف را به خاطر سرعت فراگیر شدن و افزایش مرگ و میرها وحشت‌زده کرد اما با همه‌گیری و پیشرفت این ویروس و از طرفی قرنطینه‌های طولانی‌مدت در اقصی نقاط جهان و تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی خرد و کلان و مشاغل مرتبط با آن، کرونا به غیر از نگرانی جامعه جهانی برای حفظ سلامتی انسان‌ها تبدیل به یک تهدید بزرگ برای اقتصاد جهانی شد.

پاندمی تأثیر منفی شدیدی روی اقتصاد جهانی برجای گذاشت تا جایی که سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی هشدار داد اقتصادهای بزرگ جهان وارد رکودی جدی خواهند شد؛ وضعیتی که با گذشت نزدیک به یک سال کاملا قابل مشاهده است. البته وضعیت کشوری نظیر چین با قدرت اقتصادی مانند امریکا متفاوت است و چنین تناقضاتی تبعات شیوع و سمت و سوی کرونا را در هاله‌ای از ابهامات رسانه‌ای، سیاسی، تبلیغاتی و... فروبرده است.

در چنین فضایی، هر روز خبر جدیدی از این بیماری یک‌ساله به گوش می‌رسد. تازه‌ترین و پربازتاب‌ترین خبر طی روزهای گذشته جهش ویروسی است که گفته‌ می‌شود در انگلیس صورت گرفته و سرعت سرایت کووید۱۹ را بیش از پیش ساخته چنان که برخی رسانه‌ها، ویروس انگلیسی را تازه‌ترین چالش برای مهار پاندمی و اقداماتی چون واکسیناسیون در کشورهای مختلف تلقی می‌کنند.

 با کشف واکسن کرونا و آغاز واکسیناسیون در کشورهایی چون امریکا، انگلیس و... اقتصاد این کشورها روزنه امیدی برای جبران خسارات یک سال گذشته برای خود متصور بودند. با کرونای جدید اما بازارهای مالی به صورت یکدست رنگ قرمز به خود گرفتند و این طور که معلوم است در کریسمس ۲۰۲۱ کابوسی تازه با کشف نوع جدید ویروس کرونا بر اقتصاد دنیا سایه انداخته است.

یکی از نخستین پیامدهای انتشار اخبار شیوع کرونای انگلیسی فروکش بهای جهانی نفت برنت به بشکه‌ای کمتر از ۵۰ دلار پیش‌بینی شد. به گزارش رویترز نفت وست تگزاس تا ۲.۷ درصد افت داشت.

این در حالی است که شرکت‌های سازنده واکسن اعلام داشته‌اند این واکسن روی کرونای جدید هم موثر است و اگر هم تاثیری نداشته باشد ظرف سه هفته واکسن جدیدی ارائه خواهند کرد.

در ادامه و از هفته گذشته بسیاری از کشورها خطوط پروازی خود را به مقصد انگلیس مسدود کرده‌اند و همین سبب شد تا دلار با افت ارزش پوند رشد ۰.۶ درصدی را در برابر این ارز تجربه کند.

ویروس جدید کرونا که از جنوب لندن کشف شده معادلات اقتصادی را به طور کلی دگرگون کرد.

 نگاهی به شاخص‌های بازارهای جهانی نشان می‌دهد که با انتشار اخبار کرونایی، بهای هر تن مس به قیمتی زیر ۸ هزار دلار رسید. جدای از تغییرات نرخ مس، بهای هر تن سرب هم به زیر ۲ هزار دلار کاهش یافت. هر اونس طلا که به نرخ ۱۹۰۲ دلار رسیده بود پایان هفته گذشته با نوسان افتی معادل ۱۸۸۴ تا۱۸۹۷ دلار معامله شد.

اگرچه این ارقام نسبت به ماه گذشته هنوز فروکشی جدی را نشان نمی‌دهد اما با انتشار خبر کرونای جدید شاهد افت قیمت‌ها نسبت به سه هفته اخیر هستیم. در مجموع باید گفت قیمت‌ها آن چیزی نیست که اقتصاد جهانی با تصویب بسته حمایتی ۹۰۰ هزار دلاری در امریکا انتظار آن را داشت. اقتصاددانان منتظر رونق بازارهای جهانی با تصویب بسته حمایتی امریکا بودند حال آن که در دقیقه نود با کشف نوع جدید کرونا ورق به شکل ملموسی برگشت.

در حالی که طی روزهای گذشته طلسم ۹ ساله سنگ آهن شکسته شده و میل‌گرد و ورق آهن ارقام خوبی را ثبت کرده و همچنان در اوج خود قرار دارند، با لغو شدن پروازهای انگلیسی شاخص اصلی بورس لندن فوتسی ۱۰۰ پیزی معادل ۱.۷ درصد از ارزش سهامش را از دست داد. همچنین سهام بانک‌های انگلیسی نظیر بارکلیز تا رقمی معادل ۷ درصد ارزش خود را از دست دادند و یورو استارکس که مهم‌ترین شاخص بازار اتحادیه مالی اروپا است تا ۲ درصد افت داشت

 این ارقام نشان‌گر نگرانی‌ها در بازار جهانی از انتشار خبر کشف نوع جدید ویروس کرونا است و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند کشدار شدن این وضعیت، تبعات نامطلوب کرونا را تا حد ملموسی افزایش دهد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها