|
کدخبر: 130357

ترامپ به آخر خط رسیده است؟

هر روز که آمریکا به تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نزدیکتر می‌شود، نشانه‌های بیشتری از اختلاف بین جمهوریخواهان و رئیس جمهوری این کشور دیده می‎‌شود و این سوال را مطرح می‌کند که آیا ترامپ به آخر خط رسیده است؟

بین‌الملل ترامپ به آخر خط رسیده است؟

جدا از نظرسنجی‌های مختلفی که نشان می‌دهد "جو بایدن" رقیب دموکرات ترامپ در ایالت‌های کلیدی همچون میشیگان و تا حدی فلوریدا جلوتر افتاده است، آشکار شدن شکاف در داخل حزب جمهوریخواه سوالات جدی درباره احتمال باخت ترامپ مطرح کرده است.

برای نزدیک به چهار سال، جمهوریخواهان کنگره با ترامپ همکاری و همراهی جدی داشته‌اند. آنها از نفوذ وی و تاثیرگذاریش بر پایگاهشان به خوبی آگاه بودند و حتی اگر هم مخالفتی داشته‌اند، به ندرت زبان علیه رئیس جمهوری گشوده‌اند. با این وجود، در چند روز اخیر سناتورهای جمهوریخواه سخنانی علنی در انتقاد از ترامپ مطرح کرده‌اند.

سناتور" بن ساس" از نبراسکا روز چهارشنبه به شدت به رئیس جمهوری هم حزبی خود تاخت و گفت که ترامپ در مهار ویروس کرونا ناکام مانده است. این سناتور جمهوریخواه همچنین ترامپ را به میدان دادن به  گروه‌های نژادپرست متهم کرد و هشدار داد که ممکن است این روند باعث شود تا "حمام خون جمهوریخواهان" در سنا راه افتد.

این عبارتی بود که در واقع "تد کروز" سناتور تگزاس مطرح کرده بود که نشانه‌ای از تنش میان وی و ترامپ به شمار می‌رود.

از سوی دیگر "لیندسی گراهام" سناتور با نفوذ کارولینای جنوبی و از کلیدی‌ترین متحدان رئیس جمهوری، پیش بینی کرده که ترامپ ممکن است که در انتخابات ببازد. اظهارات صریح وی چون بمبی در فضای سیاسی آمریکا صدا کرده است.

در ادامه این موضعگیری‌ها، سخنان "میچ مک کانل" سناتور  کنتاکی و رهبر اکثریت جمهوریخواهان در سنا، توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

وی در روزهای اخیر بیش ازحد معمول در مورد اختلافات خود با رئیس جمهوری آمریکا صریح بوده است و درخواست‌های وی را برای تصویب لایحه کمک‌های اضطراری کرونارد کرده است.مک کانل روز چهارشنبه به ترامپ هشدار داد که برای تصویب این طرح به کنگره فشار وارد نکند.

اما ترامپ به شدت نیاز دارد که با تصویب این لایحه، امتیاز مهمی در داخل پیش از برگزاری انتخابات کسب کند و به مردم آمریکا نشان دهد که دور دیگری از کمک‌های ویژه اقتصادی را برای افراد متضرر از بحران کرونا، آماده کرده است.

کنار هم قرار دادن مواضع سناتورهای جمهوریخواه در روزهای اخیر و سرنوشت ساز مانده به پایان انتخابات، نشانه‌ای مهم از ناتوانی ترامپ برای دو دوره‌ای شدن به دست می‌دهد.

در این زمینه "کیتی ادمونسون" روزنامه نگار در نیویورک تایمز می‌نویسد: جمهوریخواهان در واشنگتن، با مواجهه با نتایج ناامید کننده نظرسنجی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که  از رئیس جمهوری فاصله بگیرند. کمتر از چند روز مانده به انتخابات، این تغییر نشان می‌دهد که جمهوریخواهان زیادی به این نتیجه رسیده‌اند که ترامپ در ماه نوامبر بازنده خواهد بود.

وی در یادداشت خود در این روزنامه نوشت: آنها اکنون در تلاشند تا خود را از باتلاق ترامپ نجات دهند و دستکم جایگاه خود و حزب را در کنگره و سنا حفظ کنند.

جمهوریخواهان اکنون اکثریت سنا را در اختیار دارند . با توجه به عملکرد داخلی رئیس جمهوری آمریکا، آنها نگران هستند که با گره زدن سرنوشت خود به ترامپ، هم ریاست جمهوری و هم سنا را ببازند.

در این خصوص، "ویت آیرس" یک مشاور جمهوریخواهان به پولتیکو گفت: ضعف ترامپ در مهار ویروس کرونا، کرسی‌های بسیار بیشتری از آنچه ما تصور می‌کردیم در سنا ببازیم را به خطر انداخته است.وی افزود: ما همیشه می‌دانستیم که شاید تعدادی ازکرسی‌های سنا همچون آریزونا ، کلرادو و مین را واگذار کنیم اما اکنون حتی کرسی‌های ایالت‌های جورجیا، کارولینای شمالی و جنوبی نیز در خطر قرار دارند.

دو هفته آینده می‌تواند شاهد رخدادهایی باشد که نتیجه انتخابات آمریکا را زیرورو کند.با این حال شکاف علنی بین جمهوریخواهان و موضع سناتورها می‌تواند نشانه مهم و جدی از رسیدن ترامپ به پایان خط ریاست جمهوری باشد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر