|
کدخبر: 129076

راهبرد ترامپ در قبال ایران نتیجه نداشت

مشاور سابق امنیت ملی امریکا گفت راهبرد دولت این کشور در قبال ایران و کره شمالی نتایج مثبتی به همراه نداشته است.

بین‌الملل راهبرد ترامپ در قبال ایران نتیجه نداشت

«جان بولتون»، مشاور امنیت ملی سابق امریکا اذعان کرده راهبرد دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور امریکا در قبال ایران به نتایج مثبتی ختم نشده است.

بولتون در مصاحبه با NPR، پس از بیان اینکه امریکا نسبت به ۴ سال پیش امن‌تر نشده در توضیح درباره دلایل آن گفت: «در سطح راهبری، دو تهدید اصلی پیش روی ایالات متحده هستند: یکی چین و دیگری روسیه که به خاطر قابلیت‌هایشان در زمینه هسته‌ای و مسائل دیگر تهدید محسوب می‌شوند.»

مشاور امنیت ملی سابق امریکا گفت: «درباره هر دوی این کشورها ما هیچ راهبردی نداریم. مثلاً به عنوان مثال چین را در نظر بگیرید. رئیس‌جمهور سه سال تلاش کرد با چین به توافق برسد، اما پس از ظهور ویروس کرونا، او به این دلیل که چین منشأ این بیماری و آثار آن را پنهان کرده، به اتخاذ مواضع سخت‌گیرانه‌تر در قبال چین روی آورده است.»

بولتون گفت: «اما بعد از انتخابات- اگر ترامپ به پیروزی برسد- او ممکن است تحریم‌ها و اعمال تعرفه‌ها را کنار بگذارد و یکبار دیگر بر اساس دریافت‌های درونی خودش به مسیر تلاش برای رسیدن به توافق تجاری بزرگتر با چین برگردد.»

بولتون تصریح کرد: «این مسئله مصداق‌های دیگر هم دارد. مثلاً راهبرد ما برای منع اشاعه [سلاح‌های هسته‌ای] در قبال ایران و کره شمالی در هیچ‌یک از این دو مورد نتایج مثبت به همراه نداشته است. تهدید تروریسم بین‌المللی نه تنها پابرجاست، بلکه با توافق رئیس‌جمهور با طالبان ممکن است طالبان را به قدرت برگرداند. فکر می‌کنم ما داریم در این حوزه به عقب برمی‌گردیم. همه اینها مشکلاتی هستند که به دلیل تصمیم‌گیری‌های تصادفی رئیس‌جمهور ایجاد شده‌اند.»

دولت امریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است.

ترامپ وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد دولت امریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در امریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر امریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر