|
کدخبر: 289543

چهارمین نشست خبری رئیس سازمان بورس برگزار شد

کارنامه قبولی سازمان بورس

چهارمین نشست خبری رئیس و اعضای هیات مدیره سازمان بورس با اصحاب رسانه دوشنبه ۲۲ اسفند در سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد. در ابتدای این نشست خبری مجید عشقی رئیس سازمان بورس به ارائه عملکرد این سازمان در سال ۱۴۰۱ پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

بورس کارنامه قبولی سازمان بورس

به گزارش صمت مجید عشقی در این نشست تاکید کرد: سال ۱۴۰۱ با فرازوفرود در متغیرهای کلان اقتصادی همراه بود که عملکرد تالار شیشه‌ای را هم تحت تاثیر قرارداد. به علاوه ریسک‌های سیستماتیک نیز عملکرد بازار را با تاثیرات منفی مواجه کرد، بااین‌وجود صندوق‌های بازارگردانی و صندوق تثبیت بازار موفق به حمایت از عملکرد سازمان بورس شدند.

وی بااشاره به اقدامات انجام شده در این مدت افزود: در این بازه زمانی شکست انحصار در صدور مجوز برای تاسیس نهادهای مالی، به‌خوبی ادامه یافت. همچنین مجوزهای متعددی برای تاسیس شرکت‌های کارگزاری، سبدگردان، سرمایه‌گذاری و.... صادر شد. به علاوه شاهد توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه با حمایت بخش خصوصی بودیم که می‌توانند پاسخگوی نیاز سلیقه‌های مختلف فعالان بازار باشد.

 وی درباره فرایند عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری افزود: صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌عنوان یک واسط بین محل سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذار وارد حیطه عمل می‌شوند و آغاز به معامله می‌کنند. صندوق تضمین اصل سرمایه، اهرمی، املاک و مستغلات، صندوق اوراق دولتی و… از جمله این صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که عمدتا توسط بخش خصوصی طراحی و راه‌اندازی شدند.

دریافت سود از سجام

عشقی پرداخت سود به ۳۰ میلیون نفر از سهامداران بورسی با تکیه‌بر ظرفیت‌های سامانه سجام را از دیگر موفقیت سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد و افزود: امسال تمام سودهای نقدی از طریق سجام پرداخت شد. این تجربه خوبی بود که سهامداران در کمترین زمان به سود خود رسیدند.

عشقی افزود: روند بررسی و داوری پرونده‌های در دست بررسی در بازار سرمایه نیز سرعت گرفته، تاجایی‌که ۳۵۰ پرونده بررسی و مختومه شده است. به علاوه انباشت پرونده‌ها به کمترین میزان رسیده و مدت پیگیری پرونده‌ها نیز به کمتر از ۱۰۰ روز کاهش‌یافته است.

رئیس سازمان بورس درباره برنامه‌های پیش روی این سازمان نیز گفت: سال آینده سال اجرای حاکمیت شرکتی خواهد بود. علاوه با آموزش مدیران ناشران، اقدامات ویژه‌ای برای رعایت حقوق سهامداران اقلیت، اجرایی می‌شود.

راهاندازی ابزارهای جدید بورسی

رئیس سازمان بورس درباره دیدگاه‌های بازار سرمایه گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به بازگشایی نمادهای معاملاتی که از سال‌ها قبل بسته مانده، بی‌تفاوت نخواهد ماند. چنانچه طی یک سال گذشته، بسیاری از این نمادها بازگشایی شدند. علاوه بر این با افتتاح معاملات شمش طلا در بازارهای مالی و مشتقه بورس کالای ایران، سرمایه‌های خرد جذب بازار سرمایه خواهند شد. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نیز در آینده ابزارهای متنوع‌تری در بحث بازار مشتقه راه‌اندازی خواهد شد.

وی افزود: افتتاح معاملات گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی نیز اقدام مثبت دیگری بود که در روزهای گذشته با همکاری وزارت نفت اجرایی شد. بدون شک پیش‌روی و توسعه این ابزار جدید، نیازمند همراهی و مراقبت وزارت نفت است. عشقی گفت: ارزش معاملات بورس کالا امسال به ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و بیش از ۱۱۰ میلیون کالا در این بازار معامله می‌شود. روند رو به رشد ارزش معاملات بورس کالا از یک‌سو بر اعتبار بورس کالا می‌افزاید و از سوی دیگر از عملکرد شرکت‌های بازار سرمایه حمایت می‌کند. انتظار می‌رود روند ورود محصولات به بورس کالا در سال آتی نیز افزایشی باشد.

پیگیر درخواستهای بودجهای هستیم

وی افزود: در ماه‌های پایانی سال موضوع بودجه و اثرگذاری آن بر عملکرد بازار سرمایه موردتوجه جدی است. قبل از تدوین لایحه بودجه، سازمان بورس کمیته‌ای با همکاری کانون‌ها، نهادها، اتاق بازرگانی، صاحب‌نظران و فعالان بازار سرمایه تشکیل داد و دغدغه‌های اصلی فعالان بازار در جلسات این کمیته مطرح و بررسی شد. در ادامه دغدغه‌های فعالان بازار در فرآیند بررسی لایحه بودجه توسط کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی موردتوجه قرار گرفت.

عشقی با بیان اینکه هنوز برخی از موارد مطرح از سوی فعالان بازار موردتوجه کافی قرار نگرفته‌ گفت: به‌طور جداگانه به دنبال بررسی این طرح‌ها بوده و به دنبال تعیین سازکاری برای تسهیل شرایط و رفع دغدغه سرمایه‌گذاران و سهامداران هستیم. بدون تردید تمامی درخواست‌های فعالان بازار ازسوی سیاست‌گذاران موردقبول قرار نخواهد گرفت. بااین‌وجود در خصوص نرخ خوراک صنایع یا مالیات شرکت‌های تولیدی، نتایج مثبتی حاصل‌شده است.

عرضه خودرو در بورس کالا منتفی نشده است

رئیس سازمان بورس درباره سرنوشت عرضه خودروهای پرتقاضا در بورس کالا گفت: در طول ۲ سال اخیر نرخ خودرو درب کارخانه ثابت مانده بود که همین موضوع به زیان انباشته قابل‌توجه شرکت‌های بورسی منتهی شد. بدون تردید فروش خودرو در بورس کالا، راهکار منطقی در شرایط عادی و باثبات نیست، اما درحال‌حاضر تنها راهکار منطقی برای تداوم فعالیت خودروسازان کشور به نظر می‌رسد.

وی افزود: بی‌توجهی به رشد نرخ خودرو، مانع اجرای طرح‌های توسعه‌ای در این صنعت شده است. بدون تردید ایجاد مانع در مسیر واقعی‌سازی نرخ خودرو زمینه‌ساز شکست این صنایع خواهد بود.

پذیرش شرکتهای متقاضی ورود به بورس

عشقی درباره عمق‌بخشی به بازار سهام نیز گفت: عمده شرکت‌هایی که در آستانه ورود به بازار قرار داشتند پذیرش شده و تنها بخش کوچکی از متقاضیان هنوز موفق به اخذ پذیرش برای ورود به بازار سرمایه نشده‌اند. به عنوان نمونه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ازنظر ابعادی، شرکت بزرگی محسوب می‌شود که هنوز به بازار سرمایه ورود نکرده، پالایشگاه شازند نیز هنوز وارد بورس نشده است و در آینده سهام این دو شرکت نیز  عرضه خواهند شد.عشقی درباره بورسی‌شدن دانش‌بنیان‌ها نیز گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان ابعاد بزرگی ندارند اما تعداد زیادی از این شرکت‌ها در صف ورود به بازار سرمایه هستند.

وی بااشاره به روند پذیرش دانش‌بنیان‌ها افزود: با توجه به شرایط بازار، روند پذیرش طی دو سال اخیر کُند شد که البته با توجه به وضعیت بازار، امری منطقی بود. برای تسهیل پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان با دولت و مسئولان ذی‌ربط در حال مذاکره هستیم تا با همکاری مشترک شفافیت لازم به وجود بیاید و عرضه آنها در بورس تسهیل شود.

خبرنگار: مرضیه احقاقی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها