|
کدخبر: 222924

بورس کشش عرضه اولیه را ندارد

ارزش معاملات در بازار سهام بسیار پایین است و روند منفی فرسایشی در بورس ادامه دارد. در این شرایط وعده رئیس سازمان بورس مبنی بر ورود عرضه‌های اولیه جذاب به بازار سهام انتقاد کارشناسان را به دنبال داشت.

حجم معاملات در بازار سهام بسیار پایین است و روند منفی فرسایشی در بورس ادامه دارد. در این شرایط وعده رئیس سازمان بورس مبنی بر ورود عرضه‌های اولیه جذاب به بازار سهام انتقاد کارشناسان را به دنبال داشته است.

مهدی سوری، کارشناس بازار سهام در این خصوص گفت: کلیت عرضه اولیه بسیار خوب است. به شرط آنکه ما بازار را به سمتی ببریم که عرضه اولیه برای سهامدار جذاب باشد. در زمستان ۹۸ بارها گفتم با حجم نقدینگی موجود، بازار نیازمند عرضه اولیه است تا عمق بگیرد و دچار حباب نشود. اگر آن زمان بر شدت عرضه‌های اولیه می‌افزودیم شاهد اتفاقات بد بعدی نبودیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بازار رمقی ندارد. عرضه اولیه فقط باعث خروج نقدینگی از سهم‌ها می‌شود. برای عرضه اولیه شاخص کل بورس باید حداقل ۳۰۰ هزار واحد رشد کند.

سوری عنوان کرد: عرضه اولیه قبلا برای بازار سهام خبر خوبی بود. چرا که رشد قطعی داشت و باعث ورود کدهای بورسی جدید به بازار می‌شد. اما الان افراد زیادی در بازار سهام هستند که اگر امکانش را داشتند همین الان سرمایه خود را از بورس خارج می‌کردند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: اگر عرضه اولیه را به عنوان راهی برای تامین مالی در نظر بگیریم، وقتی شرکت‌ها را با قیمت پایین عرضه می‌کنیم تا عرضه اولیه را جذاب کنیم در واقع به ماهیت عرضه اولیه لطمه زده‌ایم.

وی عنوان کرد: اگر سازمان بورس جلوی ورود عرضه‌های اولیه در شرایط کنونی را نگیرد این موضوع که همیشه برای بازار سهام مفید بود در آینده که بازار رشد کند شکست می‌خورد و ذهنیت مثبت نسبت به آن از بین می‌رود.

مشکل زمان و نحوه عرضه اولیه است

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سهام گفت: مسئله عرضه اولیه برای تمام بازارهای دنیا از جمله بورس ما بسیار مهم است و به نظر نمی‌رسد فعالان و کارشناسان بازار سهام با ماهیت عرضه اولیه مخالف باشند.

وی ادامه داد: کارشناسان بازار سرمایه به نوع و زمان عرضه‌های اولیه انتقاد دارند. در گذشته ما می‌توانستیم با عرضه اولیه، مردم را نسبت به حضور در بازار سهام ترغیب کنیم. هر عرضه اولیه که وارد بورس می‌شد بسیار موفق بود.

الیاس‌کردی ادامه داد: در این بین دو اتفاق مهم افتاد. یک اینکه عرضه اولیه از مردم به سمت صندوق‌ها رفت و یا در خیلی از عرضه‌های اولیه قیمت‌گذاری‌ها زیاد بود و مردم ترجیح دادند شرکت نکنند.

این کارشناس بازار سهام افزود: موضوع بعدی زمان عرضه اولیه است. خود آقای عشقی هم بارها گفته که عرضه اولیه را باید زمانی انجام دهیم که بازار کشش داشته باشد. اما از زمانی که بازار ریزش را شروع کرده تا به الان بازار کشش عرضه جدید ندارد و با این وجود این موضوع انجام شده و به بورس و سهامدار آسیب زده است.

وی گفت: زمانی که ارزش معاملات ۲۰ همت بود عرضه اولیه جذاب بود. ولی حالا ارزش معاملات به دو همت رسیده. عرضه اولیه در این شرایط فقط نقدینگی را از بازار جمع می‌کند.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها