|
کدخبر: 188602 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با مدیرعامل سابق بورس کالای ایران:

عرضه سیمان در بورس کالا متوقف می شود؟

بورس یک مکانیزم تجربه شده در تمام دنیا است و مهم‌ترین آن ایجاد شفافیت اطلاعاتی است که چه کسی خریدار است و چه کسی فروشنده ، کدام تولیدکننده چقدر سهم عرضه کرده است و نباید درباره عدم عرضه سیمان در بورس کالا سخنی به میان آورد زیرا بورس محلی شفاف برای عرضه محصولات اینچنینی است.

بورس عرضه سیمان در بورس کالا متوقف می شود؟

در چند سال گذشته یکی از چالش‌های مهم حوزه صنعت سیمان ورود یا عدم ورود به بورس کالا بوده است. مخالفان معتقد بودند که بورس کالا زیرساخت‌های لازم برای میزبانی از سیمان را ندارد و تا زمانی که زیرساخت‌های لازم و سازوکارهای دقیق تأمین نشود نمی‌توان به موفقیت عرضه سیمان در بورس امیدی داشت. اما در مقابل موافقان تاکید می‌کردند که بورس کالا مانند یک اتاق شیشه‌ای است که می‌تواند منجر به شفافیت اطلاعات، قیمت‌گذاری عادلانه و جذب سرمایه‌گذار شود.

بر همین اساس پس از رایزنی‌های سازمان بورس و اوراق بهادار با وزارت صمت و اعلام تمایل تولیدکنندگان به ورود به بورس، در نهایت با اعلام موافقت وزارت صمت، در تاریخ دهم خرداد ماه امسال سیمان با ورود به بورس کالا عرضه شد و در همان روز نخست ۲۹ هزار و ۷۰۰ تن از این محصول به فروش رفت. درحال‌حاضر نیز ۴۴ شرکت سیمانی در بورس کالا پذیرش شده‌اند که این تعداد ۷۰ درصد ظرفیت تولید سیمان کشور را شامل می‌شود.

با این حال بررسی عملکرد سیمانی‌ها طی ۵۶ روز گذشته که با قطعی برق (از ۱۴ تیر ماه) هم همراه شد، نشان می‌دهد که جولان دلالان افزایش یافته و سیمان با قیمت‌های فضایی و رشدهای بالای ۲۰۰ درصدی به فروش می‌رسد.

حسین-پناهیان

در همین راستا و بر اساس شنیده‌ها وزارت صمت در پیشنهادی به دولت، خواهان عدم عرضه سیمان در بورس کالا به مدت محدود شده است و تا زمان رفع قطعی برق عرضه این محصول در بورس کالا طبق روال گذشته تداوم می‌یابد در همین راستا ما در گسترش نیوز با مدیرعامل سابق بورس کالا به گفت‌وگو پرداختیم و نظر وی را درباره حواشی ایجاد شده پیرامون سیمان جویا شدیم، برای خواندن مشروح این گزارش با گسترش نیوز همراه باشید:

سیمان کالای استراتژی

حسین پناهیان مدیرعامل سابق بورس کالا در گفت‌وگو با گسترش نیوز درباره سوالی مبنی بر اینکه با توجه به قطعی‌های مکرر برق و کاهش تولید سیمان، آیا فروش این محصول در بورس کالا منطقی است اظهار کرد: بله قطعا منطقی است، زیرا سیمان به عنوان یک کالای استراتژیک باید در دسترس عموم قرار گیرد ضمن اینکه دسترسی به اطلاعات شفاف در بورس وجود دارد، و عرضه و تقاضا می‌تواند کمک شایانی بر روند معاملات بورس داشته باشد.

وی در ادامه درباره همخوانی فروش کالاهایی همانند سیمان در بورس با توجه به اینکه از یارانه سوخت بهره می‌برند اظهار کرد: سیمان هم همانند دیگر محصولات بورسی یارانه دریافت می‌کند و همانند پتروشیمی و فولاد و... در بورس عرضه می‌شود و خوراکش یارانه‌ای است، البته باید گفت که با این کار بازار را تنظیم می‌کنند و این امر یک رگلاتور تجربه شده در دنیا است و کارایی خود را در بازار نشان داده است.

بورس کالا محلی شفاف برای عرضه کالا

وی درباره اینکه تولیدکنندگان سیمان به قیمت سیمان اعتراض دارند و می‌گویند بورس کالا نباید در توزیع سیمان دخالت کند بیان کرد: در گذشته مقاومتی در قیمت‌گذاری سیمان وجود داشت، درنتیجه قیمت‌گذاری دستوری صورت می‌گرفت زیرا سیمان به علت مازاد عرضه‌ای که در بازار وجود داشت به وفور یافت می‌شود و ممکن بود آن عرضه قیمت‌ها را بشکند و طبیعا اگر روال عادی تولید باشد این اتفاق رخ می‌دهد و نرخ محصول براساس واقعیت عرضه و تقاضا جای خود را پیدا می‌کند.

وی در پایان درباره اینکه آیا عدم فروش سیمان در بورس، مقدمه برای آزادسازی قیمتی این محصول خواهد بود اظهار کرد: بورس یک مکانزیم تجربه شده در تمام دنیا است و مهم‌ترین آن ایجاد شفافیت اطلاعاتی است که چه کسی خریدار است و چه کسی فروشنده بوده است، کدام تولیدکننده عرضه کرده، چقدر سهم عرضه کرده است و نباید درباره عدم عرضه این محصول در بورس کالا سخنی به میان آورد زیرا بورس محلی شفاف برای عرضه محصولات این چنینی است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها