|
کدخبر: 187544 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بورس:

بورس به کمک خودروسازان می آید؟

با عرضه خودرو در بورس کالا علاوه بر اینکه دست دلالان در این صنعت کوتاه می شود،‌ سبب افزایش تولید و و بهبود وضعیت اقتصادی خواهد شد.

بورس بورس به کمک خودروسازان می آید؟

فروش خودرو در بورس کالا بخشی از طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو است که در مجلس دهم تصویب شده بود اما با مخالف شورای نگهبان به سرانجام نرسید و در مجلس یازدهم دوباره در دستور کار قرار گرفت.

کارشناسان می‌گویند با توجه به تجربه موفق صنایع دیگر در بورس کالا، بهتر است خودرو نیز در بورس کالا عرضه شود تا بحث رانت و دلالی در بازار خودرو که ناشی از دو نرخی بودن است از بین برود. در این زمینه حتی رییس سابق قوه قضائیه نیز پیشنهاد عرضه مستقیم خودرو در بورس کالا را ارائه داد که به نظر می‌رسد با پرورش این ایده قادر به عملیاتی کردن این موضوع خواهیم بود.

دارابی

 

با ورود خودرو در بورس کالا، شفافیت و امکان نظارت دقیق از سوی نهادهای مسوول، جای خود را به بحث قیمت‌گذاری می‌دهد و این بوروکراسی اداری برای قیمت‌گذاری بین شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار نیز دیگر وجود نخواهد داشت برخی کارشناسان معتقدند: اگر خودرو در بورس عرضه شود، ضمن از دست رفتن تدریجی هیجان سرمایه‌گذاری در بازار، جلوی ضرر و زیان خودروسازان نیز گرفته می‌شود در همین رابطه ما در گسترش نیوز با یک کارشناس بازار سرمایه به گفتگو پرداختیم و نظر وی را در این رابطه پرسیدیم،‌برای خواندن مشروح این خبر با ما همراه باشید:

صنعت خودرو و اشتغال در خطر جدی

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره نحوه عرضه خودرو در بورس اظهار کرد: در حال حاضر بزرگترین مشکلی که صنعت خودرو دارد بحث قیمت گذاری دستوری است که سبب شده میلیاردها تومان سود وارد جیب دلال ها شود و عملا سهامدارن، کارگران و تولیدکنندگان خودرو هیچ سودی نبرند. به همین خاطر در صورت های مالی خودروسازان نیز ضررهای مالی بسیاری می بینیم و ادامه این زیان دهی ها غیرممکن است و اگر این زیان دهی ادامه دار باشد صنعت خودرو و اشتغال در این صنعت به خطر می افتد، به همین علت دنبال راهکارهایی هستند که جلوی این شرایط را بگیرد و در حال حاضر عرضه خودرو در بورس کالا بهترین گزینه برای جلوگیری از این شرایط است.

وی درباره نحوه و چگونگی عرضه خودرو در بورس اظهار کرد: خودرو به صورت واحدهای ۵ تا ۱۰ تایی و با امکان خرید برای نمایشگاه داران و خریداران عمده در بورس کالا عرضه می شود و در نهایت قیمت واقعی در بازار کشف می شود. اگر قیمت واقعی خودرو کشف شود،‌ صنعت خودروی ما از بحران زیان‌دهی و بحران ناتوانی در پس دادن تسهیلات بانکی خارج می شود همانند صنعت فولاد که زمانی واردکننده آن بودیم و بعد از ارائه این محصول در بورس کالا به قیمت واقعی،‌‌نه تنها از واردات فولاد بی نیاز شدیم بلکه تبدیل به یکی از قطب های صادرکننده فولاد شده ایم.

کدام خودروها در بورس عرضه می شود؟

این کارشناس بازارسرمایه اظهار کرد: اگر صنعت خودرو بتواند درآمد واقعی خود را به دست بیارود و دست دلالان را کوتاه کند،‌ در آینده شاهد بهبود در تولید خواهیم بود و اگر سرمایه در گردش کافی در این صنعت باشد علاوه بر اینکه تولید را تا دو برابر افزایش می دهد تاثیر بسزایی در روند اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی مردم خواهد گذاشت.

همچنین صنعت قطعه سازی که مطالبات زیادی از خودروسازان دارند،‌ به طلب‌شان می رسند ضمن اینکه شرکت های زیادی که در تولید قطعات تعطیل شده اند و با برگشت رونق به صنعت خودروسازی، شاهد بازگشایی این شرکت ها نیز باشیم؛ بنظر میرسد که راهکار عرضه خودرو در بورس کالا بهترین راه برای بهبود وضعیت صنعت خودرو خواهد بود.

دارابی در پایانن درباره اینکه کدام خودروها مشمول این طرح می شوند اظهار کرد: خودروهای تجاری و خودروهایی که تعداد تیراژشان بالا است و سهم عمده در بین خودروسازان دارند و تولیدشان به گونه ای است که می توانند به صورت مستمر تولید داشته باشند در این طرح ارائه شوند.

ارسال نظر