|
کدخبر: 184040 شهریار خادمی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز باکارشناس بورس:

ایده هایی که در بورس شکست خواهد خورد!

صندوق های سرمایه گذاری یکی از روش های مرسوم برای سرمایه گذاری مطمئن است که سوددهی قابل توجهی برای شخص سهامدار خواهد داشت این روش در سال گذشته و برای اولین بار در ایران به مرحله اجرا رسید اما این روش آنچنان که باید به سوددهی نرسید و باعث ضرر بسیاری از سهامدران شد.

بورس ایده هایی که در بورس شکست خواهد خورد!

یکی از دغدغه‌های همه ما پیدا کردن راهی مناسب برای سرمایه گذاری مطمئن در بازارهای مالی است؛ اما پیدا کردن چنین روش امن و مطمئنی کاری سخت و زمان‌گیر است. نوسان زیاد بازار ارز و قیمت طلا این بازار را تا حدی نا امن کرده است و از طرفی سود سپرده‌های بانکی نسبت به تورم وتغییرات بازار سوددهی پایینی دارند.

اما یکی از روشت های مرسوم سرمایه گذاری،‌ صندوق های سرمایه گذاری یا همان ETF هستند این بازار پیشتر به دلیل ناشناخته باقی‌ماندن در بین روش‌های سرمایه‌گذاری کمتر مورد توجه سرمایه‌گذران قرار گرفته بود تا اینکه در سال ۱۳۹۹ و با رشد شارپی بورس شاهد ایجاد این صندوق ها در بازار سرمایه گذاری بودیم، نخستین صندوق دولتی،‌دارایکم نام داشت که با استقبال بی نظیر سهام داران روبرو شد صعود ارزش دارایکم به‌عنوان نخستین صندوق سرمایه‌گذاری (ETF) دولتی، همه نگاه‌ها را به ۲ صندوق سرمایه‌گذاری که قرار بود شکل بگیرد معطوف کرد اما صندوق دارا دوم که بعدها به نام پالایشی یکم نام گذاری شد،‌ به سبب دعوای دو وزیر بر سر ارائه آن و از سوی دیگر ریزش آبشاری بورس سبب شد که جای سوددهی، به سهام داران ضررهای مالی فراوان وارد کند و این چنین شد که صندوق سوم هیچگاه شکل نگرفت، حال با توجه به تغییر دولت و صعودی شدن بازارسرمایه،‌ گمانه زنی می شود که دولت قصد دارد صندوق های جدید را معرفی کند،‌ در همین راستا ما در گسترش نیوز گفتگویی داشتیم با یک کارشناس بورس و نظر وی را درباره ایجاد صندوق های ETF جدید و آتیه طلا پرسیدیم،‌برای خواندن مشروح این گزارش با گسترش نیوز همراه باشید:

آگاهی

مدیریت صندوق ها در هاله ابهام

نیما آگاهی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس گسترش نیوز درباره موضوع یاد شده اظهار کرد: این صندوق ها در ذات خودشان ماهیت ندارند و تابع سهام داخلشان هستند و نگاه کلی که وجود دارد این است که در بخشی از این صندوق ها سهام دار خرد درگیر شده است و دیگر اینکه از نظر مدیریتی در هاله ای از ابهام قرار دارند،‌ یعنی دولت نتوانسته است شرایط مدیریتی آنها را احراز کند و سبب شد که صندوق ها شرایط خوبی نداشته باشند. تصور بنده این است در فاز صعودی بازار سرمایه که اخیرا شاهد آن هستیم،‌ پوست اندازی شکل بگیرد و معاملات آن منطقی تر و از فاز هیجانی خارج شود.

وی در ادامه درباره امکان ایجاد صندوق های جدید اظهار کرد: با توجه به صعودی شدن بازار امکان ایجاد صندوق های جدید وجود دارد، اما باید این موضوع را در نظر گرفت که سهامدران و سرمایه داران از این صندوق ها تجربه خوبی ندارند. دولت اگر قصد واگذاری دارایی های خود را دارد باید راهی دیگری را دنبال کند،‌چون تجربه خوبی از نظر مدیریت،‌ ثبت نام،‌ سود دهی و سبد گردانی برای سهام داران رقم نزد،‌ با این اوصاف فکر نمی کنم که این راهکار منابع زیادی برای دولت جذب کند و مورد استقبال واقع شود مگر اینکه سبک آن تغییر کند.

صندوق ETF مبتنی بر رمز ارز یک صندوق جذاب

آگاهی درباره آینده تاسیس صندوق های آتیه طلا اظهار کرد: ما سابقا تجربه بازار سکه آتیه را داشته ایم که تجربه نسبتا خوبی بود اما متاسفانه همزمان شد با بحث جهش ارزی و فشارهایی وارد شد که مجبور شدند بازار آتیه سکه را تعطیل کنند و این تجربه مقداری معامله گران قدیمی را نسبت به مدیریت بازار بدبین کرده است.

اکنون این نگرانی وجود دارد که این بازار دچار تلاطم شود، ‌اگر بخواهیم سیاست درستی را در دولت جدید و تیم مدیریت بورس پیگیری کنیم، این است که باید سعی کنیم بورس را عمیق کنیم یعنی سعی کنیم با ایجاد فضاهایی شانس خروج سرمایه از بورس را کمتر کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان درباره احتمال ایجاد صندوق های ETF مبتنی بر رمز ارز اظهار کرد: این یک بحث بسیار جذاب است اما متاسفانه هنوز موضوع حاکمیت درباره رمزر ازرها شفاف و مشخص نیست که آیا این بازار را قبول دارند یا آن را رد می کنند، بازار رمز ارزها در حال حاضر متولی مشخصی ندارد. این بازار فرصت و موقعیت مناسبی دارد و امید است که به آن توجه ویژه ای شود تا شاهد بازار پویاتری باشیم.

  • ناشناس ارسالی در

    بعضی ها از جمله خود کارگزینی ها خیلی خوب دو سال گذشته سود کردن شخصی رو میشناسم ح دود ا 300 هزار تومان سرمایه گذاری کرد وب عد از یکسال نیم یک میلیاردو چهار صد هزار تومان گیرش اومد پس اگر با کسانی که بورس خورا شون هست اشنا باشی سود میکنی بقیه م ردم فقط نبردبان بقیه میشن

  • محمد تقی دهقانی ارسالی در

    سلام صندوق هایETFمتشکل از چندین سهام شرک ت کارخانه یا بانک یا کلا موسسه هست و این شرکت ها سود سالانه سهام پرداخت میکنن و افزایش سرمایه میدن .افزایش سرمایه جزو نو ا صندوق می‌ره و قابل برداشت نیست ولی سود سالانه حاصل از سهام چه می شود کجا میرود درست که صندوق ها یک سری هزینه جاری دارن ولی مبلغ سود سهام خیلی بیشتر از هزینه ه ا است من از هر کی پرسیدم جواب قانع کننده ندادن مثلاً میگن به نوا اضافه میشه آخه صندوق سهامی فقط سهام داره وجه نقدا هم که نمیدن مثلاً سهام فلان کارخانه بخرند ممن ون میشم پیگیری کنید

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها