|
کدخبر: 186523

شاخص بورس این هفته به کدام سو می رود؟

میر علمی کارشناس بازار سرمایه می‌گوید که شاخص کل برای هفته بعدی نقطه مقاومت یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحد را می‌شکند و بازار روند بهتری پیدا می‌کند.

شاخص کل بورس تهران در آخرین روز معاملات هفته سوم تیر ماه با هزار و ۶۰۰ واحد رشد به یک میلیون ۳۰۵ هزار واحد رسید که بیشتر تاثیر را از نماد میدکو، فولاد و فارس گرفت، از طرفی شاخص هم وزن با رشد ۱هزار ۲۶۹ واحد در این روز وضعیت بسیار بهتری نسبت به شاخص کل داشت.

سید هادی میر علمی کارشناس بازار سرمایه در تحلیل این هفته بورس وضعیت بازار را مثبت ارزیابی کرد و معتقد است که شاخص کل مقاومت یک میلیون ۳۱۰ هزار واحد را در هفته پیش رو بشکند.

وضعیت این هفته بازار سرمایه از نظر شاخص کل و شاخص کل هم وزن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شاخص کل در حال رسیدن به مقاومت بزرگی در محدوده یک میلیون ۳۱۰ هزار واحد است؛ این هفته خوشبختانه به این محدوده نزدیک شدیم و طبیعی است که بازار در این محدود با عرضه مواجه شود. من انتظار دارم در اوایل هفته بعد یعنی شنبه و یکشنبه شاخص کل نقطه مقاومت ذکر شده را روبه بالا بشکند و اگر این نقطه شکسته شود، فرصت مناسبی برای ورود پول‌های بزرگی است که منتظرند بعد از این مقاومت وارد شوند. این هفته بازار به خاطر این مقاومت نتوانست بازده بالای داشته باشد.

در آخرین روز هفته جاری هم مشاهده کردیم که بازار از منفی‌ها شروع کرد و از یک جای به بعد مجددا در یکسری از سهم‌ها رنج مثبتی اتفاق افتاد و دیدیم که در بسیاری از سهم‌های بزرگ ما قیمت آخرین معاملات آن‌ها بیشتر از قیمت پایانی بوده که نشان از نوید هفته بهتری را برای بازار می‌دهد.

علاوه بر آن خبری  در خصوص اینکه بخشی از تحریم‌ ها رفع شده و یکسری از منابع بلوکه شده ایران آزاد می‌شود منتشر شد و با توجه به این خبر روز گذشته  دیدم که دلار ۲۰۰ تومان اصلاح کرد و طبیعی هم بود، اما اصلاح بزرگی را با توجه به این خبر در دلار ندیدیم. اگر اصلاح بزرگی  در دلار اتفاق نیفتد، مقاومت مذکور روبه بالا شکسته می‌شود و اگر اتفاقی رخ دهد  که دلار در محدود ۲۲ هزار تومان برسد که بعید می‌دانیم چنین اتفاقی بیفتد، این سناریو که مقاومت روبه بالا شکسته شود ضعیف‌تر می‌شود.

شاخص هم وزن به یک مقاومتی در حال نزدیک شدن است و یک خط روند نزولی بزرگی دارد که احتمالا هفته بعد به آن برسد، ممکن است شاخص هم وزن کمی به مشکل برخورد اما در نهایت خط روند شکسته می‌شود و شکست آن خط روند برای شاخص هم وزن اتفاق خوبی است.

به هر حال این خط روند رو به بالا شکسته می‌شود که  نشان می‌دهد سهم‌های کوچک ما «کف» خود را بسته اند. احتمالا در سهم‌های کوچک به خاطر آن خط روند نزولی یک سری عرضه‌هایی شکل بگیرد اما در نهایت آن خط روند شکسته می‌شود و سهم‌های کوچک می‌تواند وضعیت خوبی داشته باشند

با توجه به این سناریو که گفتید، بهترین صنایع که می‌تواند بر روی آن سرمایه گذاری کرد و نوسان خوبی از آن گرفت چه صنایعی هستند؟

یکی از این صنایع، پالایشی‌ها هست که خبرهای خوبی در مورد آن وجود دارد، این خبری در مورد تخفیف نرخ خوراک‌ها بوده و ممکن است هفته بعد افشاهایی در این زمینه داشته باشند. این صنعت در هفته اخیر وضعیت خوبی داشتند؛ در هفته بعد پالایشی‌ها با اینکه در محدود مقاومت خودشان بودند و هستند،  من حس می‌کنم این صنعت با خبرهای خوبی که دارد این مقاومت را رد کنند.

صنعت فلزات اساسی صنعتی است که نسبت به سایر صنایع عقب ماند و رشد خاصی نکرده، در سهم‌های بزرگ مثل فملی در این دوره بازار رشد خاصی نکردند و نداشتند و در  حالت تراکمی بودند و تراکم بالا شکسته شده و یا در حال شکسته شدن است و من فکر می‌کنم در فلزات اساسی در یک جای پول به سمت آن‌ها برگردد و بعد از شکست شاخص در محدوده یک میلیون ۳۱۰ هزار واحد پول به سمت سهم‌های این صنعت  برود و این صنعت هم می‌تواند بازده خوبی داشته باشند.

برخی از سهم‌ها به خصوص سهم‌های کوچک بعد از یک بازده خوب، در هفته اخیر در شرایط بدی قرار گرفتند، دلیل چرایی چنین اتفاقی بر روی این سهم‌ها چیست؟

هنوز شرایط کلی کشور به انتظارات رکودی بیشتر وزن می‌دهد، یعنی انتظار اینکه رکود در دو سال آینده  بر کشور حاکم باشد بیشتر است در چنین شرایطی نمی‌توان برای شرکت‌های کوچک «pبهe» های پایینی در نظر گرفت با وجود اینکه پتانسیل بالای برای رشد دارند در حالی که در دوران رونق، رشد عجیب و غریبی دارند.

تا زمانی که رکود در بازار باشد، رقیب اصلی بازار سرمایه، بازاهای بدهی و بانکی است و در این اوضاع سهم‌هایی می‌توانند با این بازارها رقابت کنند که «pبهe»های پایینی دارند. سهم‌های که «pبهe» بالا دارند معمولا در یک دوره پسا رکودی وضعیت خوبی پیدا می‌کنند، با این حال در دوران رکود هم نوسان خوبی می‌توان از آن‌ها گرفت.

اگر وضعیت بازار سهام بهتر شود، پول از سمت رمز ارزها و بازارهای مانند فارکس  به سمت بازار سرمایه باز خواهد گشت یا خیر؟

به نظر من، الان هم بسیاری از این پول‌هایی که به سمت رمزارزها رفته،  بازگشته. بازار رمزارزها مثل سایر بازارهای دیگر یک دوران اصلاح دارد و باید این دوره بگذرد تا وارد روند صعودی شود مثل بازار سرمایه ما که یک سال صبر کردیم تا به این جایگاه رسید.

از طرف دیگر با توجه به اتفاقاتی که در بیت کوین رخ داد نشان می‌دهد که در آنجا هم خبری نیست و در حال حاضر  هم می‌توان گفت این بازار جایگاه معامله گران بزرگ است و معامله‌گران کوچک نمی‌تواند بازدهی قابل قبولی از آن بگیرند. بخشی از پول وارد شده در بازار رمز ارزها هم به نظرم  بعد از شکست شاخص یک میلیون ۳۱۰ هزار واحد وارد بازار سرمایه شود به خصوص انتظار می‌رود کسانی که تحلیل تکنیکال می‌دانند بعد از این عدد بازار سرمایه را هدف بعدی خود قرار دهند.

اگر بخواهیم برای هفته بعد چند سهم که نوسان خوبی می‌دهند را معرفی کنید، چه سهم‌های را پیشنهاد می‌دهید؟

داشتن سهمی از گروه پالایشی را پیشنهاد می‌دهم. بنده سهم شبندر را مستعد رشد می‌دانم و سهم خوبی است. این سهم نسبت به سایر سهم‌های گروه خودش عقب است و احتمال می‌دهم که حداقل روی مثبت ۱۰ تا ۱۵ درصد بازگشایی شود. فملی و فولاد تا الان بازده ندادند، با وجود اینکه بسیار مستعد رشد هستند و جزو بهترین سهم‌های بازار هستند. این سهم‌ها برای کسانی که به دید بلند مدت نگاه می‌کند پیشنهاد می‌دهم.

پتروشیمی‌ها رشد خوبی در این مدت کردند و احتمال می‌دهم در اوایل مرداد مورد اقبال قرار نگیرند ولی فعلا فولادی و پالایشی را به صنایع دیگر ترجیح می‌دهم.

چه استراتژی به سهامداران برای معامله در هفته پیش رو پیشنهاد می‌دهید؟

معمولا بعد از ریزش‌های عمیق، یکسری صنایع پیشرو هستند و جلوتر از سایر صنایع حرکت می‌کنند و بازدهی خوبی هم می‌دهند اما یکسری از سهم‌ها هستند که هنوز شروع به رشد نکردند یا یک رشد کوتاهی داشتند و دوباره اصلاح کردند، در خیلی از این سهم‌ها می‌توان این واگرایی مثبت را دید، مخصوصا در سهم‌های کوچک. بنابراین پیشنهاد می‌کنم با توجه به بحث نقدشوندگی و برخی دیگر از موارد، در سهم‌های کوچک سرمایه گذاری کنید به دنبال سهم‌های بگردید که هنوز رشد نکردند و یا یک واگرایی مثبت خوبی ساختند.

 

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها