|
کدخبر: 184136

بورس بازاری مبتنی بر امید

کارشناس بازار سرمایه هماهنگی تیم اقتصادی دولت جدید را تنها رقیب دولت در اقتصاد اعلام کردو گفت: رشد معقول بازار سرمایه و هماهنگی در تیم اقتصادی دولت، از بایدهای مورد نیاز بازار سرمایه است.

ماشاالله عظیمی، کارشناس بازار سرمایه درباره رشد قیمت سهام گفت: این بازار مبتنی بر امید با شاخص‌ها متغیر اقتصادی و غیر اقتصادی است که متغیرهای رفتاری در این بازار بسیار مؤثر است.

عظیمی در گفتگو با تیتر امشب شبکه خبر از متغیرهای رفتاری گفت و افزود: برخی از متغیرها از جمله آگاهی بخشی، نظارت، تقویت صندوق تثبیت و ایجاد پوشش‌های لازم برای ریسک سهامداران مواردی است که دولت آینده به آن توجه دارد.

کارشناس بازار سرمایه افزود: رشد معقول بازار سرمایه و هماهنگی در تیم اقتصادی دولت، جزو بایدهای مورد نیاز این بازار است.

وی از افزایش آگاهی‌های مردم از بازار سرمایه گفت و افزود: تصمیم گیری بهینه سهامداران نیازمند آموزش و تجربه است.

عظیمی گفت: باید به روند افزایش رشد سهام و سهامداران پاسخ معقول داد.

وی ناهماهنگی در تیم اقتصادی دولت جدید را تنها رقیب دولت در اقتصاد اعلام کرد و افزود: باید تیم اقتصاد از هر نظر باهم هماهنگ باشد.

عظیمی نقش آفرینی دولت در اقتصاد را عدم دخالت در امور اقتصادی اعلام کرد و گفت: وظیفه دولت سیاست گذاری و بستر سازی برای اقتصاد کشور است نه چنبره بر اقتصاد.

دبیرکل اتاق تعاون ایران با بیان اینکه منابع صندوق توسعه ملی، برای اقتصاد مردمی است، گفت: اجزای دولت باید با وزارت اقتصاد هماهنگ باشد. مردمی‌تر از بورس نداریم. هر کس با هر سرمایه‌ای در کمال شفافیت می‌تواند خرید سهم کند و تعلل صندوق توسعه ملی و مقاومت کردن بانک مرکزی در رشد بازار سرمایه تأثیر گذاشت.

عظیمی گفت: ورود شرکت‌های فناور و شرکت‌ها خرد و متوسط به بازار بورس می‌تواند جان تازه‌ای برای بورس باشد.

در ادامه سیدروح‌الله حسینی‌مقدم، کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه هم در مقابل نگاه سیاسی دولت مردان فضای انتخابات و تغییرات سیاسی را دنبال می‌کند تا بتواند تصمیم گیری‌های اقتصادی آینده را پیش بینی کند.

وی با بیان اینکه برنامه‌های دولت جدید در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی در تداوم روند مثبت بازار سرمایه تأثیر خواهد داشت، گفت: ریزش قیمت سهام در چند ماه گذشته، پیش از انتخابات، و سبز شدن شاخص بورس و اطمینان مجدد سرمایه گذار در بعد از انتخابات امری طبیعی است.

حسینی مقدم پیش بینی کرد با فرض ثابت بودن همه شرایط این رشد شاخص بازار سرمایه تا پایان شهریور ادامه یابد.

مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در ارتباط اینترنتی گفت: بورس آینه تمام نمای اقتصاد کشور است که باید روند رو به رشدی داشته باشد و خوب کار کند. از طرفی شاخص بورس باید نمایش واقعی اقتصاد جامعه باشد در غیر این صورت ثبات نخواهد داشت.

وی به جهش شدید قیمتی در بورس از اواخر سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: این جهش مبتنی بر واقعیت جامعه نبود و شاخص بورس ثبات نداشت و منفی شد. افزایش شاخص باید ریشه در رونق اقتصاد کشور داشته باشد تا ثبات پیدا کند.

طغیانی یکی از وظایف بازار سرمایه و بورس را تأمین مالی‌های درازمدت در اقتصاد کشور اعلام کرد و افزود: این تأمین مالی در بازار اولیه باید به سهولت باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: وظیفه مدیر بورس ایجاد یک بازار منصفانه و شفاف است.

وی با انتقاد از دولت در پرداخت نکردنِ مطالبات تولید کننده برق گفت: ریشه مشکلات برق و پدیده خاموشی‌ها در رفتارهای دولت و دخالت‌های دولت در تولید است و قیمت گذاری‌ها مکرر اتفاق بیفتد.

منبع: مهر

ارسال نظر