|
کدخبر: 183998

ارزش کل بورس ۴۸ درصد رشد کرد

کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص کل بورس درخرداد ماه ۱۴۰۰ نسبت به اردیبهشت ماه، ۱.۲ درصد افزایش و شاخص کل هم وزن نیز ۶.۷۹ درصد کاهش را تجربه کرد.

بورس ارزش کل بورس ۴۸ درصد رشد کرد

اکبر ادهم کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به گزارش ماهیانه منتشر شده از روند معاملات خردادماه توسط بورس تهران، اظهار کرد: طی ۲۱ روز کاری خرداد ۱۴۰۰، ارزش معاملات در مقایسه با اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، با میانگین معاملات روزانه ۴ هزار و ۸۵۵ میلیارد تومان معادل ۴۸ درصد افزایش یافت و از ۶۸ هزار و ۹۶۴ میلیارد تومان به ۱۰۱ هزار و ۹۳۷ میلیارد تومان رسید. همچنین حجم سهام معامله شده از ۹۲ هزار و ۱۱۰ میلیون سهم به ۱۵۱ هزار و ۸۲ میلیون سهم رسید که ۶۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

او بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون حجم و ارزش معاملات بازار سهام به ترتیب برابر با ۳۴۷ هزار و ۱۱۷ میلیون سهم و ۲۶۳ هزار و ۶۰۱ میلیارد تومان بوده است و درخرداد ماه ۱۴۰۰ دفعات معاملات بازار سهام برابر ۱۸۲ درصد، در مقایسه با اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ افزایش یافت.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: میزان بازدهی شاخص کل بورس از ابتدای خرداد تا پایان خرداد مثبت ۱.۲ درصد بوده است.

ادهم در رابطه با ارزش معاملات در بازار بدهی و مشتقه در یک ماه اخیر گفت: ارزش معاملات بازار بدهی در خرداد ماه ۱۴۰۰، در مقایسه با اردیبهشت ماه، معادل ۷۹ درصد افزایش از یک هزار و ۳۱ میلیارد تومان به یک هزار و ۸۴۹ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات نیز از ۱۰ میلیون برگ سهم به ۱۹ میلیون سهم و ۸۲ درصد افزایش یافت.

او بیان کرد: ارزش معاملات بازار مشتقه نیز در خرداد ماه ۱۴۰۰، در مقایسه با اردیبهشت ماه، معادل ۵۸ درصد کاهش یافت و از ۲۳۴ میلیارد تومان به ۹۷ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات این بازار نیز از ۲ هزار ۹۸۴ میلیون قرارداد به ۲ هزار و ۴۹۰ میلیون قرارداد رسید و ۱۶.۵ درصد کاهش یافت.

او افزود: همچنین ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله نیز در خرداد ماه ۱۴۰۰، در مقایسه با اردیبهشت ماه، معادل ۱۸.۷ درصد افزایش از ۲۴ هزار ۳۳۳ میلیارد تومان به ۲۸ هزار و ۸۸۷ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات از ۱۲ هزار ۵۴۷ میلیون یونیت به ۱۵ هزار و ۴۹۱ میلیون رسید و به میزان ۲۳.۴ درصد افزایش یافت.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، در یک ماه اخیر شاخص کل نسبت به اردیبهشت ماه چه میزان رشد کرد؟، اظهار کرد: شاخص کل بورس و اوراق بهادار تهران در خرداد ماه ۱۴۰۰ نسبت به اردبیهشت ماه، با ۱.۲ درصد افزایش در تراز یک میلیون و ۱۶۸ هزار واحدی قرار گرفت و شاخص کل هم وزن نیز به میزان ۶.۷۹ درصد کاهش یافت و نسبت به اردیبهشت ماه در تراز ۳۷۰ هزار و ۲۸ واحدی قرار گرفت که از ابتدای سال ۱۴۰۰، میزان ۱۵.۸۶ درصد کاهش را تجربه کرده است.

او بیان کرد: میانگین موزون شاخص ۵۰ شرکت فعال‌تر با ۳.۶۵ درصد افزایش نسبت به اردیبهشت ماه در تراز ۴۴ هزار و ۸۶۸ واحدی قرار گرفت که از ابتدای سال ۹.۵۲ درصد کاهش داشته است.

او افزود: شاخص ۳۰ شرکت بزرگ با ۳.۹۶ درصد افزایش نسبت به ماه گذشته در تراز ۶۳ هزار و ۷۱۳ واحدی قرار گرفت که از ابتدای سال ۷ درصد کاهش داشته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها