|
کدخبر: 182457

انتظار بورسی مردم از دولت آینده: حرف نزنید عمل کنید

کارشناس بازار سرمایه گفت: اصلی‌ ترین انتظار بورس از دولت آینده، اصلاح زیر ساخت‌های قانونی است.

بورس انتظار بورسی مردم از دولت آینده: حرف نزنید عمل کنید

معصومه طاهر خانی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که بورس از دولت آینده چه انتظاراتی دارد؟ بیان کرد: انتظارات بورس از دولت آینده موارد زیاد و متفاوتی است، اما اصلی‌ترین حوزه انتظارات بورس از دولت آینده در زمینه اصلاحات زیر ساخت‌های قانونی است که خود این موضوع به دو قسمت تقسیم می‌شود.

او ادامه داد: یکی بحث اصلاح قانون بازار اوراق بهادار و تفکیک وظایف نظارتی و اجرایی سازمان بورس و تمرکز اصلی سازمان بر نظارت در بخش‌های ۴ گانه (شفافیت/ کارایی/ عمق/ تضاد منافع) است و مورد دیگر هم، استقلال شورای عالی بورس است که بسیار حائز اهمیت می‌تواند باشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: مورد بعدی که از دولت آینده انتظار می‌رود، اصلاح ساختار‌های بازار سرمایه در موارد متفاوت مانند ادغام بورس‎ها، کانون‎ها، راه اندازی و ایجاد صندوق بازنشستگی تکمیلی و راه اندازی بازار برتر است.

طاهر خانی تصریح کرد: در رابطه با ضرورت ادغام بورس‌ها هم چالش‌های عدیده‌‌ای وجود دارد؛ از جمله وجود بورس‌های چند گانه که می‌توان به مواردی چون موازی کاری، ناهماهنگی‌های کاری و عدم کارایی و اثر بخشی مورد انتظار، اشاره کرد. هم چنین در رابطه با ادغام کانون‌ها، از دولت جدید انتظار می‌رود که اقدام به ایجاد کانون نهادهای مالی بازار سرمایه با مشارکت کلیه نهادهای مالی (اعم از: ناشران، نهادهای مالی و اشخاص حقیقی) کند.

طاهر خانی در ادامه افزود: مورد دیگری که بورس از دولت آینده انتظار دارد، اقدامات عملی در حوزه نظام مالی است. خود این بخش شامل قسمت‌ها و موارد مختلفی شامل تقویت بازار بدهی با کوتاه کردن فرآیند انتشار اوراق برای شرکت‌های فعال در بازار برتر یا تدوین نظام جامع تامین مالی بازار سرمایه و یا ایجاد مکانیزم توسعه صندوق‌های سهامی (استناد به آمار و اطلاعات تولیدی) با اقدام به ثبت دارندگان واحد‌های صندوق‌های سرمایه گذاری نزد شرکت سپرده گذاری مرکزی و لزوم لینک نرم افزار صندوق‌ها با سیستم‌های شرکت سپرده گذاری مرکزی است.

او افزود: نکته آخر در این حوزه راه اندازی مکانیسم انتشار اوراق بدهی قابل تبدیل به سهام است که بورس از دولت جدید مطالبه دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان بیان کرد: مورد دیگری که بورس از دولت جدید انتظار دارد مربوط به حوزه زیرساخت‌ها است که یکی از این مطالبات و انتظارات در این بخش ایجاد سامانه جامع متمرکز معاملات بازار سرمایه کشور است که این موضوع مزایا‌ی زیادی از جمله تجمیع سامانه‌های نرم افزار معاملاتی بورس‌های فعال کشور و جلوگیری از هنگ کردن سیستم معاملاتی را با خود به همراه دارد.

گفتنی است، شاخص ترین انتظارات بورس از دولت آینده به شرح زیر است؛

انتظارات+بورس

انتظارات+بورس۱

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها