|
کدخبر: 169954

دیگر از ضرر کردن در بورس نترسید

کارشناس بازار سرمایه گفت: بیمه سهام طرح بسیار خوبی است که در بسیاری از کشورها اجرا می‌شود.

بورس دیگر از ضرر کردن در بورس نترسید

هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با بیمه سهام بیان کرد: در بسیاری از کشورها برای اینکه سهامداران و سرمایه گذاران را تشویق به سرمایه گذاری کنند مبلغی از پرتفوی را بیمه می‌کنند، البته این بیمه در رابطه با شرکت‌های خاصی صورت می‌گیرد، یعنی برای همه نمادهای آزاد در بورس این اتفاق نمی‌افتد.

او ادامه داد: برای مثال لیستی از شرکت های مورد نظر به بیمه ارائه می‌شود و یک تاریخ و سقف بودجه ای را مشخص و اعلام می‌کنند هر فردی تا سقف مورد نظر سهام خریداری کند تا یک سال یا دو سال تضمین می شود که مقدار مشخصی بازدهی برای سهامدار ایجاد شود و اگر زیانی در این خرید سهام برای سهامداران اتفاق افتد میزان ضرر وارده جبران می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که این طرح در کشورهای دیگر وجود دارد؟ گفت: این طرح در همه جا دنیا هست و اختصاص به کشور ما ندارد و طرح بسیار مناسبی است، امیدواریم تعداد شرکت‌هایی که تحت این بیمه قرار می‌گیرند بیشتر شوند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که این طرح چه اثری می‌تواند روی بازار سرمایه داشته باشد؟، اظهار کرد: این طرح دارای سه اثر است، اثر مستقیم، غیر مستقیم و عمومی، اثر مستقیم به این معنی است که اگر کسی سهم شرکت‌هایی که مشمول بیمه هستند را در پرتفوی خود داشته باشد، دیگر نگرانی بابت افزایش یا کاهش قیمت آن سهم را ندارند.

عمیدی درباره اینکه چرا بیمه سهام برای سهامداران حقیقی حائز اهمیت است، بیان کرد: وقتی سهامداران پول خود را در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند، سهام آنها بیمه می‌شود که این امر باعث تعلق خاطر سهامداران خرد خواهد شد.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با اثر غیر مستقیم بیمه سهام تشریح کرد: اثر غیرمستقیم بیمه سهام به این صورت است که افرادی که پرتفوی آنها بالای ۱۰ میلیون تومان است، می‌توانند با خیال راحت خرید و فروش کنند زیرا دول تعهد می‌کند که قیمت سهام یک شرکت از میزان مشخصی پایین نرود، یعنی هر فردی با هر تعداد سهم اطمنان دارد که از سهام او حفاظت می‌شود، این مسئله می‌تواند اثر غیر مستقیم باشد.

وی گفت: یک اثر دیگر بیمه سهام هم تاثیر گیری جو کلی بازار سرمایه است، با نظر به اینکه شرکت‌ها بیمه هستند، تحت تاثیر بیمه محافظت شده‌ای شرکت‌ها قرار می‌گیرند و مثبت می‌شوند، برای مثال اگر فولاد مبارکه در این پرتفوی قرار داشته باشد و جز سهم‌هایی باشد که قرار است بیمه شود، با مثبت یا منفی نشدن فولاد بقیه شرکت های گروه فلزات نیز متاثر از این شرکت مثبت یا منفی می‌شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • علی ارسالی در

    الان میخواید با بیمه جیبمونو بزنید ؟ خجا لت بکشید

  • ناشناس ارسالی در

    به افتخاررییس قبلی بورس هیپ هیپ هورااگه اونبود الان کره زمین نابود شده بود

  • گل ارسالی در

    اینهم یک تله دیگر برای مردم

ارسال نظر