|
کدخبر: 162981

بهترین راه برای کسب سود بیشتر در بورس ۱۴۰۰

در ابتدای سال ۱۴۰۰ از ۱۰۰ کارشناس ۱۴ سوال مهم در خصوص بورس ۱۴۰۰ پرسیده شد. در ادامه تحلیل و موشکافی این سوالات، در این گزارش به بررسی سوال «کدام استراتژی برای بورس ۱۴۰۰ بیشترین بازدهی را به دنبال خواهد داشت؟» می‌پردازیم.

بورس بهترین راه برای کسب سود بیشتر در بورس ۱۴۰۰

این سوال هم مانند پرسش نیمه برنده بورس ۱۴۰۰، از جمله سوالاتی بود که شاهد دو دستگی کارشناسان و آرای نزدیک گزینه‌ها بودیم. در این سوال ۵۵ درصد کارشناسان اعتقاد داشتند در ۱۴۰۰ با استراتژی فعال و نوسان‌گیری به سود بیشتری می‌توان دست یافت. در سمت مقابل هم ۴۴ درصد تحلیلگران معتقد بودند که در بورس ۱۴۰۰ بیشترین سود با استراتژی منفعل و به اصطلاح بخر و نگه‌دار محقق می‌شود.

به همین دلیل به سراغ دو کارشناس بازار سرمایه یعنی شایان کرمی و مرتضی کلهری رفته‌ایم تا علت پیش‌بینی متفاوت آن‌ها را جویا شویم.

بخر و نگه‌دار راز موفقیت در بازار گاوی؟

مرتضی کلهری از معدود کارشناسانی است که اعتقاد دارد در ۱۴۰۰ هم مانند دو سال اخیر بورس تهران ابر رونق را تجربه می‌کند و رکوردهای جدیدی در شاخص‌ها ثبت می‌شود.

حال در خصوص استراتژی موفق در بورس ۱۴۰۰ از او سوال شد: استراتژی بخر و نگهدار (passive) را برای امسال روش موفق‌تری می‌دانید. این در حالی است که برخی معتقدند در بورس ۱۴۰۰ باید مدل سرمایه‌گذاری فعال داشت. علت مخالف بودن نظر شما با این گروه چیست؟

مرتضی کلهری در پاسخ این سوال گفت: «علت این هست که وقتی وارد دوره ابررونق می‌شوید شاهد رشد دسته جمعی هستیم. در نتیجه بیشتر از فعال بودن استفاده از اهرم مالی اهمیت دارد و اون هست که بازده مازاد بیشتری می‌آورد.»

سود نوسان‌گیری در بازار متعادل بهتر است؟

در سمت مقابل اما، نزدیک به ۵۶ درصد کارشناسان اعتقاد داشتند استراتژی فعال و نوسان‌گیری، بهترین روش برای سود کردن در بورس ۱۴۰۰ خواهد بود. آرای بیشتر استراتژی فعال در حالی است که در سال‌های قبل و حتی در طول ریزش‌ها بسیاری از کارشناسان اعتقاد به استراتژی منفعل داشتند. چرخش به سمت استراتژی فعال می‌تواند نشانگر کاهش انتظارات از بازدهی بازار سهام و در نتیجه کسب سود بیشتر با نوسان‌گیری باشد.

برای این سوال به سراغ شایان کرمی رفتیم و از او پرسیدیم: چرا معتقدید در سال ۱۴۰۰ باید استراتژی فعال داشت و دیگر نمی‌شود سهمی را خرید، کنار گذاشت و سود خوبی کسب کرد؟ مگر این پیشنهاد دائمی بسیاری از کارشناسان نیست؟

کرمی که از جمله کارشناسانی است که پیش‌بینی می‌کند بورس ۱۴۰۰ متعادل باشد در پاسخ به این سوال می‌گوید: «به هر ترتیب در سال ۹۸ و ابتدای ۹۹ استراتژی بخر و نگه‌دار جواب می‌داد. ولی برای کسب بازدهی بیش از بازده انتظاری بازار باید به استراتژی نوسان‌گیری روی آورد. زیرا به‌طور سنتی ثابت شده حرکت نرخ ارز تعیین کننده حرکت بازار سرمایه است. حال اکنون در شرایطی هستیم که دلار در محدوده‌ای ثابت شده است و به همین دلیل برای کسب بازده بیشتر از بازدهی کل بازار باید به استراتژی فعال روی آورد. به خصوص که در شرایط کنونی وضعیت نقدینگی در بورس چندان جالب نیست و بسیاری از افراد در حال خروج از بازار هستند. البته در برخی از نمادها که در مجامع تقسیم سود (DPS) بالایی دارند یا نمادهایی که می‌توانند از رشدهای بازار جهانی بهره‌مند شوند، همچنان می‌توان از استراتژی بخر و نگه‌دار استفاده کرد و امیدوار به کسب سودی بالاتر از سود بانکی بود.»

منبع: بورسان
  • ناشناس ارسالی در

    عالی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها