|
کدخبر: 162238

شرایط عجیب بورس در سال ۱۴۰۰

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که بورس در سال ۱۴۰۰ نسبت به سایر بازارهای مالی روند بهتری دارد و سیر حرکتی بورس در امسال منطقی‌تر می‌شود.

بورس شرایط عجیب بورس در سال ۱۴۰۰

اگرچه بورس در سال گذشته تجربه شیرینی برای تازه‌واردان نبود و اعتماد بسیاری از سهامداران را از بین برد اما کارشناسان عقیده دارند بورس در سال ۱۴۰۰ نسبت به سایر بازارهای مالی وضعیبت بهتری دارد.

بررسی‌ سال‌های گذشته نشان می‌دهد سهامداران بورس در ۱۰ سال گذشته نسبت به دیگر بازارها سود بیشتری کسب کردند و همین موضوع گواهی بر بازدهی بیشتر بورس در بلندمدت است. اما حالا شرایط فرق کرده و به عقیده کارشناسان دیگر قرار نیست جهش شاخص کل در سال ۱۴۰۰ تکرار شود و بورس رفتار منطقی‌تر دارد. اما از طرف دیگر متغیرهای سیاسی مانند انتخابات ریاست جمهوری و روابط دیپلماتیک ریسک بازار سهام در سال ۱۴۰۰ را بیشتر کرده و شاید همین موضوع باعث شود بورس در سال ۱۴۰۰ پرنوسان‌تر باشد.

ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با پیش‌بینی بورس در سال ۱۴۰۰ گفت: درسال ۱۴۰۰ انتظاری که از بورس و سایر بازارها می‌توان داشت به شرایط تورمی بستگی دارد. در نیمه اول سال ۱۳۹۹ انتظاراتی که افراد از وضعیت اقتصادی کشور داشتند باعث شتاب در خرید دارایی‌ها و تبدیل نقدینگی به دارایی‌های مالی بود. اما در نیمه دوم سال و بعد از انتخابات امریکا این انتظارات کاهش پیدا کرد.

این کارشناس با اشاره به لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: با توجه به بودجه انبساطی دولت در سال جدید می‌توان انتظار تورم ۲۰ تا ۲۵ درصدی را داشت، اگرچه تورم می‌تواند تاثیر مثبتی بر بازارها داشته باشد اما تورم ۲۵ درصدی به این معنا نیست که بتوان از همه بازارها این بازدهی را کسب کرد. در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ در اقتصاد شاهد تورم بودیم اما رشد بازارها به این اندازه نبود. پس لزوما کسب این بازدهی بنابر تورم قطعی نیست.

این کارشناس گفت: بنظرم باید بدانیم که بازدهی بورس در سال ۱۴۰۰ کمتر از سال ۱۳۹۹ است و با توجه به وقایع پیش ‌رو از جمله انتخابات ریاست جمهوری و احتمال گشایش سیاسی، باید انتظار نوسانات زیادی را داشته باشیم. اما به نظر می‌رسد که بازار سرمایه در امسال، در مقایسه با سایر بازارها پیشرو است.

به گفته این کارشناس با توجه به وضعیت کامودیتی‌ها در پساکرونا می‌توان از نمادهای وابسته به قیمت‌های جهانی انتظار بازدهی بهتری نسبت به سایر گروه‌ها داشت. گروه‌های ارزمحور نیز از جمله گروه‌هایی هستند که می‌توانند در رشد شاخص آن را همراهی کنند.

رئیسی در رابطه با دامنه نوسان نامتقارن گفت: همچنین در صورت تداوم شرایط موجود در دامنه نوسان (دامنه نوسان نامتقارن) نمی‌توان انتظار عددهای پایینی را از شاخص کل داشت و صرفا با یک بازار فرسایشی روبه‌رو خواهیم بود. در کل امیدوارم شرایط نقدشوندگی بازار بهبود و روند معاملات از صف‌نشینی خارج شود.

 

 

 

منبع: نبض بورس

ارسال نظر