|
کدخبر: 162210

سهم بازارگردان‌ها در روند منفی بورس

هودی؛ کارشناس بازار سرمایه گفت: بازارگردان موظف است، که از ناشر سهم و وجه نقد بگیرد تا در روزهای مثبت از سهم بفروشد و در روزهای منفی از وجه نقد استفاده کند.

بورس سهم بازارگردان‌ها در روند منفی بورس

عرفان هودی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با بازارگردانی در بورس بیان کرد: بازارگردان‌ها شرکت‌های ناشری هستند، که برای حمایت از سهامداران خرد در بازار فعال می‌کنند، اگر سهم‌ها بالاتر و پایین‌تر از ارزش ذاتی خودشان بروند بازارگردان‌ها وارد عمل می‌شوند، و یک سری حمایت‌هایی را انجام می‌دهند که این حمایت‌ها در قالب بازارگردانی باید انجام شود، تازگی‌ها قانونی هم بر بازار حاکم شده که تمامی شرکت‌های ناشر اعم از بورس و فرابورس موظف شدند که از بازارگردان استفاده کنند و فعالیت بازارگردانی داشته باشند.

وی افزود: خود این بازارگردانی دارای ساز و کارهایی است و این ساز و کار کاملا مشخص است. براین اساس بازارگردان‌ها در قالب حمایتی ایفای نقش می‌کنند، حال اگر بخواهیم سهامداران را تقسیم بندی کنیم، دو قشر سهامدار داریم که این دو قشر اعم از حقیقی و حقوقی به آگاه و ناآگاه تقسیم می‌شوند، مفهوم بازارگردانی بیشتر برای کمک به سهامداران نا آگاه است، به خصوص در زمانی که سهم‌ها در منفی و صف فروش هستند، بازارگردان‌ها به کمک می‌آیند.

هودی بیان کرد: بازار گردان‌ها با توجه به تعهد مشخصی که دارند، دست به حمایت می‌زنند، که این تعهد با توجه به سایز شرکت مشخص می‌شود، یعنی در واقع شرکت‌ها فرمولی دارند که با توجه به سایز، فرمول و ارزش بازار، بازگردان‌ها مکلف می‌شوند که روزانه تعدادی از نمادها را خریداری کنند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که بازارگردان‌ها برای نقش حمایتی خود چه انگیزه‌ای دارند؟ و برای آنها چه مزایایی در نظر گرفته می‌شود؟ تصریح کرد: بازارگردان‌ها شرکت‌های سبد گردان هستند، که با یک سری کارگزاری‌ها که فعالیت می‌کنند، طرف حساب هستند، که این بازارگردان‌ها یک سری حق مدیریت به صورت مستقیم از سوی ناشران و تخفیف‌های کارمزدی که از سوی کارگزاران اعمال می‌شود، دریافت می‌کنند.

وی افزود: شرکت‌های سبد گردانی یا شرکت‌های کارگزاری که کار بازار گردانی انجام می‌دهند، از چند وجه سود می‌برند، یکی سود حق مدیریتی، که از ناشر می‌گیرند و دوم معافیت مالیاتی است. همچنین صندوق‌ها بخشی از کارمزدی را که برای کارگزاری ایجاد می‌شود، به عنوان کارمزد دریافت می‌کنند، از طرفی هم برای کارگزاری‌هایی که بازارگردان داخل آنها فعالیت می‌کنند، سودی وجود دارد، آن هم براساس گردش معاملاتی است که انجام می‌دهند، که به هر حال در گردش ماهانه معاملات صندوق‌های بازارگردانی و کارمزد آنها لحاظ می‌شود و به این صورت نیست که بگوییم که بازارگردان‌ها سود نمی‌برند، اتفاقا سود خوبی هم کسب می‌کنند.

هودی در پاسخ به این پرسش که روند منفی بازار به دلیل ضعف بازارگردانی بوده است؟ بیان کرد: نمی‌توانیم بگوییم منفی بازار به خاطر ضعف بازارگردان‌ها بوده، و نباید تعریف‌ها را با هم اشتباه بگیریم. بازارگردان‌ها با شرکت‌های حقوقی که خرید و فروش‌های سنگین می‌کنند، فرق می‌کنند، براین اساس بازارگردان موظف است، که از ناشر سهم وجه نقد بگیرد، که در روزهای مثبت از سهم بفروشد و در روزهای منفی از وجه نقد استفاده کند و بازاریابی کند، پس دلیل منفی شدن بازار، بازار گردان‌ها نیستند، و دلایل مختلفی وجود دارد، مثل دلار، دامنه نوسان نامتقارن و غیره که همواره در منفی شدن بازار نقش دارند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها