|
کدخبر: 157944

فرار دارا یکم از سقوط شدید

صندوق‌های ETF «سهامی» ۲.۶درصد و صندوق‌های مبتنی بر طلا ۲.۵درصد با کاهش نرخ به کار خود در هفته جاری پایان دادند.

بورس فرار دارا یکم از سقوط شدید

صندوق‌های معامله‌پذیر «سهامی» و «مختلط» در هفته‌ای که گذشت به طور متوسط ۲.۶درصد افت نرخ را تجربه کردند و خالص ارزش دارایی‌های آنها ۱.۶درصد کاهش یافت، این در حالی بود که شاخص کل بورس افت ۲.۳درصدی را به ثبت رساند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام

دو صندوق سرمایه‌گذاری در سهام سپهر کاریزما (کاریس) و افق ملت (افق ملت) تنها صندوق‌هایی بودند که توانستند از ریزش قیمتی در این هفته مصون بمانند. کمترین افت ارزش ذاتی هفتگی مربوط به صندوق توسعه اندوخته آینده (اطلس) بود به طوری که NAV آن ۰.۱درصد کاهش یافت.

بیشترین سقوط نرخ صندوق‌های قابل معامله در این هفته به صندوق واسطه‌گری مالی یکم اختصاص داشت؛ صندوق «دارا یکم» که نرخ آخر هفته قبل آن ۲۱درصد پایین‌تر از NAV ابطال بود علی‌رغم افت ۰.۲درصدی قیمتش، با افت ۵.۶درصدی خالص ارزش روز دارایی‌ها مواجه شد.

بدون در نظر گرفتن دارا یکم، صندوق آوای معیار (آوا) را می‌توان ارزان‌ترین صندوق در شروع هفته بعد نام برد زیرا نرخ نهایی ۱۰.۳درصد زیر نرخ تئوریک آن است. صندوق پالایشی یکم (پالایش) نیز همچنان به عنوان گران‌ترین صندوق با انحراف ۲۱.۸درصدی نرخ به استقبال هفته بعد رفت.

صندوق‌های مبتنی بر سکه طلا

در طول هفته جاری صندوق‌های کالایی مبتنی بر سکه طلا به طور میانگین سقوط ۲.۵درصدی برای سرمایه‌گذاران خود به همراه داشتند، به موازات آن گواهی سپرده یک روزه سکه طلای بانک رفاه ۳.۳درصد کاهش نرخ داشت و ۰.۱درصد پایین‌تر از نرخ سکه بازار آزاد به معاملات این هفته خود پایان داد.

صندوق ETF پشتوانه طلای مفید (عیار) بیشترین کاهش قیمتی را (۲.۸درصد) گروه صندوق‌های مبتنی بر طلا را به‌دست آورد. صندوق پشتوانه طلای لوتوس (طلا) نیز که حباب منفی ۰.۴درصدی داشت، در پایان این هفته با تخلیه شدن حباب آن در حوالی ارزش ذاتی‌اش معامله شد.

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر