|
کدخبر: 157943

تغییر دامنه نوسان در بورس خوب یا بد؟

تحلیلگر بازارسرمایه با اشاره به دیدگاه موافقین و مخالفین تغییر دامنه نوسان، تحلیلی از فروش اوراق دولتی و بازار مسکن ارائه کرد و گفت: فقط دلار در بورس کمتر از ۲۰ هزار تومان نرخ دارد!

بورس تغییر دامنه نوسان در بورس خوب یا بد؟

روزبه شریعتی با اشاره به تغییر دامنه نوسان نامتقارن گفت: موافقین این تصمیم منطقی به ماجرا نگاه می‌کنند و معتقدند زمانی که دولت مردم را بدون زیرساخت فرهنگی و آموزشی به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه دعوت کرد، باعث شد جمعیت فعالان از ۲۰۰ هزار نفر به چهار میلیون نفر(بدون در نظر گرفتن مشمولان سهام عدالت) برسد. هرچند نقدشوندگی بازار فدای این تصمیم شده که نرخ سهم‌ها کاهش نیابد اما درکل تصمیم خوبی است.

برخی بر این باورند هر ساز و کاری مخالف کارایی عملیاتی باشد به بازار آسیب می‌زند. این افراد نیز طبق منطق مالی و اقتصاد درست می‌گویند زیرا بازار نقدشونده نیست اما ابهاماتی که روی آن سایه انداخته بسیار تاثیرگذارتر است.

طبق گزارش بانک مرکزی، بازار مسکن در بهمن ماه چهار درصد نرخ ملک رشد کرده و حجم معاملات نیز نسبت به سال گذشته بسیار کاهش داشته اما نسبت به ماه قبل صعودی بوده و از آنجایی که میانگی نرخ مسکن در تهران به دلار است هر متر مربع با دلار ۲۸.۴ هزار تومانی نرخ می‌گیرد. دلار هم بیش از ۲۵ هزار تومان معامله می‌شود. فقط در بورس، اهالی بازار سرمایه به پیشواز توافق، سرمایه‌گذار خارجی، گشایش اقتصادی و دلار کمتر از ۲۰ هزار تومان رفته‌اند.

فروش اوراق دولت هم بسیار چشمگیر شده و بهمن بطور میانگین روزانه ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان اوراق فروخت. گفته می‌شود دولت تاکنون بیش از صد هزار میلیارد تومان اوراق فروخته و تا پایان سال هم باید نزدیک به ۲۵ هزار میلیارد تومان به فروش برساند. اوراق بازار رقیب بازار سهام است و هرچه پول ریسک گریز از سهام فرار کند به صندوق درآمد ثابت می‌رود که در نهایت باید با این پول اوراق دولتی بخرند. شاید اتمام این داستان و کاهش ابهام بتواند شرایط بورس را بهتر کند.

 

منبع: بورس پرس
  • کارشناس اقتصادی ارسالی در

    کاهش حداکثر 2% و افزایش سهام حداکثر 6% ب سیار کار آمد و باعث تشویق سرمایه داران ب ه بازار و جلوگیری از سوء استفاده بعضی از نمادهای بورسی میشود

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها