|
کدخبر: 153542

رقیب جدید بورس در بازار مرموز

بورس تهران معاملات این هفته را با بازدهی ۳.۵ درصدی به پایان رساند و شاخص کل توانست به ۱.۲ میلیون واحد برگردد. در این میان، هفت رویداد مهم مورد توجه فعالان بورسی قرار گرفته که می‌تواند زمینه‌ساز ادامه صعود سهام شود.

بورس رقیب جدید بورس در بازار مرموز

گرچه در فضای منفی ابتدای هفته بورس، برخی سیگنال‌های شکست کف ۱.۱۵۰ میلیون واحدی را می‌دانند که شاخص کل توانست از این محدوده مجدد برگردد و کانال ۱.۲ میلیون واحد را فتح کند. این مسئله می‌تواند به لحاظ تکنیکالی برای اهالی بازار سرمایه مثبت باشد.

خبرهای برجامی داغ شد

در سوی دیگر، اخبار مرتبط با برجام داغ‌تر شد. رهبر معظم انقلاب فرمودند تا لغو کاملا عملی تحریم‌ها ایران به تعهدات برجامی برنمی‌گردد. وزیر اطلاعات نیز از فشارها و امکان هل داده شدن کشور به سمت سلاح هسته‌ای سخن گفت. در سوی دیگر، بایدن در مصاحبه‌ای مبنی بر عدم لغو تحریم‌ها پیش از بازگشت به تحریم‌ها خبر داد. در چنین شرایطی، شمارش معکوس برای پایان مهلت مجلس (۳ اسفند) درباره تعهدات برجامی ایران آغاز شده است.

دلار به ۲۶ هزار تومان برگشت

ابهامات مربوط به گشایش‌های هسته‌ای بار دیگر موج صعودی را در بازار ارز رقم زد و نرخ دلار امریکا در پایان هفته به بیش از ۲۶ هزار تومانی رسید. این در حالی است که بسیاری از فعالان بورسی همچنان با سناریوی ریزش دلار به زیر ۲۰ هزار تومان، سهام را ارزشگذاری می‌کنند.

فتح قله‌های جدید در بازار جهانی

نکته قابل توجه در معاملات یک هفته گذشته، ثبت رکوردهای تازه در بازار جهانی بود. به طوری که نفت برنت به بیش از ۶۰ دلار صعود کرد. قیمت مس توانست سطح ۸۳۰۰ دلار را لمس کند. فلز روی نیز کانال ۲۸۰۰ دلاری را فتح کرد.

دامنه نوسان از فردا نامتقارن می‌شود

مسئله پرچالش هفته اخیر اما نامتقارن شدن دامنه نوسان بود که قرار است از شنبه به ۲- تا ۶+ درصد برسد. این موضوع از سوی برخی فعالان و سیاست‌گذار بورس به عنوان عاملی برای کنترل هیجان سهام ارزیابی شد؛ در حالی که ادامه آن از سمت گروهی دیگر از کارشناسان عامل آسیب به بورس شناسایی شد.

امیدواری به بازگشت اعتماد

در چنین فضایی امید به بازگشت اعتماد میان سرمایه‌گذاران تقویت شده است. اقدامات متعددی از ابتدای هفته از سوی سیاست‌گذار بورس انجام شد که فارغ از وعده‌هایی مربوط به تزریق پول به بورس، اقدامات اجرایی نیز مطرح شد مانند: تصمیم درباره حجم مبنا به اختیار سازمان بورس رسید؛ سقف اعتبار کارگزاری‌ها از ۴۵ به ۶۰ درصد افزایش یافت؛ سازمان می‌تواند سهامداران عمده را ملزم به انتشار اوراق تبعی کند.

رقیب جدید بورس در بازار مرموز

اما در سمت دیگر، جهش‌های کم‌سابقه‌ای در بازار بیت کوین رخ داد و قیمت این رمزارز هر بار رکوردهای تازه‌ای را تجربه کرد. همین موضوع صحبت‌هایی را مبنی بر شیفت سرمایه‌گذاران از سهام به سوی بازار رمزارزها را تقویت کرده است. یکی از نگرانی‌های منتقدان آن است که افراد بار دیگر با مشاهده صعودهای قیمتی در یک بازار به سمت آن کشیده شده‌اند و در صورت بی‌توجهی به ریسک‌ها ممکن است دچار زیان شوند.

منبع: بورسان
  • ایرج ارسالی در

    وقتی در داخل عده ای بازارو به خاک وخون ک شیدن غیر از این انتظار نداشته باشین بازا ر یه ذره سود داد بعضی سمپاشی کردند اون ۲ ۵ کارشناس که چه خبره همین عید سال گذشته ۶۲ تومن داده بودم بیت کوین شده ۷۰۰ میلیو ن کسی هم نیست سم بپاشد از قدیم گفتن سیب را سیب خرابی از جعبه خراب می‌کند بعضیا ا ز ضرر مردم خوشحال میشن تحمل ندارن در باز ار ریسک دار بورس سود باشه همه چی که دست شما نیست بیت کوین که دست شما نیست خواهشا نشر بده جان هر کی دوست داری

  • یعقوب شمسی ارسالی در

    گله بیسوادروحانی ودکترین بیسوادتیم اقتصا دی کشورپولهای عظیم مردم رابرای دزدی به ب ورس آوردن وراهزنی کردن.اگرتیم باهوش وخبر ه ای بودخیل عظیم نقدینگی رادربورس نگاه م یداشت وبامردم صحبت میکردن وپولهارادربورس نگاه میداشتن.این بیسوادهابه خیل خودخوب پول راحبس ومیزان نقدینگی راکم کردن.ولی آ قان گاوچرانها تورم ازناحیه دشمنانان وخود دولت تولیدشدوگفتن اگراینکاررانمیکردیم ن میشدوپولهامتفرق شدوتورم مهارنشدتورم ازنق طه ای به بازاری دیگرکه دست دولت بسته است یعنی مسکن رفت.

ارسال نظر