|
کدخبر: 129927

چهار شرکت بورسی در پی افزایش سرمایه

افزایش سرمایه یکی از جالب‌ترین و پر‌بحث‌ترین موضوعات در حوزه بازارهای مالی و بازار سرمایه است. شرکت‌ها به منظور اهداف مختلفی اقدام به افزایش سرمایه می‌کنند؛ چراکه این روش یکی از بهترین راه‌ها برای تامین‌مالی است.

بورس چهار شرکت بورسی در پی افزایش سرمایه

در این بین با بررسی گزارش‌های منتشر شده در سامانه کدال برنامه افزایش سرمایه چند شرکت مورد بررسی قرار گرفت.

دکوثر

شرکت داروسازی کوثر با نماد دکوثر که در حوزه تولید مواد اولیه و محصولات دارویی انسانی و حیوانی یا شیمیایی و آرایشی و بهداشتی فعالیت می‌کند با ارائه گزارش توجیهی افزایش سرمایه قصد دارد از محل سود انباشته به میزان ۳/ ۲۳۳درصد سرمایه شرکت را افزایش دهد و آن را به مجمع صاحبان سهام پیشنهاد داده است. درحال‌حاضر سرمایه فعلی شرکت ۵۴میلیارد تومان است. این برنامه پس از موافقت مجمع فوق‌العاده و سازمان بورس توسط شرکت تامین سرمایه بانک ملت انجام خواهد پذیرفت. آخرین تاریخ ثبت افزایش سرمایه این شرکت در تیر ۱۳۹۴ به میزان ۳۶ میلیارد تومان و به میزان ۲۰۰ درصد از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و سود انباشته بود که با هدف جبران مخارج سرمایه‌ای و اصلاح ساختار مالی با هدف جلوگیری از خروج نقدینگی جهت تامین سرمایه در گردش انجام شد. براساس گزارش توجیهی شرکت، هدف از افزایش سرمایه فعلی نیز اصلاح ساختار مالی با هدف جلوگیری از خروج آن به منظور تامین سرمایه در گردش و توسعه ظرفیت‌های موجود و همچنین کاهش هزینه‌های مالی از جمله تسهیلات بانکی است. برهمین اساس با توجه به قیمت پایانی روز گذشته سهم به مبلغ ۲۱۰۵ تومان و افزایش سرمایه ۲۳۳ درصدی، قیمت تئوریک سهم ( قیمت بعد از انجام افزایش سرمایه، بدون افت یا رشد) مبلغ ۶.۳۲۱ ریال خواهد بود. به‌طور معمول قیمت تئوریک سهم پس از افزایش سرمایه یا توزیع سود نقدی در زمان مجمع کاهش می‌یابد. علت اصلی تغییرات قیمت سهم در زمان بازگشایی، ثابت ماندن ثروت سهامداران پس از افزایش سرمایه و سود نقدی است.

رتاپ

در ادامه شرکت تجارت الکترونیک پارسیان که با نماد رتاپ در بازار سرمایه داد و ستد می‌شود در تاریخ ۱۱ تیر با انتشار یک گزارش توجیهی از برنامه افزایش سرمایه ۶۵ درصدی خود خبر داد. طبق این گزارش توجیهی، افزایش سرمایه از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و همچنین سود انباشته بوده که سرمایه شرکت از ۳۶۴ میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان به ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت. مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از تاریخ ۳۰/ ۰۷/ ۱۳۹۹ لغایت ۲۹/ ۰۹/ ۱۳۹۹ تعیین شده است. شرکت تجارت الکترونیک پارسیان توانسته در یک سال اخیر بیش از ١٧٠ درصد بازدهی نصیب سهامداران خود کند. شرکت تجارت الکترونیک پارسیان توسعه، نوسازی و اصلاح اکوسیستم شبکه پرداخت و گسترش فعالیت‌ها در حوزه فین‌تک، اپلیکیشن‌های موبایلی، کیف پول الکترونیکی، توسعه حوزه صدور کارت هدیه و کسب جایگاه ممتاز در حوزه‌های یاد شده که منجر به افزایش سهم بازار شرکت خواهد شد را از دلایل این افزایش سرمایه خواند.

کسرام

براساس گزارش‌های منتشر شده در سامانه کدال این شرکت با انتشار اطلاعیه‌ای، آگهی ثبت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را به اطلاع سهامداران خود رساند. طبق تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده، افزایش سرمایه شرکت پارس سرام از مبلغ ۶ میلیارد تومان به‌مبلغ ۹۸ میلیارد و ۱۲۴ میلیون تومان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها، تایید شده و مجمع با افزایش سرمایه ۱.۵۳۵ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت موافقت کرد. حوزه فعالیت این شرکت تولید و فروش چینی بهداشتی است. افزایش سرمایه قبلی شرکت از مبلغ ۳ میلیارد تومان به مبلغ ۶ میلیارد تومان و از محل آورده نقدی سهامداران بوده که به منظور خرید و نوسازی ماشین‌آلات کوره شاتل و یک دستگاه خشک‌کن بدنه لعاب‌نخورده در دی‌ماه سال ۱۳۹۳ صورت گرفته است. افزایش سرمایه فعلی شرکت به منظور اصلاح ساختار مالی و کارآمدسازی شرکت با توجه به مجاز بودن افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌‌های استهلاک‌ناپذیر (زمین) است.

فروس

شرکت فروسیلیس ایران نیز از تصویب افزایش سرمایه ۳۵۷درصدی در مجمع عمومی فوق‌العاده از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های خود خبر داده است. بر این اساس مجمع با افزایش سرمایه ۳۵۷ درصدی به ارزش ۳۱۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان از محل سود انباشته و مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت موافقت کرد. آخرین سرمایه ثبت شده شرکت ۸۷ میلیارد و ۴۴۹ میلیون تومان بود.

منبع: دنیای اقتصاد
  • ناشناس ارسالی در

    بجای افزایش سرمایه سهام بگویید افزایش تعداد سهام یا خرد کردن سهام .

  • بابک ارسالی در

    همه افزایش سرمایه ها از محل تجدید ارزیاب ی دارایی ها هست و اندک شرکتی از سود انبا شته افزایش سرمایه میدهد و این نشان از تو رم و وضع بد اقتصادی کشور دارد

  • حمیرا ارسالی در

    من سهام عدالت ازاد کردم اما نمی دونم چی کارش کنم دوست ندارم بفروشمش اما تکلیفش چ یست سود میا روش یا نه

  • ناشناس ارسالی در

    خدا از سر تقصیرات روحانی نگذره که باعث س قوط بورس شد و دیگه وضعیت بورس خوب نخواهد شد و هرکسی هم پولی در بورس داشت به سمت خرید سکه ، طلا، ارز، خودرو ، ملک و ..... هدایت کرد.رییس جمهوری که باعث سقوط بورس کشور بشه برای زیر جِرز خوبه.

  • ناشناس ارسالی در

    دیگه واقعا هم بورس هم مسئولین این مملکت حال بهم زن هستن دزدی و فساد ودروغ از حد گذشته یکلام تیتر بزنید سقوط بورس و تنام

  • ناشناس ارسالی در

    چرا این تصویر را برای بورس انتخاب میشود ولی برای دلار وطلا ولاستیک ماشین لای پر قو

  • ابی ارسالی در

    #دکوثر به زودی دوباره بر روی قله ۴۵۰۰تو مان

  • صادق ارسالی در

    میخواستم پیام را به مسولین شرکت شیر پاست وریزه خراسان.به نماد غشان در بورس فعال ا ست حدود چهل روزه گفته در حال افزایش سرما یه است .لطفا اطلاع رسانی نمایند.

  • جواد ارسالی در

    بارانی یادتون رفته ۸۸۰درصد

ارسال نظر