|
کدخبر: 152029

سهامداران خرد بازهم فروشنده ماندند

در حالی به نیمه زمستان رسیدیم که شاخص کل بورس تهران معاملات هفته منتهی به ۱۵ بهمن‌ماه را با عقب‌نشینی ۷/ ۲ درصدی به پایان رساند و برای دومین بار به زیر مرز ۲/ ۱ میلیون واحد نزول کرد.

بورس سهامداران خرد بازهم فروشنده ماندند
سهامداران حقیقی برای ششمین هفته متوالی ترجیح دادند که سهام خود را نقد کنند. در این راستا طی دادوستدهای هفته جاری سهامی به ارزش ۲هزار میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بازار منتقل شد.

هر چند همواره خروج سرمایه حقیقی از سهام از سوی معامله‌گران سیگنالی منفی تلقی می‌شود که از زاویه دیگری نیز می‌توان به این ماجرا نگریست. به جرات می‌توان گفت سهامداران حقوقی از سواد تحلیلی بیشتری برخوردارند و در نوسان بازار کمتر هیجانی رفتار می‌کنند. در حال حاضر نیز با توجه اینکه نسبت قیمت به درآمد بازار سهام که در اوج بازار به محدوده ۲۲ واحد نیز رسیده بود حال حدود ۸ مرتبه است و گواهی بر افزایش جذابیت قیمت‌ها برای خریداست. از این رو می‌توان خرید حقوقی‌ها را به این مهم ارتباط داد و آن را سیگنالی مثبت تلقی کرد. به ویژه آنکه ابهاماتی همچون وضعیت دلار، ریاست سازمان بورس و نرخ بهره نیز تا حدودی رفع شده اما عدم اطمینان همچنان بر معاملات سهام سایه افکنده است.

کوچک‌ترها در کانون توجه حقیقی‌ها

در مجموع معاملات این هفته، سهامداران خرد بیشترین فعالیت را در سهام زیرمجموعه گروه کانی غیرفلزی داشتند. این گروه شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۶۴ میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود. پس از آن سیمانی‌ها بودند که شاهد ثبت خالص خرید ۳۸ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومانی از سوی سهامداران خرد بورس تهران بودند. زیرمجموعه‌های سیمانی در این هفته در کانون توجه سهامداران قرار داشتند. سیمانی‌ها این هفته بازدهی ۶/ ۴درصدی را ثبت کردند. انتظار برای افزایش نرخ سیمان با توجه به افزایش نرخ انرژی مصرفی در کارخانه‌ها از مهم‌ترین دلایل اقبال به سهام سیمانی بوده است. دیگر سهامی که در لیست خرید سهامداران خرد قرار گرفتند نیز همگی در زمره گروه‌های با ارزش بازار پایین بودند. در این خصوص می‌توان به محصولات چوبی، زراعت، حمل و نقل و قند وشکر اشاره کرد. در مجموع طی معاملات هفته منتهی به ۱۵ بهمن، از ۳۸ صنعت فعال بورسی، ۱۲ گروه شاهد ورود نقدینگی حقیقی و در مقابل ۲۵ گروه شاهد خروج نقدینگی خرد بودند.

فرار سرمایه خرد از بزرگان دلاری

در حالی تمام متغیرهای بنیادی به نفع سهام بزرگ دلاری ایفای نقش می‌کند که شاهد خروج نقدینگی حقیقی از سهام مذکور هستیم. در این راستا در معاملات این هفته، زیرمجموعه‌های گروه فرآورده‌های نفتی شاهد انتقال سهامی به ارزش ۵۸۸ میلیارد و ۸۱۵ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. گروه فلزات اساسی نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند و حقیقی‌ها خالص فروشی بالغ بر ۲۷۷ میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان در این گروه را رقم زدند. در میان دیگر سهام کامودیتی‌محور، پتروشیمی‌ها شاهد خالص فروش ۱۱۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی سهامداران خرد بودند. ضمن آنکه گروه شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی با خروج ۱۱۲ میلیارد تومانی نقدینگی خرد مواجه شد و در معدنی‌ها نیز شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۵۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان از سبد سهام حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها بودیم.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر