|
کدخبر: 151960

دارا سوم چه زمانی عرضه خواهد شد؟

همچنین میزان تخفیف واگذاری سهام دولت در صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) واسطه‌گری مالی دارا سوم شامل باقیمانده سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران به میزان ۲۰ درصد تعیین شد.

بورس دارا سوم چه زمانی عرضه خواهد شد؟

معاون وزیر اقتصاد در سخنانی اعلام کرد درحال‌حاضر هیچ زمان مشخصی برای عرضه دارا سوم وجود ندارد و این صندوق تنها در شرایط تثبیت بازار سرمایه عرضه خواهد شد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت که در تاریخ ۲۳ مهر برگزار شد، اعلام کرد: دولت با واگذاری باقیمانده سهام در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات در قالب صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) دارا سوم موافقت کرد و بر این اساس، سقف سرمایه‌گذاری هر شخص حقیقی در صندوق یاد شده ۵۰ میلیون ریال تعیین شد.

همچنین میزان تخفیف واگذاری سهام دولت در صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) واسطه‌گری مالی دارا سوم شامل باقیمانده سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران به میزان ۲۰ درصد تعیین شد.

با توجه به حتمی شدن عرضه سهام بانکی‌ها از طریق صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) زمان عرضه آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که در این زمینه «عباس معمارنژاد»، معاون امور بیمه و بانک و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد امروز (چهارشنبه) درباره زمان عرضه باقی مانده سهام بانکی‌ها از طریق صندوق ETF به بازار سرمایه گفت: تا زمانی که شرایط بازار سرمایه به ثبات نرسد هیچ برنامه‌ای را برای عرضه باقی مانده سهام بانکی‌ها از طریق صندوق‌های ETF به بورس نداریم.

وی ادامه داد: اکنون نمی‌توان هیچ زمان مشخصی را برای این عرضه اعلام کرد و باید در انتظار تثبیت معاملات بازار سهام باشیم.

عرضه سهام دولتی به بورس از طریق صندوق قابل معامله ETF از دیگر اقدام‌های مثبت در دولت تدبیر و امید است که توانست روزهای مثبتی را در بازار سهام با خود به ارمغان آورد، در قانون بودجه سال ۹۹ کل کشور، واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در قالب سه صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) در دستور کار قرار گرفت که این تصمیم به دلیل همکاری دولت، سازمان بورس و سازمان خصوصی‌سازی با موفقیت همراه شد.

نخستین مرحله از پذیره‌نویسی صندوق قابل معامله دولتی (ETF) به نام «صندوق واسطه گری مالی یکم» (دارا یکم) که شامل سهام بانک ملت، بانک تجارت، بانک صادرات و بیمه‌های البرز و اتکایی امین بود از اواسط اردیبهشت ماه آغاز و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه داشت، در پایان زمان پذیره‌نویسی اعلام شد که سه میلیون و ۴۸۱ هزار نفر از سرمایه‌گذاران در پذیره‌نویسی این صندوق مشارکت کردند.

دومین مرحله از پذیره‌نویسی صندوق قابل معامله دولتی ETF که متعلق به سهام پالایشی (پالایش نفت تهران، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تبریز و پالایش نفت بندرعباس) بود با نام «صندوق پالایشی یکم» (دارا دوم) در اوایل شهریور ماه انجام شد، تعداد مشارکت سرمایه‌گذاران در این پذیره‌نویسی بیش از سه میلیون و ۵۲۸ هزار نفر و ارزش آن رقمی حدود ۱۳ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان بود.

در ابتدا قرار بود سومین مرحله از پذیره‌نویسی این صندوق با سهام خودرویی و فلزی‌ها (سایپا، ایران خودرو، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران) در اواخر پاییز انجام شود اما در چند روز گذشته تصمیم‌های جدیدی در این زمینه اتخاذ و اعلام شد که باقی‌مانده سهام بانکی‌ها در قالب دارا سوم به بازار عرضه خواهد شد.

منبع: مشرق

ارسال نظر