|
کدخبر: 138471

تقابل خریداران و فروشندگان بورس

شاخص کل بورس تهران امروز را هم صعودی آغاز کرد و با سرعت زیادی از میانه کانال ۱.۴ میلیون واحدی هم فراتر رفت. به طوری که تا ساعت ۱۱ رشد شاخص کل به بیش از ۳۵ هزار واحد (معادل ۲.۵ درصد) رسید. شاخص هموزن هم که از تمام نمادها به یک میزان تاثیر می‌پذیرد در این مدت رشد ۱.۴ درصدی را تجربه کرد.

بورس تقابل خریداران و فروشندگان بورس

نکته مهم بازار امروز تقابل جدی فروشندگان و خریداران سهام است که منجر به جمع شدن صف‌های خرید تعدادی از بزرگان بازار در ساعت اول بازار شد. در دقایقی این فروشندگان هستند که قوی‌تر عمل می‌کنند و قیمت‌ها را نزولی می‌کنند و در دقایقی هم خریداران باعث رشد قیمت‌ها می‌شوند. البته به نظر می‌رسد بعد از ساعت ۱۰ صبح این خریداران بودند که در تقابل با فروشندگان موفق‌تر عمل کردند. به نظر می‌رسد خبر روز گذشته بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ بهره بین بانکی به زیر ۲۱ درصد منجر به کاهش نگرانی‌ها از رشد سود سپرده و در نتیجه رشد کلیت بازار سهام شده است.

ابتدای بازار امروز هم خداداد غریب‌پور، رئیس هیات عامل ایمیدرو، خبر از افزایش سرمایه ۱۰ هزار میلیارد تومانی فولاد (معادل ۵۰ درصد) داد. همچنین غریب‌پور اظهارکرد: در ماه‌های اخیر ارزش بازارگردانی شرکت‌های حوزه صنایع معدنی از جمله فولاد، کچاد و کگل، ومعادن، فخوز و فملی به ۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. این شرکت‌ها علاوه بر بازارگردانی، با افزایش سرمایه اقدام بزرگی در جهت توسعه این بخش کرده‌اند‌ (چیلان). بعد از این خبر بود که اغلب نمادهای ایمیدرو به ویژه فولاد با رشد قیمتی همراه شدند و به صف خرید رسیدند. رشد تقاضا در این سمت بازار تا حدی بر کلیت بازار هم اثرگذار بود و شاهد رشد برخی دیگر از بزرگان بودیم.

بازار به روایت آمار

ساعت ۱۱ بازار امروز ۲۵ درصد از نمادها در مدار منفی معاملات بودند. از این بین ۱۰ درصد از نمادها با صف فروش‌هایی به ارزش ۱۴۰۰ میلیارد تومان مواجه بودند. در سمت مثبت بازار اما ۳۶ درصد از نمادها با صف‌های خرید همراه شده‌اند. ارزش کل این صف‌ها به رقم ۴۱۵۰ میلیارد تومان رسیده است.

ارزش معاملات خرد تا ساعت ۱۱ امروز به بیش از ۱۳.۴ هزار میلیارد تومان رسید. به نظر می‌رسد با تداوم چنین معاملات پرهیجانی در بازار، امروز هم بتوانیم شاهد عبور ارزش معاملات خرد از ۲۰ هزار میلیارد تومان باشیم. طی دو ساعت نخست معاملات، خودروسازی، بانک و پالایشی پرمعامله‌ترین صنایع بازار بودند. در بین نمادها هم بیشترین ارزش معاملات را دارا یکم، خودرو، شستا و وتجارت داشتند.

تا اینجای کار باز هم حقیقی‌ها در سمت خرید فعال بودند. به طوری که خالص خرید این دسته از معامله‌گران حدود ۳۵۰ میلیارد تومان بود. با بهبود مجدد تقاضا بعد از ساعت ۱۰، حقیقی‌ها در سمت خرید فعال‌تر شدند. باید دید تا پایان بازار خالص خرید آنها در این سطوح باقی خواهد ماند یا باز هم بیشتر می‌شود.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها