|
کدخبر: 137813

بورس تا شاخص ۲ میلیون واحد صعود می کند؟

همایون دارابی، کارشناس بازار سهام درمورد وضعیت روند مثبت این روزهای بازار است معتقد است این روند می تواند پرقدرت تر ادامه دار باشد.

بورس بورس تا شاخص ۲ میلیون واحد صعود می کند؟

چهارشنبه پنجم آذرماه به راحتی می توان گفت که حدود دوهفته است که بازار سرمایه در بیشتر روزها سبزپوش و روند مثبتی را طی کرده است. بر اساس آمارهای معاملاتی، در نیمه دوم بازار در چهارشنبه بیشتر شاخص‌های بورس با افزایش مواجه بودند. شاخص کل با ۱۰۰۵۷ واحد افزایش معادل ۰.۷۴ درصد به یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۱۶۶ واحد و شاخص کل هم وزن با ۴۵۵۰ واحد افزایش معادل ۱.۱۷ درصد به ۳۹۵ هزار و ۱۲۸ واحد رسید.

اقتصاد کشور به سود بورس حرکت خواهد کرد

بسیاری معتقدند که اگر همین روند ادامه داشته باشد شاخص کل از ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد عبور می کند و برخی می گویند در صورتی که شاهد کاهش نرخ سود بانکی، صرف نظرکردن دولت از قیمت گذاری دستوری، ایجاد رگولاتوری برای تنظیم بخش نفت و پتروشیمی و همچنین رفع تله حجم مبنا و ازسرگیری عرضه های اولیه باشیم، شاخص کل بازار سرمایه مجدد به محدوده ۲ میلیون واحد می رسد. رخ دادن این اتفاقات و افزایش شاخص کل تحلیل همایون دارابی، کارشناس و فعال بازار سرمایه است و برای بررسی بیشتر روند بازار سهام در این روزها با او به گفتگو پرداختیم.

همایون دارابی، کارشناس و فعال بازار سرمایه روند مثبت بازار سهام در روزهای اخیر را اینگونه تحلیل کرد: درحال حاضر کفه مسائل درتحولات کلان به طرف بازار سرمایه متمایل شده است. بعد از انتخابات آمریکا شاهد بودیم که انتظارات تورمی در اقتصاد ما نسبت به دلار تغییر کرده است و کمتر کارشناسی اکنون انتظار افزایش قیمت دلار در کوتاه مدت را دارد.

وی افزود که این تغییر انتظار تورمی نسبت به دلار، بازار سکه نیز فرو ریخت سکه و از ۱۶ ممیلیون تومان به کمتر از ۱۲ میلیون تومان رسیده است. بازار خودرو نیز همین روال را در پیش گرفته است. به طورمثال قیمت سانتافه از ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرده و بازار املاک و مستقلات نیز حالت رکودی پیدا کرده است. در این شرایط نقدینگی معمولا دو انتخاب دارد. یکی بازار پول و دیگری بازار سرمایه است.

دارابی ادامه می دهد: ازآنجاکه بانک مرکزی چرخشی را در نرخ سود بانکی اعلام کرد و گفت که نرخ سود بین بانکی را از ۲۲ به ۲۰ کاهش می دهد، کفه بازار سرمایه برای جذب نقدینیگی سنگین شده و ما شاهد ورود نقدینگی افراد حقیقی و حقوقی به بازار هستیم.

درحال حاضر کفه مسائل درتحولات کلان به طرف بازار سرمایه متمایل شده است. بعد از انتخابات آمریکا شاهد بودیم که انتظارات تورمی در اقتصاد ما نسبت به دلار تغییر کرده است و کمتر کارشناسی اکنون انتظار افزایش قیمت دلار در کوتاه مدت را دارد

حجم معاملات افسانه ای دوباره به بورس بازگشته است

این کارشناس معتقد است که همین مسئله را نیز در افزایش شدید حجم معاملات هفته جاری شاهد هستیم و هفته گذشته نیز حجم معاملات به طور میانگین بسیار خوب بود و به همین دلیل امیدوار هستیم اگر چهار اتفاق دیگر نیز رخ دهد بنابراین بازار می تواند بازگشت قابل ملاحظه ای داشته باشد.

اگر این چهار اتفاق یعنی کاهش نرخ سود بانکی، صرف نظرکردن دولت از قیمت گذاری دستوری، ایجاد رگولاتوری برای تنظیم بخش نفت و پتروشیمی و همچنین رفع تله حجم مبنا و ازسرگیری عرضه های اولیه انجام شود امیدوارهسیتم شاخص بتواند دوباره به مرز ۲ میلیون واحد برسد

او ضمن تشریح چهار رخدادی که می تواند باعث بازگشت قابل ملاحظه بازار شود، گفت: یکی از این چهار اتفاق، کاهش بیشتر نرخ سود بانکی است. سود بانکی اکنون معقول نیست و بالاتر از حد تحمل است و می تواند باعث رکود شدید شود. بنابراین باید برای آن فکری اساسی شود. مسئله دوم قیمت گذاری دستوری در حوزه های مختلف ازجمله شرکت های بورسی است که باید کنار گذاشته شود. مسئله سوم نیز ایجاد رگولاتوری یا تنظیم‌ساز روابط بخش خصوصی و دولتی در بخش نفت و پتروشیمی است زیرا اکنون می‌بینیم که نمادهای پالایشگاهی و صندوق دارادوم یا پالایشی درحالت بلاتکلیفی نسبت به نرخ خوراک و فرآورده ها هستند.

اگر بازار بدهی را نیز جزء بازار سرمایه حساب کنیم، این سه بازار یعنی بدهی، سرمایه و تاحدودی بازار املاک اگر جذب نقدینگی داشته باشند ماحصل خروجی که در اقتصاد دارند مثبت است. یعنی افزایش نقدینگی آن ها به اشتغال و رشد اقتصادی مثبت ختم می شود

وزنه سنگین حجم مبنا بر پای بسیاری از سهم های بازار

این تحلیلگر بازار سهام ابراز کرد که درهمین حال برخی از نمادها در بازار اکنون در تله حجم مبنا هستند. یعنی صف های فروش بدون تحرکی دارند که باید مشکلاتشان حل شود. در کنار این مسائل باید ازسرگیری عرضه های اولیه را شاهد باشیم. اگر این چهار اتفاق یعنی کاهش نرخ سود بانکی، صرف نظرکردن دولت از قیمت گذاری دستوری، ایجاد رگولاتوری برای تنظیم بخش نفت و پتروشیمی و همچنین رفع تله حجم مبنا و ازسرگیری عرضه های اولیه انجام شود امیدوارهسیتم شاخص بتواند دوباره به مرز ۲ میلیون واحد برسد.

دارابی در واکنش به این که آیا رشد شاخص کل تا مرز ۲ میلیون واحد باعث شوک و تزریق نگرانی به سرمایه داران و اقتصاد نمی شود؟ خاطرنشان کرد که بازار سرمایه و تاحدودی بازار ملک بازارهای مفید اقتصاد هستند و جذب نقدینگی در آن ها حالت تورمی ایجاد نمی کند و به شدت می توانند رشد نقدینگی و اشغال را به دنبال داشته باشند.

او معتقد است که اگر بازار بدهی را نیز جزء بازار سرمایه حساب کنیم، این سه بازار یعنی بدهی، سرمایه و تاحدودی بازار املاک اگر جذب نقدینگی داشته باشند ماحصل خروجی که در اقتصاد دارند مثبت است. یعنی افزایش نقدینگی آن ها به اشتغال و رشد اقتصادی مثبت ختم می شود.

کارشناس بازار سرمایه در انتها درمورد شرکت های بورسی و وضع فعلی آن ها در بازار سهام گفت: دریکی دوسال آینده، شرکت هایی که پتانسیل رشد بیشتری دارند برنده هستند. البته امسال شاهد بودیم که تمام بازار رشد کرد. اما به نظر می رسد از این به بعد شرکت های بنیادی و شرکت هایی که پتانسیل و طرح های توسعه ای، رشد فروش و رشد سودآوری دارند نقش عمده تری را ایفا کنند. بنابراین سهامداران بهتر است آن ها را شناسایی و سرمایه گذاری کنند.


 

منبع: بازار

ارسال نظر