|
کدخبر: 137709

یک خبر خوب برای بورس بازان!

بعد از مدت‌ها انتظار سهامداران حقیقی (خُرد) برای تشکیل مجمعی به منظور احقاق حقشان، دیروز شاهد چراغ سبز مجلسی‌ها بودند.

بورس یک خبر خوب برای بورس بازان!

رونق بازار سرمایه و به دنبال آن ریزش قابل توجه آن در ماه های گذشته، اهمیت سهامداران خرد را بیش از پیش نشان می دهد. سهامدارانی قسمت قابل توجهی از بازار را تشکیل می دهند.

چند سالی است که از بحث تشکیل مجمعی برای سهامداران خرد می گذرد تا مدتی قبل نیز این مجمع تشکیل نشده بود تا اینکه روز گذشته  "طرح مجمع سهامداران حقیقی بازار سرمایه"  در مجلس به اعلام وصول شد.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس در رابطه با طرح متکر شده اظهار کرد:"طرح مجمع سهامداران حقیقی بازار سرمایه ( ۵ آذر ۹۹) در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد. تلاش کردم در این طرح ساز و کاری ایجاد کنیم که از سرمایه و منافع مردم حراست شود.

شاید برای بسیاری از سهامداران خُرد شاکی از وضعیت فعلی بازار سرمایه در مقابل مجلس شورای اسلامی تصویب یا حتی اعلام وصول این طرح خبر خوبی باشد.  برای بررسی بیشتر این طرح با چند کارشناس به گفت و گو نشستیم؛

مجمع سهامداران حقیقی رقیب سازمان بورس نیست

علی عباسی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با طرح تشکیل مجمع سهامداران حقیقی در بازار سرمایه، اظهار کرد: اگر این طرح در وزارت کشور یا در اتاق بازرگانی به ثبت برسد نیاز به مجوز ندارد یا اگر هم نیاز باشد سازمان بورس آن را به تایید می‌رساند، نکته حائز اهمیت آن است که این مجمع قرار نیست به عنوان رقیب سازمان بورس فعالیت کنند بلکه نقش بازوی حمایتی را خواهد داشت.

او افزود: امیدواریم که افراد حاضر در این مجمع درگیر مباحث اقتصاد سیاسی نشود به علت آنکه اگر ما بخواهیم در عرصه بین الملل در بخش بازار سرمایه  حرفی برای گفتن داشته باشیم قطع به یقین نیازمند آن هستیم که از امر سیاست زدگی دور شویم.

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: این مجمع باید زبان سهامداران خُرد باشد و به گونه ای عمل کند  تا مانع از ضایع شدن حقوق  سهامداران خرد  شود.

احمد جانجان کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تصمیمی که روز گذشته در صحن علنی مجلس در رابطه با طرح تشکیل مجمع سهامداران حقیقی، گفت: اکنون هر گروه فعالی باید در بازار اعم پولی و مالی دارای یک مجمع صنفی باشند، در حال حاضر با توجه به اهمیت یافتن و حضور اکثریت مردم در بازار سرمایه سهامداران خرد برای احقاق حقشان در مواقع ضروری نیازمند یک مجمع هستند.

مجمع سهامداران حقیقی مانع از تصمیمات یک در بازار سرمایه

او افزود: پس از تشکیل شدن این مجمع اگر در بازار سرمایه تصمیمی گرفته شود  دیگر باید به تایید این گروه نیز برسد تا دوباره سهامداران خرد  شاهد تصمیمات ناگهانی نباشند.

این کارشناس تصریح کرد: چنین مجمعی در بازار‌های بورس جهانی هم وجود دارد، پس نیاز است برای آنکه در عرصه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم، هرچه سریع‌تر بدین  گونه از طرح‌ها جامه عمل بپوشانیم.

جانجان اظهار کرد: اگر این مجمع سهامداران حقیقی مانند مجامع دیگری که در کشور هستند به خوبی عمل کند می‌توان گفت این عمل سبب ارتقا بازار سرمایه خواهد شد.

در پایان باید گفت که امیدواریم  مسئولان هرچه سریع به منظور حمایت از سهامداران حقیقی وجلب دوباره اعتماد آن ها به بازار سرمایه  این طرح را عملی کنند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • محمدعلی رستاقی ارسالی در

    به نظر حقیر باید سایتی طراحی شود که نظرا ت و مشکلات از سوی سهامدار با کد سهامداری و رنز کاربری ارائه شود و واقعا نظرات را مطالعه و پیگیری نمایند.
    بنده خودم در رابطه با افزایش سرمایه موردی دارم که از توضیح هیچ کارشناسی قانع نشدم،چه متنی و چه تلفنی و فکر میکنم در افزایش سرمایه از محل سود انباشته فقط شرکت منافع داره و سهامدار متضرر خواهد شد و این را هم با استدلال بیان میکنم ولی جواب قانع کننده ا ی نگرفتم .اگر سایت طراحی شود که امکان ار تباط با تصمیم گیرندگان و قانونگذاران بور س فراهم باشه ،عالی میشود.

ارسال نظر