|
کدخبر: 137290

تداوم رفتار سینوسی بورس

در روزی که شاخص کل ۱۸ هزار و ۶۰۰ واحد افت داشت شاهد رسیدن ارزش معاملات به سقف سه ماهه بودیم.

بورس تداوم رفتار سینوسی بورس

 نکته مهم بازار در روزی که شاخص کل نزولی بود و شاخص هموزن صعودی، دو دستگی سهام بود. نمادهای کوچک و متوسط بازار با لیدری بانک و خودرو در مسیر صعودی قرار گرفتند و در سمت مقابل نمادهای بزرگ کالامحور تحت فشار عرضه نزولی شدند. به عبارتی دیگر امروز شاهد آرایش برجامی بازار سهام بودیم.

از ابتدای هفته جاری شاهد رفت و برگشت مداوم بازار سهام هستیم. امروز هم برای چهارمین جلسه معاملاتی پیاپی شاهد چنین رفتاری در شاخص کل بودیم. به طوری که شاخص طی همان دقایق ابتدایی بازار تا ۶۷۰۰ واحد رشد کرد اما سپس وارد مسیر نزولی شد. در پایان بازار افت شاخص کل به ۱۸.۶ هزار واحد (معادل ۱.۴ درصد) رسید. شاخص هموزن اما همان طور که روز گذشته هم پیش‌بینی شده بود امروز در مدار صعودی قرار داشت. هر چند در پایان بازار شاخص هموزن هم نسبت به سقف روزانه عقب‌نشینی کرده بود اما در نهایت رشد ۰.۸ درصدی را به ثبت رساند تا شاهد دو مسیر متفاوت برای سهام دلاری و ریالی باشیم.

تقابل سهام دلاری و ریالی

شب گذشته ترامپ در توییتی همراه با هوچی‌گری همیشگی خود خبر از فراهم آوردن زمینه برای انتقال قدرت به بایدن را داد. همین توییت تا حدی توانست بهانه‌های دلالان برای داغ نگه داشتن معاملات دلار را کم کند و دلار در مسیر نزولی تا کف کانال ۲۵ هزار تومانی هم افت قیمتی داشته باشد. به همین علت امروز شاهد افت قیمت نمادهای بزرگ کامودیتی‌محور که اثرپذیری بالایی از قیمت دلار دارند بودیم. به طوری که شاخص صنعت فلزات، شیمیایی، کانه‌های فلزی و پالایشی منفی شدند.

در این میان افت فلزی‌ها شدیدتر از دیگر نمادهای کالامحور بود. به نظر می‌رسد دلیل صف فروش‌های سنگین میانه بازار برای نمادهای بزرگ فلزی به ویژه فولادی‌ها شیوه‌نامه جدید وزارت صمت برای قیمت‌گذاری فولاد باشد. این شیوه‌نامه که در صورت اجرایی شدن می‌تواند منجر به پخش رانت به نفع عده‌ای از سودجویان شود طی روزهای گذشته تاثیر منفی زیادی بر بورس تهران به ویژه نمادهای فولادی گذاشته است. اما در اواخر بازار امروز اخباری به گوش رسید مبنی بر جلسه نهاوندیان با فولادسازان برای اعمال اصلاحات ضروری در این شیوه‌نامه (بخوانید: نهاوندیان با فولادی‌ها جلسه برگزار می‌کند). همین خبر کافی بود تا صف‌های فروش اغلب نمادهای فولادی یا سبک شود و یا برچیده شود. باید دید آیا این جلسه روز آینده برگزار خواهد شد و آیا تغییرات اثرگذاری بر شیوه‌نامه قیمت‌گذاری فولاد خواهد داشت یا خیر.

اما در سمت دیگر بازار نمادهای کوچک و متوسطی قرار داشتند که اغلب اثرپذیری مستقیمی از نرخ ارز ندارند. اغلب این دسته از نمادها امروز به لیدری دو گروه بزرگ بانک و خودرو مثبت بودند و رشد قیمتی را تجربه کردند. به نظر می‌رسد رشد این دو صنعت یعنی بانک و خودرو طی روزهای گذشته با بهانه‌های مختلفی نظیر بازگشت آمریکا بوده است. اقبال به این دو دسته از نمادها در بازار امروز چنان زیاد بود که نماد خودرو دومین ارزش معاملات تاریخی خود را تجربه کرد و وتجارت هم رکورد تاریخی ارزش معاملات خود را جابجا کرد.

به طور کل به نظر می‌رسد رسیدن بایدن به کرسی ریاست جمهوری آمریکا و سیاست افرادی که به عنوان اعضای کابینه خود معرفی کرده (در این رابطه بخوانید: نظر وزیر خارجه احتمالی بایدن درباره برجام)، باعث شده تا احتمال احیای برجام تقویت شود. چنین شرایطی منجر به دو دستگی سهام شده است. بزرگان کالایی که سودشان وابستگی بالایی به نرخ ارز دارد با ترس از ریزش بیشتر قیمت دلار منفی شده‌اند. در سمت مقابل خودرویی‌ها با خیال بازگشت خودروسازان فرانسوی در مسیر صعودی قرار گرفته‌اند و بانک‌ها هم به واسطه گشایش‌ها مثبت شده‌اند.

پیش بینی بورس فردا

در پایان بازار امروز ۵۷ درصد از نمادها با قیمتی پایین‌تر از آخرین قیمت در حال معامله بودند. آخرین قیمت ۵ درصد از نمادها با قیمت پایانی برابر بود و ۳۸ درصد هم در سطوح قیمتی بالاتری نسبت به قیمت پایانی معامله شدند. همچنین می‌توان خاطر نشان کرد که اغلب نمادهای بزرگ بازار در پایان بازار در سطوح قیمتی پایین‌تری نسبت به قیمت پایانی در حال معامله بودند. به همین علت به نظر می‌رسد احتمال شروع منفی بازار در روز آینده بیشتر باشد.

البته در این میان نباید از ارزش معاملات خرد بازار امروز غافل شد. بعد از دو افت متوالی ارزش معاملات امروز شاهد رشد آن بودیم. به طوری که ارزش معاملات خرد به بیش از ۲۲.۵ هزار میلیارد تومان رسید. به این ترتیب برای دومین بار در هفته جاری شاهد شکسته شدن رکورد ارزش معاملات ۳ ماهه بودیم. به نظر می‌رسد ثبات ارزش معاملات خرد در سطوح فعلی بتواند سوخت لازم برای رونق معاملات بازار سهام را فراهم آورد. پیش‌تر و در هنگام رالی صعودی بورس در اوایل سال وقتی شاخص کل در سطوح فعلی قرار داشت ارزش معاملات خرد کل بازار هم حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بود. به همین دلیل به نظر می‌رسد اگر ارزش معاملات در سطوح هفته جاری باقی بماند می‌توانیم دوباره شاهد رشد شاخص‌ها باشیم.

بازار به روایت آمار

در پایان بازار امروز ۵۴ درصد از نمادها در سطوح منفی قیمتی قرار داشتند. در این بین ۲۵ درصد از نمادها با صف‌های فروشی به ارزش ۳۰۰۰ میلیارد تومان مواجه بودند. در سمت مقابل هم ۲۶ درصد نمادها صف خرید را تجربه می‌کردند. ارزش این صف‌ها هم حدود ۱۹۰۰ میلیارد تومان بود. طی هفته جاری و به واسطه تقابل سنگین عرضه و تقاضا در بازار که منجر شده هر روز شاهد شاخص رفت و برگشتی باشیم ارزش و تعداد صف‌های خرید و فروش سهام هم کاهشی چشمگیر داشته است.

همان‌طور که گفته شد ارزش معاملات خرد بازار سهام امروز به بیش از ۲۲.۵ هزار میلیارد تومان رسید. از این میان ۱۸.۲ هزار میلیارد تومان سهم معاملات خرد بورس تهران بود و بقیه این رقم ارزش معاملات خرد فرابورس و بازار پایه بود. ارزش معاملات بورس تهران از دهم شهریور ماه تاکنون هیچ‌گاه به چنین عددی نرسیده بود. در بین صنایع امروز خودروسازی، بانک‌ها، پالایشی و فلزات بیش از دیگر صنایع معامله شدند و در مجموع ۵۱ درصد از کل ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. در بین نمادها هم شپنا، وتجارت، خودرو و دارا یکم بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

ابتدای بازار امروز شاهد ورود پول حقیقی به بازار بودیم. اما با منفی شدن شاخص و افت قیمتی بزرگان بازار این جریان هم برعکس شد و خروج پول حقیقی از بازار شدت یافت. در نهایت در پایان بازار شاهد خروج ۳۸۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم. در بین صنایع حقیقی‌ها بیشتر بانک‌ها، خودروسازان و قندی‌ها را خریدند و در عوض فلزات، شیمیایی و کانه های فلزی را فروختند. در بین نمادها هم در حالی بیشترین ورود پول حقیقی به وتجارت، خودرو و شپنا بود که در سمت مقابل حقوقی‌ها بیشترین خالص خرید را در فملی، فخوز و کچاد داشتند.

منبع: بورسان

ارسال نظر