|
کدخبر: 137174

بورس در آستانه تحول عظیم

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با تصویب کمیسیون اقتصادی تحولات اساسی در ساختار و جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد کشور آغاز می‌شود.

بورس بورس در آستانه تحول عظیم

محمدرضا پورابراهیمی صبح امروز در جمع خبرنگاران در تشریح نشست کمیسیون اقتصادی با حضور رئیس سازمان بورس و اعضای هیئت مدیره اظهار داشت: در این نشست محورهای مهم طرح اصلاح قانون اوراق بهادار که در دستورکار قرار داشت مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه یکی از محورهای مهم مطرح شده در این جلسه اصلاح ساختار بازار سرمایه بویژه ارتقا جایگاه سازمان بورس در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی کشور بود افزود: با تصویب کمیسیون اقتصادی تحولات اساسی در ساختار و جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد کشور آغاز می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل نقش، اهمیت و جایگاه سازمان بورس در عرصه اقتصادی کشور و با توجه به حجم گسترده فعالیت‌ها و اثرگذاری در نظام اقتصادی کشور یکی از بندهایی که در کمیسیون اقتصادی مصوب شد این بود که جایگاه بازار سرمایه از طریق تقویت اصلاح ساختاری سازمان بورس ارتقا یابد.

وی با بیان اینکه نحوه انتخاب رئیس سازمان بورس بر اساس مصوبه و قانون جدید با حکم رئیس جمهوری به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور و با پیشنهاد وزیر اقتصاد و تصمیم هیئت وزیران انجام خواهد شد گفت: این سازمان به عنوان یک عضو فعال در هیئت وزیران نقش ایفا خواهد کرد.

پورابراهیمی گفت: نقش محوری سازمان بورس در تصمیمات اقتصادی هیئت وزیران خواهد بود که بتواند نقش اصلی و محوری خود را تصمیم‌های کلان اقتصادی کشور با حضور در هیئت وزیران ایفا کند و ساختار آن شبیه به ساختار بازار پول خواهد شد که محوریت آن بر عهده بازار مرکزی است لذا بازار سرمایه با محوریت سازمان بورس نیز نقش متناظر بانک مرکزی در هیئت دولت ایفا خواهد کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس بخشی از مصوبات امروز کمیسیون، قرار است هیئت مدیره سازمان بورس به صورت غیرموظف و با شرایط ویژه انتخاب شود که حداقل 10 سال سابقه تخصصی و اجرایی در حوزه بازار سرمایه داشته باشند تا با حضور افراد غیر موظف مرتبط امکان اداره هر چه بهتر بازار سرمایه فراهم شود.

وی گفت: موضوع ایجاد مرکز پژوهش‌ها و مطالعات تخصصی بازار سرمایه از دیگر محورهای مهمی بود که در این نشست به آن پرداخته شد که در ساختار جدید بازار سرمایه ایفای نقش خواهد کرد.

پورابراهیمی افزود: موضوع تشکیل ساختار نظارتی جدید در بازار سرمایه نیز یکی از ظرفیت‌های جدید است و در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه مقرر شد ویرایش نهایی در زمینه مصوبات کمیسیون طی چند روز آینده با حمایت مرکز پژوهش‌ها کمیته تخصصی و ناظرین مجلس در شورای عالی بورس و همچنین سازمان بورس عملیاتی شود گزارش نهایی آن ظرف چند روز آینده عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: بندهای گزارش اصلاح ساختار در نشست‌های بعدی جمع‌بندی و نهایی می‌شود و محورهای دیگر صندوق تثبیت بازار و موضوعات مربوط به وظایف بازار گردانان و اقدامات لازم در زمینه تکالیف شرکت‌ها برای حمایت از بازار از محورهای مهم دیگر این نشست بود.

منبع: تسنیم
  • ناشناس ارسالی در

    جمع کنید کاسه کوزتون را پنجمین کشور ثروت مند دنیا=فقیرترین ملت دنیا پوله خودمون ر ا پس بدید باقیش پیشکش

ارسال نظر