|
کدخبر: 124819

ارزش سهام بعد از تعدیل سود چقدر می شود؟

به تمامی تغییرات سود پیش‌بینی شده شرکت‌ها در بورس، تعدیل سود می‌گویند.

بورس ارزش سهام بعد از تعدیل سود چقدر می شود؟

سهامداران بازار سرمایه همچون سایر سرمایه‌گذاران پیش از سرمایه‌گذاری باید مجموعه‌ای از آموزش‌ها را فرا بگیرند. این روزها فعالیت در بورس بیش از هر زمان دیگری به دغدغه گروهی از افراد تبدیل شده است، به همین دلیل قصد داریم شما را با یکی از مفاهیم بازار سرمایه آشنا کنیم.

تعدیل سود سهام به این معنی است که شرکتی با توجه به تغییر در آیتم‌های موجود در صورت مالی اعم از فروش شرکت، بهای تمام شده محصول، درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری سود خود را افزایش یا کاهش می‌دهد به گونه‌ای که اگر EPS (سود هر سهم یا EARNING PER SHARE) شرکت در طول سال تغییر کند به آن تعدیل EPS می‌گویند.

اگر سود شرکت در پیش‌بینی جدید افزایش داشته باشد اصطلاحا می‌گویند که شرکت تعدیل مثبت داشته و اگر هم EPS شرکت کاهش پیدا کند اصطلاحا می‌گویند که شرکت تعدیل منفی داشته است.

مثالی از تعدیل سود سهام:

به عنوان مثال پیش‌بینی سود شرکت ۲۰ تومان بوده است و در پیش‌بینی جدید شرکت سودش را ۳۰ تومان اعلام کرده. در این حال باید گفت که شرکت ۵۰% تعدیل مثبت داشته است.

تعدیل سود سهام

همانطور که در فرمول بالا توضیح داده شده است میزان تعدیل معادل ۵۰ درصد بوده است. حال اگر شرکت پیش‌بینی سود ۶۰ تومانی داشته باشد و در پیش‌بینی جدید سود خود را ۴۰ تومان اعلام کند در اینجا باید گفت که شرکت تعدیل منفی ۳۳% داشته است.

در خصوص تغییرات قیمت سهم بعد از تعدیل باید یک نکته را مورد توجه قرار داد. تعدیل‌های مثبت و یا منفی اثرات خود را بر قیمت سهم میگذارند و موجب افزایش و یا کاهش قیمت سهام می‌شوند.

به عنوان مثال سود شرکتی از ۱۴۵ تومان به ۱۶۰ تومان رسیده است. این بدین معنی است که شرکت تعدیل مثبت ۱۰% داشته است.

در صورت افزایش سود شرکت، در پیش‌بینی جدیدی که انجام می‌شود به آن تعدیل سود مثبت می‌گویند واگر سود شرکت کاهش یافته بود به آن تعدیل سود منفی می‌گویند.

برای روشن‌تر شدن موضوع شرکت الف را فرض کنید که در پایان سال ۹۸ پیش‌بینی کرده است که مبلغ ۵۰ تومان سود به ازای هر سهم کسب می‌کند، اما بعد از سپری شدن ۳ ماه از فعالیت خود با بررسی‌های انجام شده و بررسی عملکرد شرکت پیش‌بینی خود را به سمت ۷۰ تومان به ازای هر سهم تغییر داده، در صورتی‌که بعد از بررسی عملکرد ۶ ماهه شرکت به این نتیجه رسد که سود ۷۰ تومان قابل دسترسی نیست آن‌را به ۴۵ تومان کاهش می‌دهد که به آن تعدیل سود منفی می‌گویند.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر