|
کدخبر: 109355 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش نیوز:

زمان حرکت شارپی در بورس ایران

ممکن است برای شما سوال باشد که سهام شرکت‌های مختلف تولیدی و خدماتی چه هنگام،به‌شدت بالا می رود؟ پاسخ صحیح به این سوال به شما در گرفتن تصمیم‌های مهم و حساس کمک می‌کند.

بورس زمان حرکت شارپی در بورس ایران

اگر سرمایه‌گذار بورس باشید به احتمال زیاد، اصطلاح شارپی شدن را شنیده اید. این کلمه به چه معناست و هنگام وقوع آن چه باید کرد؟ برای یافتن پاسخ سوال خود با گسترش نیوز همراه باشید.

نوسان سریع و شدید

وقتی ارزش یک سهم در دوره‌ای کوتاه و نامعمول،به شدت صعود یا افت می کنند اصطلاحاً می‌گویند که آن سهام شارپی شده است. در اینجا فرض کنید که شارپی شدن از نوع صعودی است. ممکن است برای شما سوال باشد که سهام شرکت‌های مختلف تولیدی و خدماتی چه هنگام به شدت بالا می رود؟ پاسخ صحیح به این سوال به شما در گرفتن تصمیم‌های مهم و حساس کمک می‌کند. به عنوان مثال اگر بدانید می توانید سهام شرکتی که زیر نظر گرفته اید را در بهترین زمان ممکن خریداری کنید می‌ توانید زمان انتظار برای رسیدن به سود مطلوب را به حداقل برسانید.

زمان‌هایی که احتمال شارپی شدن بالاست

 حرکت شارپی در بورس ایران (باید توجه داشت که حرکت شارپی در بازارهای بورس جهان در دوره‌های متفاوتی رخ می‌دهد) بیشتر در چند مقطع خاص اتفاق می‌افتد.

به عنوان مثال معمولاً هنگام فرا رسیدن مجمع عمومی سالیانه، احتمال وقوع این پدیده بسیار زیاد است. توزیع سود میان سهامداران و انتشار گزارش های مالی و اطلاعات دقیق مربوط به سود و زیان در مجمع عمومی شرکت‌های معتبر معمولاً با حرکت شارپی همراه است. به صورتی مشابه، وقتی مجمع عمومی یک شرکت تصمیم به افزایش سرمایه شرکت می‌گیرد احتمال نوسان شدید ارزش سهام زیاد است. خیلی فرق ندارد که منبع افزایش ارزش سرمایه شرکت دقیقاً چیست. به عنوان مثال افزایش ارزش اموال سرمایه‌ای شرکت‌ها (ساختمان،تجهیزات و ...) در قیمت‌گذاری ارزش کلی شرکت و متعاقباً ارزش سهام آن در بورس لحاظ می‌شود. شرکت‌ها هنگام وقوع موج‌های تورمی (مثلاً افزایش قیمت ملک و مسکن) اقدام به ارزیابی دوباره ارزش سرمایه خود می کنند. افزایش سرمایه می‌تواند به صورت مستقیم از طریق افزایش و تزریق سرمایه نقدی توسط سهامداران رخ دهد. در مجموع افزایش سرمایه شرکت‌ها معمولاً باعث افزایش ارزش سهام آنها می‌شود. شکاف ایجاد شده در ارزش قبلی و کنونی سرمایه ممکن است ۲۰،۳۰،۵۰ و در بعضی موارد خاص به ۱۰۰ درصد هم برسد.

تغییر سریع قوانین

تغییر سریع قوانین و دستورالعمل‌های حاکم بر یک فعالیت تولیدی یا خدماتی هم معمولا با شارپی شدن ارزش سهام همراه است. ممنوعیت یا رفع ممنوعیت واردات یا صادرات فلان ماده اولیه یا افزایش یا کاهش عوارض گمرکی صادرات یا واردات محصولات می تواند ارزش سهام را در مدتی کوتاه افزایش یا کاهش دهد. سهام شرکت‌های تولیدمحور معمولا به سرعت در برابر این نوع تغییرات و سیاست‌گذاری های جدید دولت‌ها واکنش نشان می‌دهند. به عنوان مثال کاهش عوارض صادراتی یک شرکت تولیدکننده فولاد ممکن است باعث رشد سریع ارزش سهام آن شود. به عنوان یک قاعده کلی ممنوعیت‌های صادراتی معمولاً باعث افت سریع سهام تولیدکنندگان می‌شوند. تاثیر این ممنوعیت بسته به سهم صادرات در سودآوری شرکت متغیر است. به عنوان مثال در نظام اقتصادی ما اکثر شرکت های معدنی و فولادی صادرات محور هستند و وضع محدودیت های صادراتی سریعاً باعث کاهش ارزش سهام آنها می شود. به عنوان یک مثال دیگر موفقیت مالی چشمگیر (به نحوی که فراتر از پیش بینی تحلیل‌گران باشد) شرکت ها معمولا با شارپی شدن صعودی همراه است. برای همین است که فعالیت حرفه ای در بورس به شناخت نسبی آن حوزه تولیدی یا خدماتی خاص و حساسیت در برابر سیگنال ها و اخبار منتشر شده درباره آنها نیاز دارد.

  • ناشناس ارسالی در

    باسلام علت اینکه شرکتهای بیشتری را در عر ضه اولیه وارد نمی کنند چیست آیا امکان وا ردشدن شر کتهای بیشتری هست

ارسال نظر