|
کدخبر: 123433 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز باکارشناسان بورس مطرح شد:

پیش بینی وضعیت بورس در هفته پایانی شهریور

دو کارشناس بورس از روند هفته گذشته بورس گفتند و پیش‌بینی خود را بر روند افزایشی شاخص بورس در هفته پیش رو بیان کردند.

بورس پیش بینی وضعیت بورس در هفته پایانی شهریور

بازار بورس و سرمایه در هفته‌ای که گذشت سیر صعودی خود را از سرگرفت و سبز پایان یافت. در این هفته ارزش معاملات خرد بیشتر از هفته‌های گذشته افزایش یافت که بخش عمده این معاملات در گروه‌های فلزی، خودرویی و بانکی انجام شد. شاخص کل نیز در هفته اخیر تحت تاثیر معاملات همین سهم‌ها به کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد رسید، اما اکنون این سوال مطرح می‌شود که بورس در این هفته چگونه خواهد بود، در همین راستا خبرنگار گسترش نیوز به سراغ دو کارشناس بورس رفته و نظرات این دو کارشناس را پرسیده است برای خواندن این گزارش با گسترش نیوز همراه باشید:

حمید رضاپور کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره بازار بورس گفت: خوشبختانه بازار سرمایه پس از حدود ۲ ماه منفی پوشی، در اواخر هفته‌ای که گذشت به ثبات نسبی خود رسید. در این هفنه شاخص کل نیز توانست کانال ۱ میلیون و ۷۰۰ واحدی را پشت سر بگذارد.

رضاپور

ورود مسئولان ارشد کشوری به مسئله بازار سرمایه از جمله جلساتی که مابین مسئولان ارشد کشور به ویژه در مجلس شورای اسلامی با حضور رئیس مجلس و وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی و مدیران بورسی در خصوص بازار سرمایه برگزار شد، اگر چه دیر هنگام اما مفید و اثرگذار بود.

وی ادامه داد: همچنین در این هفته تصمیمات خوبی گرفته و به مرحله اجرا گذاشته شد که تاثیر آن را در آخر هفته دیدیم. صدور اوراق اختیار فروش تبعی از سوی اعلب شرکت‌ها که از آن جمله است که به نوعی خرید سهام را برای سهامداران بیمه می‌کند.

عزم شرکت‌های بزرگ برای کاهش التهاب

این کارشناس بورس اظهار کرد: اجرا شدن سهام خزانه در شرکت‌ها نیز یکی از تصمیمات مناسب بود که نشان دهنده عزم شرکت‌های بزرگ برای کاهش التهاب در بازار و اطمینان بخشی به سهامداران برای خرید سهم‌های مناسب است. پیگیری برای تخصیص یک درصد از منابع سالیانه صندوق توسعه به صورت صندوق تثبیت بازار، تخصیص قسمتی از عایدی عرضه‌های اولیه برای بازارگزدانی و نیز الزام شرکت‌ها برای قرار دادن بازارگردان از جمله اتفاقات مثبت پیش روی بازار است که موجب اطمینان خاطر هر چه بیشتر سهامداران می‌شود.

رضاپور افزود: نمادهای بزرگ‌و شاخص ساز توانستند در اواخر هفته التهاب حاکم بر بازار را رفع کنند و آنچه انتطار می‌رود ادامه همین روند در هفنه‌های آتی است. چنانچه اتفاق خاصی رخ ندهد و یا خبر منفی پخش نشود، باید انتظار بازاری متعادل را داشت. اما آنچه انتظار می‌رود، حرکت سهم‌های کوچک و غیر دولتی است که امیدواریم با کاهش جو روانی آن شرکت‌ها نیز در مسیر مثبت و متعادل شدن پیش بروند.

وی در پایان اظهار کرد: اکنون چشم همگان به بازگشایی نمادهای پالایشگاهی و نیز شستا است. چنانچه این بازگشایی‌ها باشکوه انجام شوند، رشد خوبی را در بازار شاهد خواهیم بود. از سویی رشد دلار، برای شرکت‌های صادراتی بازار می‌تواند نوید رشد بالا در این گروه‌ها باشد.

مسعود میرزاباقری دیگر کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز گفت: بازار در هفته ی گذشته طبق انتظار از هفته‌های قبل تر بهتر بود و بنا به دلایلی که در ادامه عرض خواهد شد احتمالا روند رو به رشد در هفته ی آتی هم ادامه خواهد یافت.

مسعود

تصمیم بزرگ بانک مرکزی و تاثیر بر بورس

وی افزود: بازار سهام در ایران به شدت به صنایع کامودیتی و نرخ محصولات تولیدی این صنایع واکنش نشان می‌دهد که در این چند هفته به لطف کاهش ایندکس دلار، قیمت‌های جهانی در سطوح بالاتری تثبیت شدند و برخی به سطوح قبل از همه گیری کووید-۱۹ رسیدند و این بطور کاملا محسوس بر ارزشمند شدن شرکت‌های کامودیتی ایران تاثیر دارد.

نکته ی بعد تصمیم بزرگ بانک مرکزی جهت تسهیل فروش ارز حاصل از صادرات شرکت‌های فلزی معدنی و پتروشیمی در بازار نیما به تمام صرافی‌های مجاز بود که تا پیش از این محدود به چند صرافی بانکی بود، بنظر میرسد این اقدام فاصله ی نرخ نیمایی و نرخ صرافی‌ها را با شدت بیشتری کاهش می‌دهد که هم سبب واقعی تر شدن نرخ تسعیر ارز شرکت‌های بورسی شود و هم باعث افزایش عرضه ی ارز در سامانه ی نیما.

این کارشناس بورس در پایان اظهار کرد: پیشتر دیده شده بود که بین نرخ خرید و فروش صنایع صادر‌کننده (بعنوان فروشنده ارز) و صنایع وارد‌کننده (بعنوان خریدار ارز) تنها بواسطه ی چند بار دست به‌دست شدن ارز یک کارمزد چند هزار تومانی وجود دارد که امید میرود با این اقدام بانک مرکزی تعدیل شود.

خبرنگار: شهریار خادمی

ارسال نظر