|
کدخبر: 120128

سرنوشت صندوق بازنشستگی بعد از بورسی شدن

عرضه سهام شرکت‌ها در بورس، عموما اتفاقی مثبت تلقی می‌شود. اکنون ۱۵ شرکت زیرمجموعه صندوق بازنشتستگی کشوری در راه بورس هستند.

پانزده شرکت زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری در راه بورس هستند. صندوق بازنشستگی کشوری یکی از مهم‌ترین سازمان‌ها در کشور است که چندین شرکت زیرمجموعه دارد. برخی از این شرکت‌ها سال‌ها پیش وارد بازار سرمایه شده‌اند و برخی دیگر هم اخیرا با مدیریت جدید، خودشان را آماده ورود به بورس کرده‌اند. اما ورود این شرکت‌ها به بورس، چه مزیت‌هایی دارد؟ و چه چیزی عاید بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری خواهد شد؟

چندی قبل نشستی با حضور «محمد شریعتمداری» وزیر کار تحت عنوان «کارگروه تحلیل بازار سرمایه و تدوین استراتژی سرمایه‌گذاری» برگزار شد. در این نشست شریعتمداری بر لزوم حضور شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه در بورس تاکید کرد و گفت که شرکت‌ها با یک برنامه‌ریزی عملیاتی به نوعی وارد بازار بورس شوند که دچار زیان‌های بزرگی نشوند.

به گفته مسئولان صندوق بازنشستگی، در چند ماه گذشته از میان ۱۸ شرکت معرفی شده برای بورس، ۱۵ شرکت مجوز لازم را کسب کرده‌اند. به گفته تحلیلگران حضور این شرکت‌ها در بازار بورس به شفافیت مالی هرچه بیشتر آنها کمک می‌کند و باعث می‌شود تا در بلند مدت به سوددهی نیز برسند.

معاون صندوق بازنشستگی کشوری در این باره می‌گوید: در راستای ایجاد ذخیره ارزش در سرمایه‌گذاری‌ها و حفظ ارزش دارایی بازنشستگان در بلندمدت، صندوق بازنشستگی کشوری در چهار ماهه اخیر برنامه عملیاتی را برای ساماندهی شرکت‌های تابعه در قالب سیاست‌های جدید به اجرا درآورده است. وی تاکید کرد: این سیاست به معنی فروش شرکت‌ها و سرمایه‌های صندوق نیست بلکه به منزله شفاف کردن بنگاه‌های اقتصادی و موظف شدن آنها به سودآوری و بازدهی است.

حسین خزلی کارشناس و فعال بازار سرمایه در این باره گفت: بازار بورس همواره باعث شفافیت، افزایش بهره‌وری و کارایی شرکت‌ها می‌شود. وقتی شرکت‌هایی مانند آستان، صندوق بازنشستگی و... که هیچ نظارت عمومی و مردمی بر آنها وجود ندارد و هر چند وقت یکبار یک مدیر جدید برای آنها منصوب می‌شوند، وارد بورس می‌شوند در معرض و قضاوت میلیون‌ها سهامدار، تحلیلیگر و رسانه قرار می‌گیرند و عملکرد آنها به صورت مداوم بررسی می‌شوند. این شرکت‌ها تاکنون فقط مجبور بودند به مدیران بالا سری خود جوابگو باشند، اما اگر وارد بورس شوند به صورت مداوم باید حسابرسی شوند.

بنیاد مستضعفان وارد بورس شود

وی ادامه داد: این شرکت‌ها زمانی که وارد بورس می‌شوند، ضمن اینکه سهامدار اصلی آن از این طریق تامین مالی می‌کند، باید به صورت شفاف عملکرد خود را گزارش دهند. شرکت‌هایی مانند بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید، بانک‌ها و صندوق بازنشستگی باید وارد بورس شوند، زیرا نه تنها به نفع اقتصاد کشور است بلکه به نفع سهامداران آن شرکت هم است.

بورسی شدن به نفع بازنشسته‌ها است

خزلی با بیان اینکه ورود شرکت‌های صندوق بازنشستگی به نفع بازنشسته‌ها نیز خواهد بود، تصریح کرد: من معتقدم که بورس ایران آنطور که باید شفاف نیست، اما تنها بازاری که بیشترین شفافیت را فعلا در ایران دارد همین بورس است. شفافیت درجه بندی دارد و هیچ بازار دیگری این حجم از نظارت و دخالت افکار عمومی و رسانه‌ها را در ایران ندارد. اما این بازار نسبت به استاندارد‌های جهانی فاصله زیادی دارد. هرچقدر اطلاعات دقیق‌تر و مستدل تری از شرکت‌ها اعلام شود طبیعتا این موضوع می‌تواند به شفافیت هرچه بیشتر بورس کمک کند.

 

منبع: رویداد ۲۴

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها