|
کدخبر: 118856

بورس بازان به هفته آینده بازار سرمایه لبخند بزنند!

هفته اول شهریور ماه بورس روی خوشی تا میانه هفته ندید، اما با ورود سهام صندوق پالایش یکم این روند بهبود پیدا کرد.

بورس بورس بازان به هفته آینده بازار سرمایه لبخند بزنند!

بورس در هفته اول شهریور ماه، قرمزپوش بود. ریزشی که نگرانی های بسیار زیادی را به دنبال داشت. اتفاق مهم این هفته بورس ورود صندوق پالایش یکم به مرحله پذیره نویسی بود.

 

دولت پس از تعلل‌های فراوان سهام خود در ۴ پالایشگاه را وارد به صورت صندوق ETF وارد بورس کرد. در اولین روز از ورود این سهام به بازار مردم بیش از ۵۷۰ میلیارد تومان سهام ETF دوم را خریداری کردند.

چرا صندوق دوم ETF پالایش یکم نام دارد؟

محمود گودرزی معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران در پاسخ به این سوال که علت نام گذاری صندوق دوم دولتی به نام "پالایش یکم" چیست؟ اظهار کرد: صندوق ها براساس این که متولیشان چه کسی هستند نام گذاری می شوند. به طوری که اگر توجه کنیم صندوق اول "دارا یکم" نام داشت به علت آنکه متولی آن وزارت اقتصاد و دارایی بود اما صندوق دوم سهام دولت در پالایشگاه ها از آنجایی که متولیش وزارت نفت است آن را "پالایش یکم" نام گذاری کرده اند در ادامه باید به این مسئله اشاره کرد که پذیره نویسی این صندوق ها قرار است تا پایان ۱۹ شهریور افزایش یابد.

او درباره نحوه تخفیف ۲۰ درصدی برای خرید سهام پالایش یکم گفت: برخی افراد فکر می‌کنند که منظور از ۲۰ درصد تخفیف اعمال شده بر اساس ۵ میلیون تومان است، ولی در اصل به ارزش دارایی‌های پالایشگاه‌ها باز می‌گردد و مطابق یونیت‌ها نیست یعنی به طور مثال قیمت هر یونیت یا هر واحد ۱۲ هزار تومان باشد خریدار آن را ۱۰ هزار تومان خریداری می‌کند.

 معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران اظهار کرد: افراد سهام ETF‌ها را می‌توانند تا سقف پنج میلیون تومان خریداری کنند به این معنی که اگر سهامداران دارا یکم را دو میلیون تومان خریده باشند پالایش یکم را فقط تا سقف سه میلیون تومان می‌توانند بخرند.

گودرزی در خصوص عدم حضور حقوقی‌ها در خرید صندوق پالایش یکم گفت: باید به این اشاره کرد که علت اصلی این مسئله آن است که این صندوق ها میزان خریداریشان پایین است و دومین دلیلش این است که ما می خواهیم به مردم جهت حضور در بازار سرمایه میدانی دهیم تا آن ها هم از لحاظ اقتصادی پیشرفت کنند.

او اظهار کرد: امیدواریم که اگر روند معاملاتی در این صندوق به نسبت قبل باشد میزان پذیره نویسی به ۵ هزار تا ۶ هزار میلیارد سهم می رسد، روز گذشته ارزش معاملات صندوق ETF دوم به ۵۷۰ میلیارد تومان رسید.

بازار سرمایه افت خواهد کرد؟

معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران در پاسخ به این سوال که آیا اتمام دوره ۱۰ روزه حمایت حقوقی ها از بازار سرمایه می تواند سبب اُفت بازارشود؟ اظهار کرد: با واژه ای که در چند ماهه اخیر تحت عنوان حمایت حقوقی ها از بازار سرمایه منتشر شده است موافق نیستم، در هفته ای که گذشت ما بیشتر شاهد حضور نهادهای حقوقی و صندوق ها بودیم ولی واقعیت این است که ما به هیچ کدام از نهاد های حقوقی نگفته ایم که کدام سهام را بخرید، آن ها خودشان بر اساس ارزیابی هایشان این کار را انجام دادند.

گودرزی گفت: اشخاص حقوقی همیشه در جهت پشتیبانی از بازار سرمایه حضور داشته اند و در جایی که لازم بوده آمدند و سهم های حاضر در بازار را حمایت کرده اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • علی ارسالی در

    حقوقی ها وقتی می بایست حمایت کنند حمایت نکردنند حالا قیمت سهام جذاب شده بز خری می کنند اسمش حمایت است لطفا به شعور مردم توهین نکنید مردم همه چیز می دانند
    ضمنا کف حمایت شاخص ۱۶۰۰۰۰۰ بوده وبرای این که این کف محکم شود هفتع آینده عرضه ها زیاد میشود اگر مجددا روی ۱۶۰۰۰۰۰ حمایت شد یعنی شاخص کف سازی کرده وزیر پایش محکم است مواظب باشید این هفته عرضه زیاد میشود

  • هاشم ارسالی در

    معمولا همیشه این طوری بوده کف حمایتی را شاخص لمس می کند شنبه از نیمه دوم عرضه ها زیاد میشود تا یکبار دیگر کف حمایتی تست شود که محکم است مواظب باشید که چهارشنبه اول وقت بهترین موقع خرید است

    • رضا ارسالی در

      شما که نمی دونی شنبه یکشنبه (تاسوعا عاشو را)تعطیله نمیخواد نظر بدی

  • ناشناس ارسالی در

    واقعا ک همینطوره هیچ گربه ای محض رضائ خد اموش نمی گیره حقوقی ها هم همینطور

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها