|
کدخبر: 112707

گسترش نیوز گزارش می‌دهد؛

امروز در بورس چه گذشت؟ (۹۹/۰۵/۰۶)

تابلوهای بازار بورس تهران امروز دوشنبه (۹۹/۰۵/۰۶) سرخپوش بودند و برخلاف رویه معمول این روزهای بازار سرمایه، ششم مرداد روز خوبی برای بورس نبود.

بورس امروز در بورس چه گذشت؟ (۹۹/۰۵/۰۶)

اخباری مبنی بر عرضه اولیه چندین نماد دولتی و غیردولتی در روزهای آینده ممکن است دوباره به بورس رونق ببخشد ولی طبق اظهارات کارشناسان این حوزه، اوضاع بازار بورس تهران کماکان (خصوصا برای تازه کارها) خطرناک و پرنوسان خواهد بود.

با وجود اینکه تقریبا در تمام طول روز نقشه بورس تهران به رنگ قرمز در آمده بود اما اخبار امیدوارکننده‌ای نیز مبنی بر ورود نمادهای جدید به این بازار هم شنیده شد. در کنار وعده دولتی‌ها برای ارائه سهام چند نماد دولتی، پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان هم نوید ورود ۲۰ نماد بورسی جدید به بازار سرمایه را داد. اما با توجه به این نکته که تاکنون برنده این شرایط ( سرازیر شدن نقدینگی جاری به بازار بورس) دولت بوده، حالا زمزمه هایی از تلاش برای ورود ایرانیان مقیم خارج از کشور به بازار سهام تهران نیز شنیده می‌شود که با وجود مشکلات تحریم اینترنت بین‌الملل و عدم دسترسی به کارگزاری‌های داخلی، این ایده کمی بعید به نظر می‌رسد.

بورس قرمزپوش شد

در شروع معاملات امروز بورس شاخص کل با ریزش ۳۸ هزار و ۸۵۹ واحدی به عدد ۱ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۲۲۶ واحدی رسید. با توجه به اینکه نیم ساعت از شروع معاملات بازار سرمایه می گذشت شاخص با ریزش قابل توجه‌ای روبه‌رو شد. کارشناسان احتمال می دادند در معاملات امروز بازار به تعادل برسد و در پایان معاملات شاخص بورس با ریزش اندکی بسته شود.

جزییات عرضه اولیه‌های این هفته بورس

زمان قطعی یازدهمین و دوازدهمین عرضه اولیه سال مشخص و مقرر شد ۶ و ۱۲ درصد از سهام توسعه مسیر برق گیلان و زر ماکارون چهارشنبه هفته جاری در فرابورس و بورس واگذار شود. بازار سهام این هفته علاوه بر واگذاری ۶ درصد از سهام توسعه مسیر برق گیلان در فرابورس، میزبان زر ماکارون هم است که بعد از لغو عرضه در ۷ خرداد و ۲۵ تیر انجام می‌شود.

نگاهی به عرضه‌های اولیه بورس در سال ۹۹

بدون شک سال ۹۹ برای بازار سرمایه تهران، سالی فراموش نشدنی و تاریخی است که کارشناسان بورس و اساتید اقتصادی سال‌ها در ارتباط با هجوم نقدینگی جاری در جامعه به بورس خواهند نوشت و این اتفاق بی‌سابقه را تحلیل خواهند کرد. یکی از شواهد اعداد و ارقام باورنکردنی حضور در بازار سرمایه، میزان مشارکت‌های چندین میلیونی در روند برگزاری عرضه‌های اولیه ده گانه (تا به امروز ۹۹/۰۵/۰۶) است.

جزییات جدید از دومین ETF دولتی

درحالی که نخستین ETF دولتی در سه بانک و سه بیمه عرضه شد و از بازدهی قابل توجهی برخوردار بود، آخرین اخبار حاکی از آن است که دومین ETF که متشکل از شرکت‌های پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران است، تا آخر ماه جاری عرضه خواهد شد.

بورس قرمز شد

شاخص کل بورس در نخستین ساعت معاملات و تا زمان تنظیم این خبر با رشد منفی ۴۵ هزار ۳۸۸ واحدی روبه‌رو شد. شاخص کل بورس امروز در نخستین ساعت معاملات با رشد منفی روبه‌رو شد و تا ساعت ۱۰ صبح (دوشنبه، ۶ مرداد) با رشد منفی ۴۵ هزار و ۳۸۸ واحدی روبه‌رو و به ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۶۹۷ واحد رسید.

عرضه اولیه؛ درد یا درمان؟

از زمانی که بورس رونق گرفته حرف و حدیث‌ها در خصوص کم بودن عمق بازار سرمایه و لزوم شدت گرفتن عرضه‌های اولیه نیز افزایش یافته است. پافشاری بر این موضوع که در هفته‌های اخیر نیز شدت گرفته از آن روی رخ می‌دهد که حجم بالای نقدینگی موجود در اقتصاد ایران در کنار تعداد زیاد افراد مشتاق به شرکت در فرآیند عرضه اولیه، ورود شرکت‌ها به بورس و فرابورس را به فرآیندی جذاب تبدیل کرده است.

۲۰ شرکت دیگر در راه بورس

پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان، در گفت‌وگویی با اشاره بر عملکرد مالی این نهاد در سال ۹۸ گفت: ۳۲ شرکت بورسی داریم و امسال ۲۰ شرکت دیگر بنیاد بورسی می‌شوند. رئیس بنیاد مستضعفان گفت: ۳۲ شرکت بورسی داریم امسال ۲۰ شرکت دیگر بنیاد بورسی می‌شود. وی بیان کرد: ۱۱۳۰۰ فقره از اسناد بنیاد علوی رایگان به محرومان داده شد و مجموع کل واگذاری‌های رسمی اسناد علوی ۹۲ هزار فقره است. ۱۰ هزار سند دیگر به زودی واگذاری میکنیم تا بیش از ۱۰۲ هزار سند علوی واگذار شده باشد.

نماد بورسی خودرو بازگشایی شد

در جریان معاملات امروز (دوشنبه) بورس نماد خودرو بازگشایی شد. در جریان معاملات امروز بازار سهام، نماد «خودرو» بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می‌شود. ایران خودرو به دلیل برگزاری مجمع عمومی و افشای اطلاعات گروه الف متوقف شده بود.

میزان ضرر فروشندگان سهام عدالت چقدر است؟

محاسبات آماری نشان می‌دهد ارزش پرتفوی سهام عدالت از فاز اول آزادسازی تا امروز به ۲۰ میلیون تومان رسیده است. با وجود این رشد جالب توجه، آن دسته از دارندگان سهام عدالت که در فاز اول، یعنی اوایل خرداد، ۳۰ درصد سهامشان را فروختند، ضرری ۵۰ درصدی را تجربه کرده‌اند به این معنی که سودی کاملا در دسترس را از کف داده‌اند. ارزش پرتفوی عدالت در تاریخ ۱۰ خرداد ۸ میلیون تومان برآورد می‌شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود اینکه کمتر از دو هفته به آزاد‌سازی ۳۰ درصد دوم از سبد سهام عدالت مانده، هنوز پرونده ۳۰ درصد اولیه به‌طور کامل بسته نشده است.

بورس در شوک باقی ماند

​شاخص کل بورس در روز دوشنبه ۶ مرداد و در پایان معاملات با رشد منفی ۱۹ هزار و ۶۹۴ واحدی همراه شد و به یک میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۹۱ واحد رسید.

ایرانیان مقیم خارج می‌توانند در بورس سرمایه‌گذاری کنند؟

چراغ سبز به ورود ایرانیان خارج از کشور به بورس نشان داده شده اما به نظر می‌رسد زیرساخت‌های آن هنوز به‌صورت تمام و کمال فراهم نیست و این گروه از ایرانیان برای سرمایه‌گذاری با مشکلاتی روبه‌رو هستند. دسترسی نداشتن به پنل‌های معاملاتی کارگزاری‌ها با اینترنت بین‌المللی از جمله این مشکلات است. مشکلی که با دسترسی به vpn داخلی قابل رفع است اما ممکن است موجب کندی معاملات آنان شود.

بورس تحت تاثیر سیگنال چینی

فعالان بازار سرمایه نیز مانند گروه‌های اجتماعی رویکرد‌های متفاوتی به سند همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین دارند. برخی معتقدند این سند به‌طور بالقوه می‌تواند تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه بگذارد و برخی دیگر مخالف این دیدگاه هستند. به هر حال باید تا زمان انتشار جزییات قرارداد صبر کرد زیرا هنوز اطلاعات کافی درخصوص این توافق در دسترس نیست.

تامین مالی از بازار سرمایه افزایش یافت

تامین مالی از طریق بازار سرمایه در فصل اول سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشدی ۴.۶ برابری یافته و به ۱۰۴.۵۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به تأمین مالی از طریق بازار سرمایه طی فصل اول سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ پرداخته و نوشته است: در فصل بهار امسال ۸۵.۱۹ هزار میلیارد تومان تأمین مالی سرمایه‌ای از طریق بازار سرمایه انجام شده است. این در حالی است که این رقم برای فصل نخست سال ۱۳۹۸ تنها ۹.۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

ارسال نظر