|
کدخبر: 109300

کدام سهام بورسی جذابیت قیمتی دارند؟

یک کارشناس بورس، گفت: فعالان بورس ترجیح می‌دهند روی سهام دولتی سرمایه‌گذاری کنند.

اقتصاد کدام سهام بورسی جذابیت قیمتی دارند؟

احسان رضاپور علت تغییرات شاخص بورس را اختلاف شاخص کل و شاخص هم‌وزن دانست و اعلام کرد: با مقایسه شاخص کل و شاخص هم وزن در سال ۹۸ و امسال میبینیم که یک عقب ماندگی بزرگ در شاخص کل نسبت به شاخص هم وزن از نظر بازدهی داریم و تجربه نشان داده که این دو در بازه زمانی بلند مدت به سمت هم میل می‌کنند. این میل از طریق افزایش یا کاهش هر کدام می‌تواند باشد.

وی، اقبال فعالان بازار به سهم‌های بنیادی را به این صورت شرح داد: چند وقتی است شرکت‌های بزرگ بازار نمادهای شاخص ساز شده‌اند و مورد توجه قرار گرفته‌اند. در چند هفته اخیر شاهد هستیم که توجه فعالان بازار سرمایه به شرکت‌های بنیادی و بزرگتر بازار بیشتر شده که اینها شامل صنعت فلزات اساسی و صنعت پتروشیمی و معدنی‌ها می‌شود. در این مقطع شاهد رشد بیشتر این گروه نسبت به سایر شرکت‌های کوچکتر بازار سرمایه هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه درباره علل اقبال به نمادهای دولتی، گفت: درحال‌حاضر شاخص کل مثبت‌ است ولی شاخص هم وزن رقم‌های پایینی ثبت می‌کند. این وضعیت در آینده هم ادامه خواهد داشت زیرا سهام شرکت‌های کوچکتر بازار بورس دیگر جذابیت قیمتی ندارند و با قیمت‌های دلاری امروز نمیتوان دلایل موجهی برای خرید آنها با دید کوتاه مدت داشت. به همین خاطر شرکت‌های بزرگتر به دلیل عقب ماندگی که داشتند و به واسطه این که قیمت دلار اثر بیشتری روی آنها دارد، همچنان پرتقاضا هستند.

وی هجوم نقدینگی را همچنان به سود بازار خواند و اظهارکرد: به دلیل افزایش شاخص در چند ماه اخیر از جذابیت کلی بازار کاسته شده ولی ممکن است هجوم نقدینگی و افزایش بیشتر قیمت دلار در ماه‌های آینده و گشایش‌های دیگر به سودآوری شرکت‌ها کمک کند.

رضاپور حمایت‌های دولتی از بازار بورس را علت رونق سهم‌های خاص بیان کرد و عنوان کرد: فعالان بازار سرمایه نیم نگاهی به etf‌های دولت و صنایع در شرف واگذاری دارند. اما حمایت‌ها از بازار سرمایه است که منجر به حفظ رونق این بازار می‌شود. با توجه به رویکرد حاکمیت اقتصادی کشور و توجهی که به اهمیت و جایگاه بازار سرمایه شده، انتظار می‌رود که جهت گیری سیاست‌ها به سمتی باشد که به سود شرکت‌ها منجر شود و بتواند رونق را حفظ کند. طبیعتاً به واسطه اینکه فعالان بازار سرمایه معتقدند سهامی که برای دولت است، مورد حمایت دولت قرار میگیرد و ترجیح می‌دهند روی اینها سرمایه‌گذاری کنند تا حتی اگر فشار فروش افزایش پیدا کرد، حمایت منابع دستوری روی این سهم‌ها فعال تر باشد و نقدشوندگی بهتری داشته باشند. به همین دلیل معاملات این دسته شرکت‌ها بهتر انجام می‌شود. البته اصلاح ساختار این شرکت‌ها و افزایش سرمایه شان نیزدلایل موجهی برای اقبال بازار است.

این کارشناس سرمایه با اشاره روند بازار در سال‌های قبل، عنوان کرد: در سال‌های قبل سهام شرکت‌های کوچک بازار رشد زیادی داشتند، در حالی که شرکت‌های بنیادی و شاخص ساز امروز به دلیل بازده کمتر، رشد نمیکردند در نتیجه شاخص کل هم بازدهی کمتری داشت، در حالی که شاخص هم وزن بازدهی خوبی می‌داد. شرکت‌های بنیادی متعادل معامله میشدند در حالی که شرکت‌های کوچک بازار رشد داشتند و شرکت‌های بزرگ تنها نظاره گر این داستان بودند. امروزه سهام بسیاری از این شرکت‌ها دلایل موجه بنیادی ندارند و بیشتر به گرایش بازار به واسطه کاهش ارزش پول ملی و حذف چهار صفر و رخدادهای روانی این چنینی رشد یا ریزش دارند که اینها دلایل موجهی برای سرمایه‌گذاری در تمام شرکت‌ها نیست.

وی در آخر به افرادی که وارد بورس می‌شوند توصیه کرد از فشار روانی رخدادها فاصله بگیرند و با توجه به وضعیت سودآوری شرکت‌ها سرمایه‌گذاری بلند مدت انجام دهند.

منبع: جام جم آنلاین
  • ناشناس ارسالی در

    عزیزان گرامی که شاید اغلب شما کل اندک سرمایه خود را در بورس سرمایه گزاری کرده باشید تا درآینده با سود آن نیازهای مالیتان را برطرف کنید شرکت‌های تولیدی و سرمایه گزاریهایی که سهام این شرکت‌ها را دارند اگر بزرگ باشند و دولتی که مورد حمایت دولت‌ها هستند و اگر هم خصوصی باشند بواسطه مدیریت های خصوصی که هزینه ریخت و پاش کمتری دارند و همچنین برنامه های صادراتی شان که تحریمی هم نیستند با رشد قیمت دیگر بازارها مانند ارز و طلا... و... بدلیل ارزش افزوده دارایی هایشان مشمول رشد می‌گردند و از طرفی ریسک کمتری نیز دارند چرا که تنها دغدغه مدیران و سهامداران عمده این شرکت‌ها محدود به شرکت خودشان است و اغلب آنها در بازار صعودی یکی دوماه اخیر بعنوان مثال دارویی ها عقب ماندگی رشد ارزش سهام داشتن که میل به جبران آن دارند و ممکن است با اقبال مواجه شوند اما این بدان معنی نیست که شرکت‌های بزرگ مانند بانکی و معدنی و پتروشیمی و.... و... رشد نخواهند داشت و باید گفت دارایی‌های این شرکت‌ها نیز با رشد دیگر بازارها مشمول رشد ارزشی خواهند شد و چه بسا در یک مدت معین بیشتر هم باشد از مجموع این تحلیل ها و نکته مهمی مانند صعودی شدن بورسهای جهانی می‌شود نتیجه گرفت که ارزش ذاتی بیش از 70 درصد شرکت‌ها بیشتر از قیمت فعلی سهامشان است و هنوز جای رشد دارند در مقابل نگهداری ریال روز به روز با کاهش ارزش مواجه می‌گردد پس عزیزان باید دید بلند مدت خود را به بازار تقویت کنید و براحتی و با دیدن قرمز شدن ارزش سهمتان شتابزده اقدام به فروش نکنید چون این شتابزدگی در کلیت بازار تاثیر گذاشته و جو روانی آن باعث ریزش دیگر سهم ها نیز می‌گردد و در نهایت فقط زیان خود را افزایش داده اید نگهداری سهم یعنی سرمایه گذاری و با توجه به تورم جهانی نه ایران در بلند مدت ارزش دارایی شما بیش از انتظارتان خواهد بود و آن موقع ریال شما بی ارزش تر شده و افسوس خواهید خورد که چرا اینقدر راحت سهمتان را فروخته اید که دیگر هم فایده ای ندارد و تازه باید از صفر شروع کنید اگر امروز قدری از ارزش سهمی که خریده اید کم شود زمینه جهش آن در آینده است پس باید با صبر و تامل و عدم فروش شتابزده در انتظار روزهای خوش آینده و رضایت بخش باشید امیدوارم ایرانیان عزیز و هموطنم ضمن پرسود بودن مشمول برکت خداوند گردند و به جایگاهی که شایسته عزت ایرانی است برسند

  • ناشناس ارسالی در

    تحلیلای ناقصی میکنین علت با ارزش شدن سها مای بنیادی رو تو حجم مبناشون جستجو کنین ون حجم نقدینگی و به طبعش حجم معاملات بال ا رفته حجم مبنای شرکتای بزرگ راحت ر میشه و پنج درصدو میخورن در حالی که سالای ق بل به علت پر نشدن حجم مبناشون گرایش به س مت شرکتای کوچکتر بود

ارسال نظر