|
کدخبر: 103707

فروش سهام عدالت به بانک‌های بی‌عدالت

در حالی که وضعیت شاخص بورس طی روزهای اخیر صعودی بوده اما براساس اظهارات برخی سهامداران، بانک‌ها در فروش سهام عدالت مشتریان خود احتمالا ارزان فروشی می‌کنند که این مسئله موجب اعتراض آنها شده است.

بورس فروش سهام عدالت به بانک‌های بی‌عدالت

دارندگان سهام عدالت در روز‌های ششم تا سیزدهم خرداد ماه فرصت داشتند که به بانک صاحب حساب و شماره شبا ثبت شده در سامانه سهام عدالت مراجعه کنند و فرم فروش سهام خود را تکمیل کنند.

سهامداران از این طریق مسئولیت فروش ۳۰ درصد از سهام خودشان را به بانک‌ها سپردند؛ اما برخی از کسانی که درخواست فروش خود را ثبت کرده‌اند معترض هستند.

از آخرین زمان برای ثبت درخواست فروش سهام عدالت از طریق بانک بیش از یک هفته می‌گذرد و عدم واریز وجه حاصل از فروش آن برای متقاضیان موجب اعتراض آنها شده است.

تاخیر در واریز پول فروش سهام عدالت

اظهارات برخی از مخاطبان را در این جا بخوانید:

«ما سهام عدالت خودرا به بانک ملی فروختم ۳۰درصد کی پول واریز میشه تا نفروخته بودیم همش اخبار میکفت بفروشی حال که فروختیم پس کی پول واریز میشه».

« بنده ۶ خرداد از سایت بانک ملت اقدام به فروش کردم ولی از پول خبری نیست.لطفا راهنمایی کنید از کجا میتونم پیگیر بشم؟».

«من درخواست فروش سهام عدالت بانک کشاورزی دادم چرا واریز نمیکنن».

«بانک ملت کی واریز میکنه نیاز نداشتیم نمیفروختیم که».

«سهام عدالت فروختم مال بانک ملی هست کیه به حسابم واریز می‌شود».

«من هفتم خرداد به بانک کشاورزی سفارش رو پر کردم ولی هنوز واریز نشده»

حسین فهیمی، سخنگوی ستاد راهبری سهام عدالت در این خصوص گفت: از بین ۹۰۰ میلیارد تومان ثبت سفارش فروش سهام عدالت تا آخر وقت دوشنبه ۱۹ خرداد، ۶۲۳ میلیارد تومان به فروش رفته بود.

وی در پاسخ به این سوال که این پول‌ها چه زمانی به حساب سهامداران واریز می‌شود، گفت: بخشی از این سهام به این علت که کارگزار باید شرایط بازار را بسنجد، باعث ضرر و زیان عرضه‌کننده نشود، حواسش به ناظر باشد و با در نظر گرفتن تمام شرایط مانند یک خلبان هواپیما تصمیم بگیرد که به چه نحوی و چه زمانی سهام را بفروشد، هنوز به فروش نرفته است. در هر صورت این سهام باقیمانده نیز به فروش می‌رود و به‌تدریج به حساب سهامداران واریز می‌شود.(مهر)

چرا نصف پول فروش ۳۰ درصد سهام عدالت واریز شده است؟

اما مسئله مهم‌تر از دیر واریز کردن پول فروش سهام عدالت مبلغ پایین آن است که به نظر می‌رسد بانک‌ها با اختیاراتی که از سهامداران گرفته‌اند به نوعی چوب حراج به سهام عدالت مشتریان خود زده‌اند.

این ارزان فروشی در حالی رخ داده است که شاخص بورس روزهای صعودی خود را پشت سر می‌گذراند و از سوی دیگر در سبد سهام عدالت ۳۶ شرکت بورسی حضور دارند.

آیا در روزهای اخیر سهام همه این ۳۶ شرکت کم ارزش شده‌اند و در روزهای سبز بورس این شرکت‌ها منفی بوده‌اند؟

طبق اظهارات مخاطبان بانک‌ها حدود نصف ارزش ۳۰ درصد سهام عدالت را به حساب مردم واریز کرده‌اند، پیام برخی از مخاطبان را در اینجا بخوانید:

«ارزش سهام من۴۰۰تومن هستش.داخل خودسایت قیمت اصلیش رو زده۷ملیون. بعداز ۱۰روز بانک ملی برای من ۹۰۰تومن واریز کرده ۳۰درصد از ۷ملیون میشه۹۰۰تومن یعنی هیچکس پاسخگو نیستش.»

«سهام من ۴۹۲ تومن هست پس چرا بانک ملی برام ۱۱۴۰ واریز کرده؟؟ لطفا پاسخ دهید»

«ارزش فروش ۳۰درصد از سهام عدالت بین ۱/۹۰۰تا ۲میلیون است که به حساب ریخته شده است از طریق بانک ملی جرا برای همسر من ۱/۱۰۰میلیون تومان واریز شده است»

«بانک ملت ۳۰ درصد سهام ۵۳۲ هزار تومانی را حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومن میشده را یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومن واریز کرده»

مردم در بانک‌ها چه وکالتنامه‌ای را امضا کرده‌اند؟

براساس گزارش خراسان، در بند ۷ این وکالت‌نامه فروش سهام عدالت در بانک‌ها آمده است: «این‌جانب حق هر گونه اعتراض در خصوص سهام انتخابی برای فروش به موجب این درخواست، زمان فروش سهام و روش انتخابی، …قیمت فروش سهام و هزینه‌های قانونی کسر شده برای فروش سهام را از خود سلب و ساقط می‌کنم».

این بند به بانک این اختیار را داده که سهام مردم را با قیمتی که خود تشخیص می‌دهد بفروشد و سهامدار نیز حق اعتراض را به موجب این بند از خود سلب کرده است.

به نظر می‌رسد که بانک‌ها برای فروش سهام عدالت با امضا گرفتن از سهامداران قدم خود را محکم برداشته‌اند و در این جا مسئولان سازمان خصوصی‌سازی باید پاسخگو باشند.

منبع: تجارت نیوز
  • نادر ارسالی در

    باسلام اخه تا کی بی عدالتی واقعا حق این مردم بی ادعا این است هر کس بتواند از مرد م بدزدد

  • ناشناس ارسالی در

    فروش سهام عدالت یک اشتباه بزرگ است آنها با تولید وخلق پول faik اقتصاد را نابود و پول واقعی مردم را به راحتی به جیب میزنند

  • بهزاد ارسالی در

    مطمینن بانکهاباهمکاری دولت یاخودبانکهابه تنهایی پول مردموبالامیکشن براهمه نصف۳۰د رصدرودارن واریزمیکنن لعنتیای دزد...لطفاد ولت پیگیری کنه

  • محمد ارسالی در

    خوبه خداروهم درنظر بگیرید ،در این شرایط کرونایی و اوضاع اقتصادی داغون و کسب و کارهای بی رونق درست نیست از جیب مردم دزدی کنید،مطمئنم ک صدای ما به جایی نمیرسه،بانک ها و دولت از یه چاه اب میخورن

  • سلمان ارسالی در

    سلام من سهامم 924 هزارتومن هست و ارزشش تقریبا 15 میلیون زده تو سایت ولی بانک کشاورزی بعد از ده روز برام 530 هزار تومن ریخته یعنی دزد تر از بانکهای ما تو دنیا وجود نداره چرا دولت پیگیر این همه دزدی نیست. قوه قضائیه باید حق مردم از این دزدان کثیف بگیره

  • محمد ارسالی در

    لعنتیای دزد

  • ناشناس ارسالی در

    آخه ، چی بگی که نگفتنش بهتر باشه ؟ دریک کشوراسلامی مایه ننگ هست که همه درحال حق کشی مظلوم هستند ازبانک ها گرفته تا الباق ی ....!

  • ن ارسالی در

    ازبانک کشاورزی دزدتر نیست

  • حامد حاجیونددورود ارسالی در

    بانک تجارت رو کی میدن کسی میدونه بانک تج ارتم این کارو میکنه بنظرتون اخه کارمندش گفت ۲۶۰۰ توحسابته من ازش فیلم مخفی گرفتم این حرف رو زده

  • ناشناس ارسالی در

    حق کارگر خوردن نداره پس میدید دزدا

  • ناشناس ارسالی در

    بانک کشاورزی دزدتر از همه بانکا هستش

  • مهدی ارسالی در

    ازبانک گشاورزی دزدتر نداریم سهم من ۱ملیونی واسه من ۱۴۰۰ریخته کگه ۳۰درصدش این میشه دزدای بیشرف خون ملتو دارن میخورن

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها