|
کدخبر: 101542

معدنی‌ها در بورس چگونه بودند؟

بورس تهران نخستین هفته کاری خرداد ماه را با افت حدود ۵ درصدی شاخص کل به اتمام رساند.

بورس معدنی‌ها در بورس چگونه بودند؟

در حالی انتشار خبرهایی از آزادسازی سهام عدالت از مهم‌ترین دلایل اصلاح قیمت سهام در هفته منتهی به ۷ خردادماه بود که این مسئله سبب شد تا عمدتا گروه‌هایی که بیشترین سهم را در پرتفوی سهام عدالت داشتند، بیشترین کاهش را تجربه کنند. از این رو در هفته مورد بررسی در میان کامودیتی‌ها، بیشترین افت قیمتی سهام به معدنی‌ها با کاهش هفتگی ۶.۸ درصدی رسید. فلزات اساسی نیز در این هفته با افت ۶.۳ درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود مواجه شدند.

همانطور که عنوان شد اصلی‌ترین دلیل افت قیمت سهام این گروه‌ها مباحث مربوط به سهام عدالت بود. در ابتدای کار سیاست‌گذار صحبت از بحث فروش ۲۰ درصد از پرتفوی سهام عدالت از ۶ ماه آینده می‌کرد، اما به یکباره تصمیم تغییر کرد و اعلام شد کلیه دارندگان سهام عدالت که قصد فروش قسمتی از سهام خود را دارند، می‌توانند از روز سه‌شنبه مورخ ۶ خرداد۹۹ به شعب بانک‌هایی که قبلا در آن دارای حساب بانکی بوده و شماره شبای آن حساب را به سازمان خصوصی‌سازی معرفی کرده‌اند، مراجعه و با تکمیل فرم‌های مربوطه نسبت به تکمیل سفارش فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت خود و تعهدنامه مربوطه، اقدام کنند. به این ترتیب مقرر شده مشمولانی که روش مدیریت مستقیم را برگزیده‌اند از تاریخ ۱۰ خرداد۹۹ بانک‌ها از طریق کارگزاری‌های خود یا کارگزاری‌های طرف قرارداد، به‌تدریج نسبت به فروش سهام متقاضیان در بورس اقدام و وجوه حاصله را در قالب توافق شده به حساب آنها واریز خواهند کرد.

در این میان، بورس‌بازان نیز که از مدت‌ها قبل با نگاهی منفی به اثرگذاری آزادسازی سهام عدالت بر معاملات بازار سهام می‌نگریستند، بار دیگر پیش‌واکنشی نشان دادند و عمدتا در گروه‌های بزرگ بازار اقدام به فروش کردند. نتیجه این امر کاهش ۵درصدی شاخص کل بورس در هفته گذشته و افت شاخص‌های گروه‌های بزرگ بازار از جمله معدنی‌ها و فلزی‌ها بود. همانطور که در جدول زیر مشاهده می‌شود، بخش عمده‌ای از شرکت‌های فعال در گروه‌های معدنی و فلزی، درصد بالایی از سهام را به سهام عدالت اختصاص داده‌اند. در این میان ۲۱درصد از سهام چادرملو و ۱۱درصد از سهام گل گهر به پرتفوی سهام عدالت تعلق دارد. با احتساب میزان سرمایه ۵۵.۵میلیارد ریالی «کچاد» یعنی ۱۱میلیارد و ۶۵۵میلیون سهم این شرکت به سهام عدالت اختصاص دارد. در همین راستا «کگل» نیز با احتساب سهم ۱۱درصدی در این پرتفوی، ۸میلیارد و ۱۸۴میلیون سهم را به عدالت اختصاص داده است.

در میان نمادهای فلزی نیز ۳۰درصد از سهام «فولاد» و ۳۰درصد از سهام «فخوز» در اختیار سهام عدالت است. به عبارت دقیق تر ۶۲میلیارد و ۷۰۰میلیون سهم فولاد مبارکه و حدود ۵میلیارد و ۷۱۵میلیون سهم فولاد خوزستان در این سهام قرار دارد. در همین راستا ۳۷درصد از سهام «فملی» نیز به سهام عدالت اختصاص داشته و بیشترین سهم در این گروه را فولاد آلیاژی ایران به خود اختصاص داده که ۳۹درصد از کل سهام این شرکت خواهد بود.

البته در این راستا اردشیر سعد محمدی، مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس ایران در خصوص وجود سهم این شرکت در پورتفوی سهام عدالت عنوان کرد: سهام عدالت دارایی با ارزشی است و در نظر داشته باشید که این سبد از سهام شرکت‌های بنیادی از جمله شرکت ملی مس تشکیل شده است. نکته دیگر اینکه، شرکت طرح‌های توسعه‌ای را در بازار ارائه داده است که حدودا تا یکی دو سال آینده در مدار تولید قرار می‌گیرند.

وی تاکید کرد: شرکت ملی مس، یک سری طرح‌های جدید برای سرمایه‌گذاری دارد که نرخ بازگشت سرمایه آن بسیار خوب و بالا است و ارزش سرمایه‌گذاری دارد؛ همچنین، در حال هماهنگی هستیم تا بتوانیم برخی از این طرح‌ها را از محل افزایش سرمایه داشته باشیم. این موضوع سبب می‌شود تا سهامداران در آینده شرایط بسیار بهتری داشته باشند.

نگاهی دقیق تر به عملکرد معدنی ها

همانطور که عنوان شد شاخص گروه معدنی فعال در بورس هفته گذشته را با کاهش ۶.۸درصدی سپری کرد. در این میان هر چند آخرین روز کاری هفته یعنی چهارشنبه شاهد بهبود نسبی وضعیت بازار بودیم و رشد اندک قیمت ها، تا حدودی از میزان زیان کاست، ولی بازهم عملکردی منفی در کارنامه نخستین هفته خردادماه این گروه ثبت شد.

در این میان از ۱۰نماد فعال در گروه، ۴ نماد با رشد قیمت و ثبت بازدهی مثبت به کار خود پایان دادند. به طوریکه باما توانست سودی بالغ بر ۱۵.۷۴درصد را در مقیاس هفتگی کسب کند. معدنی دماوند نیز با ثبت بازدهی ۱۳.۸۳درصدی در این هفته، سود خود از ابتدای امسال تا کنون را به بیش از ۱۵۷درصد رساند. معادن منگنز ایران نیز با ثبت بازدهی ۷.۲۹درصدی از دیگر نمادهای مثبت گروه بود. در همین راستا معادن بافق ایران نیز توانست بازدهی ۰.۵۱درصدی را به نمایش گذارد.

در این راستا «کاما» هفته گذشته گزارش عملکرد ماهانه خود را منتشر کرد. طبق این گزارش باما توانسته است در دوره یک ماهه اردیبهشت بالغ بر ۳۱.۷میلیارد تومان درآمد از فروش محصولات خود کسب کند که این میزان فروش، درآمد شرکت از ابتدای سال ۹۹ را به ۶۷میلیارد تومان رسانده است.

معادن منگنز ایران نیز در همین یک ماه اردیبهشت بالغ بر۱۲.۳میلیارد تومان درآمد داشته است. ضمن اینکه میزان تولید شرکت در این ماه افزایش داشته که شرکت رشد مزبور را ناشی از اتمام فاز اول باطله برداری معدن شاکی عنوان کرده و تاکید داشته که تا پایان سال پیش‌بینی می‌شود، حدود ١۵ درصد از سهم تولید محصول اصلی شرکت(سنگ منگنز دانه بندی) از محل عملیات استخراج از معدن مذکور تامین خواهد شد. همچنین «کمنگنز» در روز سه شنبه ۲۷خردادماه ساعت ۹صبح شاهد برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه خواهد بود. مجمع مزبور در شهر اصفهان برگزار خواهد شد.

در میان دوقلوهای سنگ آهنی نیز هر چند چادرملو با زیان ۱۰.۶درصدی طی هفته گذشته مواجه شد، ولی همچنان بازدهی مثبت بیش از ۲۳درصدی در کارنامه این شرکت طی امسال ثبت شده است. «کچاد» نیز هفته گذشته گزارش عملکرد ماهانه خود را روانه سایت اطلاع رسانی کدال کرد. این شرکت در اردیبهشت ماه به فروشی بالغ بر ۷۸۲میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان دست یافته که این امر درآمد شرکت طی ۲ماه نخست سال ۹۹ را به بیش از یک هزار و ۲۰۰میلیارد تومان رسانده است. این در حالی است که درآمد «کچاد» طی دوره یک ماهه مشابه سال قبل (اردیبهشت ماه ۹۸) بالغ بر ۶۹۴میلیارد تومان بوده است.

فلزی‌ها چه عملکردی داشتند؟

رصد عملکرد گروه فلزی فعال در بوس نیز همانطور که عنوان شد با کاهش ۶.۳درصد شاخص گروه طی هفته گذشته همراه بود. این در حالی است که با وجود جو منفی حاکم بر بازار سهام و گروه فلزی، نماد صنعتی سپاهان توانست با ثبت بازدهی قابل توجه در حدود ۱۴درصدی همراه شود. این نماد هفته گذشته نیز گزارش عملکرد ماهانه خود را روانه کدال کرد که با میزان فروش مناسبی همراه بود. به این ترتیب «فسپا» در دوره یک ماهه منتهی به پایان اردیبهشت ماه سال ۹۹، بیش از ۱۲۹میلیارد تومان درآمد از فروش محصولات خود کسب کرده در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۳۴درصد رشد نشان می‌دهد. میزان فروش «فسپا» در اردیبهشت ماه سال ۹۸ بالغ بر ۹۶میلیارد تومان بوده است.

«فملی» نیز دیگر نمادی بود که گزارش عملکرد خود برای اردیبهشت ماه را با فروش ۲هزار ۷۷۵ میلیارد تومانی منتشر کرد. بر این اساس «فملی» در دو ماهه نخست امسال در مجموع موفق به فروش ۳هزار و ۴۳۳ میلیارد تومان شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۱۲ میلیارد تومان بیشتر فروش داشته است. یادآور می‌شود این رشد فروش ۱۰درصدی شرکت در حالی به‌دست آمده است که قیمت جهانی مس در دو ماهه امسال نسبت به دو ماهه سال گذشته (۹۸) به میزان ۱۲۷۳ دلار کاهش داشته است.

فولاد مبارکه نیز در حالی فروش اردیبهشت ماه را با رقمی بیش از ۵هزار و ۱۶۰میلیارد تومانی منتشر کرد که فروش «فولاد» در مدت مشابه سال قبل بالغ بر ۳.۵هزار میلیارد تومان بوده است. این افزایش فروش ۴۶درصدی در حال رخ داده که «فولاد» هیچ فروش صادراتی در سال ۹۹ نداشته است. به این ترتیب شرکت طی دوماهه نخست امسال بالغ بر ۷.۷میلیارد تومان درآمد از فروش محصولات خود کسب کرده است.

منبع: معدن ۲۴

ارسال نظر