|
کدخبر: 313689

بیمه مسافرتی/سفر/سفارت خانه

شرایط دریافت بیمه مسافرتی / آرامش سفر با داشتن بیمه

اما قبل از ورود به بررسی پوشش‌های بیمه مسافرتی لازم است از شرایط عمومی بیمه نامه مسافرتی آگاهی پیدا کنیم تا در زمان مقتضی بتوانیم از پوشش‌های بیمه مسافرتی بهره مند گردیم.

بانک و بیمه شرایط دریافت بیمه مسافرتی / آرامش سفر با داشتن بیمه

بیمه مسافرتی به عنوان یک ابزار حمایتی در سفرهای شما، به ایجاد آرامش و اطمینان بیشتر حین سفر کمک می‌کند. در این مطلب، با مفاهیم و اهمیت بیمه مسافرتی آشنا شده و به بررسی مزایا، نحوه انتخاب و تفاوت‌های آن با دیگر انواع بیمه‌ها می‌پردازیم.

به صورت کلی می‌توان گفت بیمه مسافرتی خسارت‌های ناشی از حوادث احتمالی بیمه‌گزاران را در مسافرت‌های خارجی و داخلی را جبران می‌کند. بیمه مسافرتی برای دریافت ویزا از بعضی سفارت‌خانه‌ها نیز الزامی است. با توجه به اختلاف نرخ ارز در کشور ما و اکثر کشورهای خارجی، هزینه‌های درمان در این کشورها بسیار گران بوده و خرید بیمه مسافرتی قبل از آغاز سفر بسیار به‌صرفه است.

بیمه مسافرتی چیست؟

در شرکت‌های بیمه، بیمه‌ها به دو بخش اشخاص و اموال تقسیم می‌گردند که هر یک از این دو بخش زیر شاخه‌های خود را دارند. بیمه درمان مسافرتی یکی از زیرشاخه‌های بیمه اشخاص بیمه درمان می‌باشد. در این نوع بیمه‌نامه (بیمه درمان و حوادث مسافرتی) بیمه شده در سفرهای خود از پوشش‌های درمانی که در صورت بروز حادثه و یا بیماری ایجاد شوند، بهره‌مند می‌گردد. در واقع چنانچه در طول مدت سفر، مسافر به دلیل بیماری یا حادثه نیاز به مراقبت پزشکی پیدا کند این نوع بیمه‌نامه با پوشش‌های متعددی که دارد بهترین بیمه‌نامه برای مسافر محسوب می‌شود. در این بیمه‌نامه به دلیل ذات سفر که به صورت گروهی و انفرادی صورت می پذیرد پوشش‌های بیمه‌ای فراگیری وجود دارد که سقف خدمات این پوشش‌ها به ترتیب ۱۰۰۰۰ یورو، ۳۰۰۰۰ یورو، ۵۰۰۰۰ یورو و با ۷۰۰۰۰ یورو می‌باشد که در این مطلب به بررسی این پوشش‌ها در بیمه‌های درمان مسافرتی که عامه مردم آنرا به نام بیمه مسافرتی می‌شناسند می‌پردازیم.

اما قبل از ورود به بررسی پوشش‌های بیمه مسافرتی لازم است از شرایط عمومی بیمه نامه مسافرتی آگاهی پیدا کنیم تا در زمان مقتضی بتوانیم از پوشش‌های بیمه مسافرتی بهره مند گردیم.

منطقه بندی بیمه‌های مسافرتی:

در بیمه‌های مسافرتی سراسر نقاط دنیا به ۴ منطقه کلی تقسیم‌بندی می‌گردد. در بیمه مسافرتی نام کشور مبدا ذکر نمی‌گردد بلکه منطقه مورد سفر در بیمه‌نامه ذکر می‌شود به این معنی که بیمه‌شده در تمامی آن منطقه جغرافیایی تحت پوشش بیمه مسافرتی می‌باشد. این مناطق به ترتیب گستره آنها عبارتند از:

الف) منطقه اول: سراسر نقاط دنیا

با این بیمه نامه مسافرتی مسافر در هر نقطه از دنیا تحت پوشش بیمه‌های مسافرتی قرار دارد. برای خرید این نوع بیمه نامه مسافر می‌بایست یکی از کشورهای کانادا ، آمریکا و ژاپن را انتخاب نماید و می‌توانید به سراسر دنیا از جمله این سه کشور سفر کنید. انتخاب سقف پوشش بنا به تشخیص خود مسافر می باشد که مسافر می‌تواند برای خود دست کم بیمه نامه‌ای با سقف ۵۰.۰۰۰ یورو و حداکثر سقف ۷۰.۰۰۰ یورو را خریداری نماید. در نتیجه شخصی که قصد سفر به کشور کانادا را دارد و بیمه مسافرتی کانادا یا آمریکا و ژاپن را خریداری می‌کند، در واقع در سراسر جهان تحت پوشش بیمه مسافرتی قرار دارد.

ب) منطقه دوم: سراسر نقاط دنیا بجز آمریکا ،کانادا و ژاپن

همانگونه که از زون بندی آن متوجه می‌شویم این بیمه نامه مسافرتی در سراسر نقاط دنیا بجز سه کشور نام برده معتبر می‌باشد. حداقل سقف بیمه‌ای برای این منطقه مسافرتی ۳۰.۰۰۰ یورو و حداکثر ۷۰.۰۰۰ یورو می باشد.

پ) منطقه سوم: بیمه مسافرتی شنگن

برای انواع سفر تفریحی و توریستی، تحصیلی یا کاری به حوزه شینگن خرید بیمه مسافرتی شینگن اجباری بوده و برای اخذ ویزا حتما باید به سفارت مورد نظر بیمه مسافرتی شینگن معتبری ارائه گردد. بیمه مسافرتی حوزه شنگن فقط در کشورهای حوزه شنگن معتبر بوده و حمایت کننده مسافر می‌باشد. در زمان خرید این بیمه نامه کافیست که یکی از کشورهای عضو حوزه شنگن را انتخاب نماییم که البته انتخاب این کشور اصولا همان کشوری خواهد بود که از آن کشور وارد حوزه شنگن می‌شویم. کمترین سقف پوشش بیمه ای این منطقه ۳۰.۰۰۰ یورو و بیشترین سقف پوششی ۷۰.۰۰۰ یورو می باشد.

همانگونه که از زون بندی آن متوجه می‌شویم این بیمه نامه مسافرتی در سراسر نقاط دنیا بجز سه کشور نام برده معتبر می‌باشد. حداقل سقف بیمه‌ای برای این منطقه مسافرتی ۳۰.۰۰۰ یورو و حداکثر ۷۰.۰۰۰ یورو می باشد.

پ) منطقه سوم: بیمه مسافرتی شنگن

برای انواع سفر تفریحی و توریستی، تحصیلی یا کاری به حوزه شینگن خرید بیمه مسافرتی شینگن اجباری بوده و برای اخذ ویزا حتما باید به سفارت مورد نظر بیمه مسافرتی شینگن معتبری ارائه گردد. بیمه مسافرتی حوزه شنگن فقط در کشورهای حوزه شنگن معتبر بوده و حمایت کننده مسافر می‌باشد. در زمان خرید این بیمه نامه کافیست که یکی از کشورهای عضو حوزه شنگن را انتخاب نماییم که البته انتخاب این کشور اصولا همان کشوری خواهد بود که از آن کشور وارد حوزه شنگن می‌شویم. کمترین سقف پوشش بیمه ای این منطقه ۳۰.۰۰۰ یورو و بیشترین سقف پوششی ۷۰.۰۰۰ یورو می باشد.

حوزه شینگن شامل ۲۶ کشور اروپایی است که توافقنامه شینگن را امضا کرده‌اند و بین آنها یک منطقهٔ مشترک با قوانین و ضوابط مشترک برای تردد شکل داده‌اند. کشورهای حوزه شیگن عبارتند از اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن‌اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و سوئیس. هدف اصلی از تشکیل حوزه شنگن، ایجاد فضایی مشترک برای آزادی حرکت شهروندان کشورهای عضو و حرکت آسان‌تر میان آنها است.

ج) منطقه چهارم: حوزه میدلیست و حوزه خلیج فارس

این منطقه شامل کشورهای عراق، ترکیه، ارمنستان، گرجستان، آذربایجان، روسیه و همه کشورهای حوزه خلیج فارس می‌باشد که کمترین پوشش بیمه‌نامه که مسافر در این حوزه برای خود می تواند تهیه نماید ۱۰۰۰۰ یورو و بیشترین سقف پوشش ۷۰.۰۰۰ یورو می‌باشد. در این حوزه کشور هایی مانند روسیه و گرجستان و قطر و عمان داشتن بیمه مسافرتی را اجباری نموده‌اند و مسافر در هنگام ورود به این کشورهای ملزم به ارائه بیمه مسافرتی معتبر می‌باشد. جهت خرید آنلاین بیمه مسافرتی معتبر می‌توانید به وب‌سایت بیمه مسافرتی دات کام مراجعه کنید.

لازم به ذکر است که داشتن بیمه مسافرتی برای اخذ ویزا و ورود به کشورهای چین، تایلند و کشورهای اروپایی غیر عضو شنگن نیز اجباری می‌باشد.

زمان خرید و اعتبار بیمه مسافرتی:

در بیمه مسافرتی تاریخ شروع و پایان سفر ذکر نمی‌گردد بلکه فقط تعداد روز سفر درج می‌شود و بیمه مسافرتی خریداری شده تا شش ماه از تاریخ صدور معتبر می‌باشد. بیمه مسافرتی حتما می‌بایست قبل از شروع سفر ( قبل از خروج از کشور) خریداری گردد چنانچه مسافر پس از خروج از کشور و ورود به کشور مقصد بیمه نامه مسافرتی خریداری نماید، بیمه نامه مسافرتی ایشان معتبر نبوده و در صورت بروز خسارت شرکت بیمه در مقابل آن فرد مسئولیتی نخواهد داشت.

بیمه نامه مسافرتی خریداری شده از تاریخ صدور بیمه نامه تا ۶ ماه معتبر می‌باشد بدین معنی که از تاریخ صدور مسافر ۶ ماه فرصت خروج از کشور خواهد داشت. و با اولین خروج از کشور بیمه نامه مسافرتی مسافر فعال می‌گردد. توجه داشته باشید اگر در یک تاریخ برای ۲ مقصد متفاوت بیمه نامه مسافرتی خریداری نمایید با اولین خروج از کشور هر دو بیمه نامه فعال می‌گردد.

بیمه مسافرتی سینگل (یک بار خروج) و مالتی پِل (چند بار خروج):

طبقه بندی دیگری در بیمه مسافرتی وجود دارد. بیمه مسافرتی سینگل به معنای بیمه‌نامه‌ای که با یک بار خروج از کشور فعال و پس از ورود به کشور منقضی می‌گردد و دیگر معتبر نخواهد بود. این نوع بیمه مسافرتی اصولا کوتاه مدت می باشند. از 3 روز تا سه ماه یا به عبارتی 92 روز. اما بیمه مسافرتی مالتی پل یت چند سفره، بیمه‌ای است که اصولا برای افراد کثیرالسفر طراحی گردیده تا فرد در هر بار سفر نیاز به تهیه بیمه مسافرتی نداشته باشد. در بیمه نامه مسافرتی مالتی پل مدت زمان بیمه نامه با اولین خروج از کشور آغاز می‌گردد.

شرایط فسخ بیمه مسافرتی:

بیمه‌گر و بیمه‌گذار هر دو می‌توانند بیمه‌نامه مسافرتی را طبق شرایط ذیل فسخ نمایند.

الف) فسخ بیمه مسافرتی از سوی بیمه گر:

چنانچه بیمه گذار در مهلت قانونی مبلغ بیمه نامه را پرداخت نکرده باشد بیمه نامه خریداری شده فاقد اعتبار بوده و بیمه گر می تواند به صورت یک طرفه با اطلاع رسانی به بیمه گذاربیمه نامه را فسخ نماید.

ب) فسخ بیمه نامه مسافرتی از طرف بیمه گذار:

بیمه گذار در شرایط ذیل البته با درخواست کتبی و ارائه مستندات می تواند نسبت به فسخ بیمه نامه خود اقدام نماید.

۱ - عدم دریافت ویزا

۲ - لغو سفر

در این شرایط بیمه گذار می‌تواند از بیمه گر درخواست فسخ بیمه نامه را داشته باشد. لازم به ذکر است که فسخ بیمه مسافرتی بدون جریمه صورت می‌پذیرد و کل مبلغ عودت داده می‌شود.

نحوه دریافت خسارت و خدمات بیمه مسافرتی:

شرکت‌های بیمه برای ارائه خدمات به بیمه شدگان بیمه مسافرتی با شرکت های کمک رسان بین المللی قراردادی منعقد نموده و از طریق این شرکت‌ها خدمات بیمه‌ای خود را ارایه می‌نمایند. در بیمه مسافرتی که مسافر خریداری می‌نماید شماره تماس و آدرس ایمیل شرکت کمک رسان درج گردیده در صورت بروز هر گونه مشکلی که تحت پوشش بیمه نامه مسافرتی باشد مسافر موظف است ظرف مدت ۲۴۰ ساعت یا ۱۰ روز با کمک رسان ارتباط گرفته و موضوع خسارت را مطرح نموده و آدرس ایمیل واحد درمانیی را که به آنجا مراجعه نموده به کمک رسان اعلام نماید در این صورت کمک رسان برای آن واحد درمانی بیمارستان یا کلینیک گارانتی ارسال می‌نماید.

خدمات تحت شمول بیمه مسافرتی:

مسافر با خرید بیمه مسافرتی می تواند از خدمات ذیل بهره مند گردد:

۱ – خدمات پزشکی و درمانی: ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی برای موارد ناشی از حادثه یا بیماری شامل بستری شدن در بیمارستان و جراحی ها تا سقف پوشش بیمه نامه مسافرتی خریداری شده.

استثنائات بیمه مسافرتی:

در بیمه مسافرتی، بیماری‌های مسبوق به سابقه و هزینه‌های زیبایی و بیماری‌های مزمن و موارد مربوط به مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر تحت پوشش قرار نمی گیرند.

۲- فوریت‌های دندان پزشکی: شامل کشیدن دندان و رفع درد دندان و پانسمان دندان و رفع عفونت دندان تا سقف مندرج در بیمه نامه خریداری شده که بین ۱۵۰تا ۴۰۰ یورو می باشد.

۳- بازگردندان جسد: چنانچه بیمه شده در خارج از کشور به هر دلیلی فوت شود شرکت بیمه هزینه‌های بازگردندن جسد و تشریفات اداری آن را جبران خواهد نمود.

۴-هزینه بازگشت غیر مترقبه : چنانچه بیمه شده به دلیل بیماری یا فوت بستگان درجه ۱ مجبور به بازگشت زود هنگام از سفر گردد و از بلیط برگشت خود استفاده ننماید شرکت بیمه هزینه مربوطه را جبران خواهد نمود.

۵-انتقال بیمه شده : به نزدیکترین مرکز درمانی در اثر حادثه یا بیماری و بازگرداندن بیمه شده به ایران در صورت نیاز.

۶- بازگشت یکی از اعضای بلا فصل : بیمه شده به کشور محل اقامت در صورت بستری شدن بیمه شده بیش از ۱۰ روز.

۷-پرداخت هزینه رفت و برگشت: در صورتی که بیمه شده بیش از ۱۰ روز در مقصد سفر بستری گردد می تواند درخواست نماید که یکی از اعضای خانواده به هزینه شرکت بیمه تا ۱۰ روز به عنوان همراه را داشته باشد این هزینه شامل بلیط رفت و برگشت و اقامت خواهد بود.

۸- مشاوره حقوقی و پرداخت هزینه دعوی: در صورتی که بیمه شده طبق قانون مدنی کشور مربوط تحت پیگرد باشد.

۹- پرداخت هزینه های بازگشت کودکان زیر ۱۵ سال: چناچه بیمه شده در بیمارستان بستری شده و یا فوت شود شرکت بیمه هزینه بازگشت کودکان زیر ۱۵ سال به کشور را متقبل خواهد شد.

۱۰- تاخیر در ورود باری مفقودی بار همراه بیمه شده در کشور مقصد: که شامل خرید های ضروری بیمه شده تا سقف مندرج در بیمه نامه می شود.

۱۱-هزینه های تاخیر هواپیما: شامل اقامت در هتل و صرف غذا با تایید شرکت هواپیمایی

آیا خرید آنلاین بیمه مسافرتی معتبر است؟

بله، معتبر و مورد تایید مراجع داخل و خارج از کشور می‌باشد. شما به سادگی می‌توانید بیمه مسافرتی خود را آنلاین خریداری کنید. این بیمه مسافرتی به صورت آنلاین با یک QRCode یونیک صادر می‌گردد که در سایت سنهاب قابل استعلام است. این بیمه‌نامه الکترونیکی نیازی به مهر نداشته و مورد تائید سفارت‌ها و مراجع مربوطه می‌باشد و در هر زمانی قابل استعلام است. 

صدور بیمه‌نامه مسافرتی شما در سایت بیمه مسافرتی دات کام به صورت آنی بوده و پس از پرداخت حق بیمه بلافاصله بیمه مسافرتی شما صادر شده و در بازگشت به سایت فایل PDF بیمه مسافرتی شما آماده‌ی دانلود است. ضمنا در این سایت مشاوره رایگان بیمه سفر ارائه می‌شود و کاربران می‌توانند قبل از خرید بیمه مسافرتی پاسخ همه سوالات خود را به صورت آنلاین یا تلفنی از پشتیبانی بیمه مسافرتی دریافت کنند.

منبع: انتخاب

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها