|
کدخبر: 205957

قیمت میلگرد در هفته اول مهر چقدر افزایش یافت؟

پس از چند هفته آرام، قیمت دلار در هفته اول مهر مجدداً افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد و پس از تعطیلی روز دوشنبه، برای بار دوم در سال جاری، سری به بالای سقف قیمتی خود یعنی ۲۸ هزار تومان زد.

در هفته اول مهرماه ۱۴۰۰، پس از چند هفته متوالی، شاهد افزایش مجدد قیمت مقاطع فولادی بودیم. البته این افزایش قیمت فعلاً نگران‌کننده نیست و باید صبر کرد و دید که در آینده روند بازار چگونه خواهد شد. در این مقاله، پس از تحلیل بازار ارز، به بررسی عوامل مؤثر بر افزایش قیمت‌ها و تحلیل قیمت مقاطع فولادی مختلف، پرداخته شده است:

تحلیل بازار ارز در هفته اول مهرماه ۱۴۰۰

پس از چند هفته آرام، قیمت دلار در هفته اول مهر مجدداً افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد و پس از تعطیلی روز دوشنبه، برای بار دوم در سال جاری، سری به بالای سقف قیمتی خود یعنی ۲۸.۰۰۰ تومان زد. قیمت دلار آزاد هفته گذشته را با قیمت ۲۷.۵۶۰ تومان آغاز کرد و در آخر هفته به ۲۸.۴۲۰ تومان رسید. قیمت دلار نیمایی نیز علی‌رغم ثبات نسبی در بیشتر روزهای هفته، در آخر هفته کمی افزایش داشت و به ۲۳.۳۴۰ تومان رسید. نمودارهای زیر، نوسانات قیمت دلار آزاد، دلار نیمایی و یورو را در هفته اول مهرماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهند:

کدام عوامل باعث شدند تا قیمت‌ها در هفته اول مهر افزایشی شوند؟

برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در هفته گذشته و حواشی جدید ایجاد شده پیرامون توافق هسته‌ای با ایران، منجر به ایجاد التهاب در بازار شد و مطابق معمول اولین اثر آن، افزایش قیمت دلار آزاد بود. این سناریوی تکراری، این بار هم مجدداً مطابق برنامه پیش رفت و به دنبال افزایش قیمت دلار آزاد، قیمت بسیاری از کالاها از جمله آهن و فولاد، مجدداً افزایش یافت.

در آخرین پرده، خریداران نیز علی‌رغم افزایش قیمت، برای خرید هجوم آوردند و مقاومت در سمت تقاضا، بار دیگر شکسته شد. البته یکی دیگر از عوامل شکسته شدن مقاومت تقاضا، نزدیک شدن قیمت مقاطع فولادی در بازار آزاد و بورس کالا به یکدیگر بود. از طرف دیگر، وعده‌های وزیر صمت در مورد کنترل و ایجاد تحول در بازار آهن و فولاد هنوز عملی نشده و بسیاری از فعالان با تجربه بازار آهن و فولاد، ترجیح دادند که خود دست به کار شوند.

در روز سه‌شنبه هفته گذشته، از بین ۱۸۴.۳۶۰ تن شمش فولادی عرضه‌شده در بورس کالا، ۵۰.۷۲۰ تن آن با قیمت نهایی ۱۳.۸۴۲ تومان به فروش رفت و در روز چهارشنبه هم از ۱۱۲.۹۳۸ تن میلگرد عرضه‌شده، ۸۱.۹۸۲ تن آن با قیمت نهایی ۱۴.۷۹۶ تومان مورد معامله قرار گرفت.

میلگرد آجدار از جمله مقاطعی بود که در هفته گذشته، قیمت دلار آزاد تأثیری چندانی روی آن نداشت و با وجود کمی افزایش، در محدوده قیمتی هفته آخر شهریور باقی ماند. به عنوان مثال، قیمت میلگرد اصفهان در هفته گذشته از ۱۵.۲۵۰ به ۱۵.۴۰۰ رسید و قیمت میلگرد بناب نیز از ۱۴.۹۵۰ تا ۱۵.۴۰۰ تومان بالا رفت. نمودارهای زیر، نوسانات قیمت میلگرد ذوب‌آهن اصفهان و ظفر بناب در هفته گذشته را نشان می‌دهند:

تحلیل قیمت تیرآهن در هفته اول مهرماه ۱۴۰۰

در هفته گذشته، افزایش قیمت دلار نیز تأثیر چندانی روی قیمت تیرآهن نداشت و قیمت تیرآهن در اوج خود، تنها ۱۰۰ تومان با بیشینه خود در هفته آخر شهریور تفاوت داشت. به عنوان مثال، قیمت تیرآهن اصفهان در هفته گذشته از ۱۵.۴۰۰ تا ۱۵.۷۵۰ تومان افزایش یافت. نمودار زیر، نوسانات قیمت این مقطع فولادی را در هفته گذشته نشان می‌دهد:

قیمت نبشی در هفته گذشته چقدر تغییر کرد؟

نبشی از جمله مقاطعی بود که در هفته گذشته، افزایش قیمت قابل‌توجهی را تجربه کرد. به عنوان مثال، قیمت نبشی ناب تبریز از ۱۶.۱۰۰ به ۱۶.۵۰۰ تومان رسید. البته قیمت نبشی آریان فولاد استثنا بود و با تنها ۵۰ تومان افزایش تا ۱۶.۳۰۰ افزایش یافت. تغییرات قیمت این دو محصول را در نمودارهای زیر ببینید:

قیمت قوطی پروفیل در هفته اول مهر ۱۴۰۰ چقدر نوسان داشت؟

قوطی پروفیل رکورددار افزایش قیمت در هفته اول مهرماه بود و قیمت آن با شیب تندی افزایش یافت. به عنوان مثال، قیمت قوطی پروفیل کیان پرشیا از ۲۶.۰۰۰ به ۲۶.۸۰۰ تومان رسید و قیمت قوطی پروفیل فولاد گستر حداد نیز از ۲۴.۹۰۰ تا ۲۶.۸۰۰ صعود کرد. این درحالی بود که قیمت ماده اولیه این مقطع فولادی یعنی ورق سیاه، در هفته گذشته کاهش محسوسی داشت. نمودار نوسانات قیمت این ۲ مقطع فولادی را در ادامه می‌بینید:

در هفته آینده روند قیمت‌ها چگونه خواهد بود؟

خوشبختانه وضعیت معاملات در بورس کالا و قیمت‌های نهایی شمش و مقاطع طویل، نشان‌دهنده این است که در هفته پیش رو، قرار نیست قیمت‌ها چندان افزایش پیدا کنند. البته مسلم است که تا وقتی که التهاب ناشی از برجام در بازار برطرف نشود، شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

اگر قصد خرید یا سرمایه‌گذاری در بازار آهن و فولاد را دارید، باید بدانید که چه زمانی برای اقدام به خرید، مناسب است. مطالعه تحلیل ماهانه بازار آهن و فولاد آسرون به شما کمک می‌کند تا با دیدی باز اقدام به تصمیم‌گیری کنید.

قیمت مقاطع فولادی در هفته اول مهر چقدر نوسان داشت؟

نوسانات و افزایش قیمت دلار در هفته اول مهر، باعث شد که قیمت‌ها پس از چند هفته، مجدداً افزایشی شود. گزارش بازار آهن و فولاد در هفته اول مهرماه ۱۴۰۰، نشان‌دهنده افزایش قیمت مقاطعی مثل نبشی و قوطی پروفیل و کاهش قیمت مقاطعی مثل ورق سیاه است.

 

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها