|
کدخبر: 205879

قیمت دلار فردا صعودی است یا نزولی؟

دلار از روز گذشته درپی افزایش عرضه از سوی بازارساز وارد مدار نزولی شده و تا امروز در معاملات پشت‌خطی به مرز ۲۸هزار تومان رسیده است؛ حالا باید دید که تلاش بازارساز دلار را به کانال ۲۷هزار تومان بازمی‌گرداند یا خریداران مانع شکست مرز ۲۸هزار تومان خواهند شد.

دلار که هفته گذشته با انتشار اخبار منفی درمورد رابطه ایران و آژانس، بالارفتن انتظارات تورمی معامله‌گران و ناامیدی به آینده برجام تا ۲۸۵۰۰تومان در بازار غیررسمی افزایش یافته بود، از روز جمعه در معاملات پشت‌خطی وارد مدار نزولی شد و تا سطح ۲۸۲۸۰تومان پایین آمد.

همان شب صحبت‌های یک مقام مسئول در بانک‌مرکزی که اظهار کرد، بازارساز به دنبال تقویت حضور خود در بازار متشکل و نیمایی است، در کانال‌های معاملات ارزی دست به دست شد و مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت؛ چرا که به دنبال افزایش عرضه بانک‌مرکزی به بازار متشکل، حجم عرضه صرافی‌ها به بازار آزاد بالا خواهد رفت و به این ترتیب دلار وارد مدار نزولی خواهد شد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که بانک‌مرکزی قصد دارد با بالابردن عرضه در نرخ‌های نزدیک به بازار آزاد، دلار‌های خود را با قیمت بالا بفروشد و سپس با وارد کردن یک شوک به بازار، موجب ریزش قیمت دلار و زیان نوسان‌گیران شود؛ در این شرایط اغلب خریداران از ترس نقشه بانک‌مرکزی به گوشه و کنار میدان پناه بردند و در طرف دیگر بازار، به دلیل بالابودن ریسک نگه‌داری ارز، فروشندگان برای خلاص شدن از دلار و یورو‌هایی که خریداری ندارد به تکاپو افتادند.

بر همین اساس در اولین روز هفته بازار وارد مدار نزولی شد؛ در این بین خبر نهایی شدن ترکیب تیم مذاکره‌‌کننده کشور و تاکید مجدد به از سرگیری مذاکرات در آینده نزدیک از سوی امیرعبداللهیان هم به روند نزولی و پایین آمدن انتظارات تورمی دامن زد در نهایت تا ساعات پایانی معاملات دیروز دلار تا سطح ۲۸۲۰۰تومان کاهش یافت.

این جو کاهشی در بازار امروز هم حکمفرما شده و جدال سختی بین با‌زارساز و نوسان‌گیران بر سر شکست یا حفظ کانال ۲۸هزار تومانی ایجاد شده است؛ به طوریکه قیمت دلار در معاملات ابتدایی امروز تحت تاثیر کاهش شدید حجم خرید‌ها و فرورفتن معامله‌گران در لاک دفاعی به مرز ۲۸هزار تومان رسید، اما با مقاومت نوسان‌گیران این کانال شکسته نشد و تا ساعت انتشار خبر دلار مجددا تا سطح ۲۸۱۰۰تومان بالا رفت.

حالا امروز باید دید کدام طرف پیروز میدان خواهد شد؛ درصورتی که اهرم فشار بازارساز بیشتر باشد، دلار تا ۲۷۸۰۰تومان عقب‌نشینی خواهد کرد و چنانچه نوسان‌گیران بتوانند مقابل این فشار مقاومت کنند، سطح ۲۸۲۰۰تومانی حفظ خواهد شد.

 

منبع: اقتصاد آنلاین
  • ناشناس ارسالی در

    در دولت رئیسی دلار کاهشی خواهد بود و به تَبَع آن طلا ، خودرو ،مسکن نیز کاهشی خواهند بود و با کاهش کرونا و بهبود وضعیت کسب و کار و افزایش تولیدات و صادرات ، بورس روند رو به رشدی را پیدا خواهد کرد . درنتیجه سرمایه گذاری از سمت طلا، سکه ،خودرو ،ارز و ملک به سمت بورس روانه خواهد شد .

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها